Oslo 1934: Forskjell mellom revisjoner

Fra MotorWiki
Hopp til navigering Hopp til søk
(Ny side: Tilbake til fylkesoversikt Oslo 1932 '''1934''' Oslo 1936 ==Oslo merkedistrikt== {| class="wikitable" |- | colspan="1…)
 
Ingen redigeringsforklaring
 
(11 mellomliggende revisjoner av samme bruker vises ikke)
Linje 1: Linje 1:
[[Motorer_i_Norske_fiskebåter_1934|Tilbake til fylkesoversikt]]
__NOTOC__


[[Oslo 1932|Oslo 1932]] '''1934''' [[Oslo 1936|Oslo 1936]]
{{flagg|Norge}} {{anchor|Topp}}  [[Merkepliktige_norske_fiskefarkoster|Tilbake til oversikt]]
 
== Oslo pr år ==
[[Kristiania 1920|1920]] | [[Kristiania 1922|1922]] | [[Kristiania 1923|1923]] | [[Kristiania 1924|1924]] | [[Oslo 1926|1926]] | [[Oslo 1928|1928]] |
[[Oslo 1930|1930]] | [[Oslo 1934|1934]] | [[Oslo 1936|1936]] | [[Oslo 1938|1938]] | [[Oslo 1940|1940]] | [[Oslo 1943|1943]] |
[[Oslo 1944|1944]] | [[Oslo 1945|1945]] | [[Oslo 1948|1948]] | [[Oslo 1950|1950]] | [[Oslo 1952|1952]] | [[Oslo 1954|1954]] |
[[Oslo 1956|1956]] | [[Oslo 1958|1958]] | [[Oslo 1960|1960]] | [[Oslo 1962|1962]] | [[Oslo 1964|1964]] | [[Oslo 1966|1966]] |
[[Oslo 1968|1968]] | [[Oslo 1971|1971]] | [[Oslo 1973|1973]] | [[Oslo 1976|1976]] | [[Oslo 1978|1978]] | [[Oslo 1980|1980]] |
[[Oslo 1982|1982]] | [[Oslo 1984|1984]] | [[Oslo 1986|1986]] | [[Oslo 1988|1988]] | [[Oslo 1990|1990]] | [[Oslo 1992|1992]] |
[[Oslo 1994|1994]] | [[Oslo 1996|1996]]




==Oslo merkedistrikt==
==Oslo merkedistrikt==
{| class="wikitable"
{| class="wikitable"
|+Båter i Merkedistrikt '''Oslo 1934'''
|-
|-
| colspan="12" | Merkedistrikt: '''Oslo 1934'''
! Merke
|
! Navn på
|-
fartøy
|'''Merke'''||'''Navn'''||'''Anvendelse'''||'''Byggemateriale'''||'''Byggeår'''||'''L'''||'''B'''||'''D'''||'''Motor'''||'''Hk'''||'''Fangstbåter'''||'''Eiers navn og adresse'''
! Anvendelse
|Byttet motor
! Materiale
! Byggeår  
! L (fot)
! B (fot)
! D (fot)
!Motor-
merke
! Ytelse
Hk
! Fangstbåter  
! Eiers navn og adresse
|-
|-
|O 1 O||Ms. Hvidfisken||f||Tre||1878||33||12,5||6,5||Rap||8||2||Olaf Andersen, m.fl, Oslo
|O 1 O||Ms. Hvidfisken||f||Tre||1878||33||12,5||6,5||Rap||8||2||Olaf Andersen, m.fl, Oslo
|
|-
|O 2 O||D. Norskehavet
||||||||||||||||||||Utgår som merkepliktig
|
|-
|-
|O 3 O||Må. Alfhild||f||Tre||1916||22||6||3||Atlanta||4||3||Fritjof C Pedersen, Oslo
|O 3 O||Må. Alfhild||f||Tre||1916||22||6||3||Atlanta||4||3||Fritjof C Pedersen, Oslo
|
|-
|-
|O 4 O||Må. Thor||f t||Tre||-||24||7||4||Kampen||4||3||Emil Andersen, Oslo
|O 4 O||Må. Thor||f t||Tre||-||24||7||4||Kampen||4||3||Emil Andersen, Oslo
|
|-
|-
|O 5 O||||||||||||||||||||||Solgt til Vartdal - M 20 VD
|O 5 O||Ms. Listern
|
|k. f.
|Tre
|<nowiki>-</nowiki>
|36
|13
|6
|Skandia
|20
|0
|Georg Furre, Havegata 50,
|-
|-
|O 6 O||D. Vesleper||s hv||Tre||1919||114,3||26,7||13,9||Damp||280||4||Utgår som merkepliktig
|O 7 O
|
|M. Pioner
|hv.
|Stål
|1920
|257,2
|40,2
|22,2
|Diesel
|720
|0
|A/S Pioner, Oslo
|-
|-
|O 8 O || || || || || || || || || || ||Solgt til Onsøy - Ø 9 O
|O 8 O || D. Cabral
|
| hv.
| Stål
| 1910
| 92
| 18
| 10,7
| Damp
| 350
| 0
|A/S Pioner, Oslo
|-
|-
|''O 9 O''||Ms Anna
|O 9 O||Ms Anna
||f. k.||Tre||1919||41,2||16||8||Grei||9||1||Sigurdd Hansen, Strandgata 3. Oslo
||f. k.||Tre||1900||41,2||16||8||Grei||9||1||Sigurd Hansen, Strandgata 3. Oslo
|
|-
|-
|O 10 O||Ms. K.A.J.||t||Tre||1919||36,5||14,6||5,9||Rap||15||0||Karl A Jensen A/S, Oslo
|O 10 O||Ms. K.A.J.||t||Tre||1919||36,5||14,6||5,9||Rap||15||0||Karl A Jensen A/S, Oslo
|x
|-
|O 11 O||Ms. Signe II||t||Tre||1910||49,6||19,2||8||Avance||25||0||Solgt til utlandet
|
|-
|-
|O 12 O ||D. Sørkap ||h. ||Stål ||1908 ||92,4 ||18,2 ||11,1 ||Damp ||300 || ||Aukra Hval, Oslo
|O 12 O ||D. Sørkap ||h. ||Stål ||1908 ||92,4 ||18,2 ||11,1 ||Damp ||300 ||0||Aukra Hval, Oslo
|
|-
|-
|O 13 O
|O 13 O
|Ms. Kari
|Ms. Kari
|f
|f.
|Tre
|Tre
|
|<nowiki>-</nowiki>
|32,5
|32,5
|11,5
|11,5
Linje 60: Linje 96:
|2
|2
|Kristian Karlsen A/S
|Kristian Karlsen A/S
|
|-
