Kristiania 1922: Forskjell mellom revisjoner

Fra MotorWiki
Hopp til navigering Hopp til søk
mIngen redigeringsforklaring
Ingen redigeringsforklaring
 
(8 mellomliggende revisjoner av samme bruker vises ikke)
Linje 1: Linje 1:
__NOTOC__
__NOTOC__
[[Merkepliktige_norske_fiskefarkoster|Tilbake til oversikt]]
 
{{flagg|Norge}} {{anchor|Topp}}  [[Merkepliktige_norske_fiskefarkoster|Tilbake til oversikt]]


== Kristiania pr år ==
== Kristiania pr år ==
Linje 12: Linje 13:




=== '''Forklaring''' ===
== Kristiania merkedistrikt 1922 ==
 
{| class="fancytable"
|-
| colspan="2" |
|-
| '''Farkostens art og type''' || '''Anvendelse'''
|-
| D. = Dampskip || hf. = havfiske
|-
| M. = Motorfarkost || kf. = kystfiske
|-
| S. = Seilfarkost || fjf. = fjordfiske
|-
| å. = åpen båt || f. = fiske uten nærmere angivelse
|-
| s. = spiss-stevnet eller spissgattet || fa. = fangst uten nærmere angivelse
|-
| k. = kutterbygget eller hekkbygget || sfa. = selfangst
|-
| bf. = brønnfartøi || bfa. = botlenosefangst
|-
| j. = jagt || hvfa. = hvalfangst
|-
| sk. = skonnert || isfa. = ishavsfangst
|-
| l. = lekter || trp. = transport av sild og fisk
|-
| 4/å. = 4-året åpen båt || atrp. = agntransport
|-
| 6/å. = 6-året åpen båt || lsj. = losjifartøy
|-
| 8/å. = 8-året åpen båt || slp. = slepefartøy
|-
| 10/å. = 10-året åpen båt ||
|-
| 12/å. = 12-året åpen båt ||
|-
|}
 
== Kristiania merkedistrikt ==


{| class="wikitable"
{| class="wikitable"
|+Båter i merkedistrikt '''Kristiania 1922''' (Oslo)
|+Båter i merkedistrikt '''Kristiania 1922''' (Oslo)
|-
|-
! '''Merke''' || '''Navn''' || '''Anvendelse''' || '''Byggeår''' || '''L''' || '''B''' || '''D''' || '''Motor''' || '''Hk''' || '''Fangstbåter''' || '''Eiers navn og adresse'''
! Merke  
! Navn
fartøy
! Anvendelse
! Byggeår  
! L (fot)
! B (fot)
! D (fot)
!Motor-
merke
! Ytelse
Hk
! Fangstbåter  
! Eiers navn og adresse
|-
|-
| K 1 K || Ms. Hvidfisken || fjf. || 1878 || 33 || 12,5 || 6,5 || Rap || 8 || 2 ||Partrederi Olaf Andersen, Herslebsgate 32
| K 1 K || Ms. Hvidfisken || fjf. || 1878 || 33 || 12,5 || 6,5 || Rap || 8 || 2 ||Partrederi Olaf Andersen, Herslebsgate 32
Linje 124: Linje 98:
| Tuxham || 1 || 48 || style="text-align: right;" | 48 Hk
| Tuxham || 1 || 48 || style="text-align: right;" | 48 Hk
|-
|-
| '''Totalt''' || 19 stk || '''Samlet''' || style="text-align: right;" | 2363 Hk
| rowspan="2" | '''Totalt''' || rowspan="2" | 19 stk || '''Samlet''' || style="text-align: right;" | 2363 Hk
|-
| '''Uten damp''' || style="text-align: right;" | 189 Hk
|}
-----
{| class="fancytable"
|-
| colspan="2" | '''Forklaring'''
|-
| '''Farkostens art og type''' || '''Anvendelse'''
|-
| D. = Dampskip || hf. = havfiske
|-
| M. = Motorfarkost || kf. = kystfiske
|-
| S. = Seilfarkost || fjf. = fjordfiske
|-
| å. = åpen båt || f. = fiske uten nærmere angivelse
|-
| s. = spiss-stevnet eller spissgattet || fa. = fangst uten nærmere angivelse
|-
| k. = kutterbygget eller hekkbygget || sfa. = selfangst
|-
| bf. = brønnfartøi || bfa. = botlenosefangst
|-
| j. = jagt || hvfa. = hvalfangst
|-
| sk. = skonnert || isfa. = ishavsfangst
|-
| l. = lekter || trp. = transport av sild og fisk
|-
| 4/å. = 4-året åpen båt || atrp. = agntransport
|-
| 6/å. = 6-året åpen båt || lsj. = losjifartøy
|-
| 8/å. = 8-året åpen båt || slp. = slepefartøy
|-
| 10/å. = 10-året åpen båt ||
|-
| 12/å. = 12-året åpen båt ||
|-
|-
| colspan="2" | || '''Uten damp''' || style="text-align: right;" | 189 Hk
|}
|}
-----


== Kommentar ==
== Kommentar ==
12 av de 19 registrerte registreringspliktige farkostene i 1922 hadde motor, men samlet sett i ytelse var det damp som ledet an. De 7 registrerte hvalfangerne hadde dampmaskiner fra 185 til 364 HK. Den største motoren var en 48 HK Tuxham, mens Rapp hadde flest motorer med 6 båter.
12 av de 19 registrerte registreringspliktige farkostene i 1922 hadde motor, men samlet sett i ytelse var det damp som ledet an. De 7 registrerte hvalfangerne hadde dampmaskiner fra 185 til 364 HK. Den største motoren var en 48 HK Tuxham, mens Rapp hadde flest motorer med 6 båter.

Nåværende revisjon fra 23. sep. 2023 kl. 21:01


Norge Tilbake til oversikt

Kristiania pr år

1920 | 1922 | 1923 | 1924 | 1926 | 1928 | 1930 | 1934 | 1936 | 1938 | 1940 | 1943 | 1944 | 1945 | 1948 | 1950 | 1952 | 1954 | 1956 | 1958 | 1960 | 1962 | 1964 | 1966 | 1968 | 1971 | 1973 | 1976 | 1978 | 1980 | 1982 | 1984 | 1986 | 1988 | 1990 | 1992 | 1994 | 1996


Kristiania merkedistrikt 1922

Båter i merkedistrikt Kristiania 1922 (Oslo)
Merke Navn på

fartøy

Anvendelse Byggeår L (fot) B (fot) D (fot) Motor-

merke

Ytelse

Hk

Fangstbåter Eiers navn og adresse
K 1 K Ms. Hvidfisken fjf. 1878 33 12,5 6,5 Rap 8 2 Partrederi Olaf Andersen, Herslebsgate 32
K 2 K Ms. Havfisken fjf. kf. 1909 32 12 6 Rap 9 2 Karl Karlsen, Kristiania
K 3 K Må. Alfhild fjf. 1916 22 6 3 Norrønna 4 3 Fritjof Carelius Pedersen, Liabroveien 80
K 4 K Må. Thor fjf. trp. - 24 7 4 Kampen 4 3 Emil Andersen, Platougate 33
K 5 K D. Veslekari sfa. hvfa. 1918 125,1 27 14,2 Damp 280 4 S/A Freda, Prinsensgate 2b
K 6 K D. Vesleper sfa. hvfa. 1919 114,3 26,7 13,9 Damp 280 4
K 7 K Ms. - trp. 1905 38,2 15,6 4,1 Rap 22 0 Olsen & Bexrud, Fiskehallen
K 8 K Ms. Kongshavn fjf. 1903 31,3 12,1 10,2 Rap 12 3 Chr. Cristophersen, Liabroveien 65
K 9 K Mk. Emma trp. 1903 50 15,6 7,3 Hein 30 0 Karl A. Jensen A/S, Torvgaten 7
K 10 K Ms. K.A.J. trp. 1919 36,5 14,6 5,9 Rap 9 0
K 11 K Ms. Signe II trp. 1910 49,6 19,2 8 Avance 25 0
K 12 K D. Sørkap hvfa. 1908 92,4 18,2 11,1 Damp 300 Spitsbergen Hval A/S, Gabelsgate 39
K 13 K D. Foca I Solgt til England 20. Mars 1921
K 14 K D. hareid trp. 1906 116,1 21,7 11,8 Damp 364 0 A/S Norsk Kjølekomp. i Likv., Prinsensgate 9
K 15 K Mk. Mågen II trp. 1917 55,8 16 7,3 Tuxham 48 0
K 16 K D. Harris hvfa. 1909 95,6 19,2 11 Damp 300 0 A/S Harpunen, Kongensgate 8
K 17 K D. Sir Samuel Scott hvfa. 1908 101,1 18,8 10,7 Damp 300 0
K 18 K D. St. Kilda hvfa. 1911 97,3 19,5 11,2 Damp 350 0
K 19 K Ms. Tordenskjold fjf. 1904 31 11 6 Alpha 6 0 Lars Fjeld, Christiesgate 20
K 20 K Ms. Lyn fjf. 1901 36 14 7 Rap 12 0 Bernhard Kristoffersen, Wilsesgate 4

Motorfordeling 1922 - Kristiania

Motorfordeling 1922 Kristiania (Oslo)
Motor Antall Hk min / max Hk Totalt
Alpha 1 6 6 Hk
Avance 1 25 25 Hk
Damp 7 185 - 364 2174 Hk
Hein 1 30 30 Hk
Kampen 1 4 4 Hk
Norrøna 1 4 4 Hk
Rap 6 8 - 22 72 Hk
Tuxham 1 48 48 Hk
Totalt 19 stk Samlet 2363 Hk
Uten damp 189 Hk

Forklaring
Farkostens art og type Anvendelse
D. = Dampskip hf. = havfiske
M. = Motorfarkost kf. = kystfiske
S. = Seilfarkost fjf. = fjordfiske
å. = åpen båt f. = fiske uten nærmere angivelse
s. = spiss-stevnet eller spissgattet fa. = fangst uten nærmere angivelse
k. = kutterbygget eller hekkbygget sfa. = selfangst
bf. = brønnfartøi bfa. = botlenosefangst
j. = jagt hvfa. = hvalfangst
sk. = skonnert isfa. = ishavsfangst
l. = lekter trp. = transport av sild og fisk
4/å. = 4-året åpen båt atrp. = agntransport
6/å. = 6-året åpen båt lsj. = losjifartøy
8/å. = 8-året åpen båt slp. = slepefartøy
10/å. = 10-året åpen båt
12/å. = 12-året åpen båt

Kommentar

12 av de 19 registrerte registreringspliktige farkostene i 1922 hadde motor, men samlet sett i ytelse var det damp som ledet an. De 7 registrerte hvalfangerne hadde dampmaskiner fra 185 til 364 HK. Den største motoren var en 48 HK Tuxham, mens Rapp hadde flest motorer med 6 båter.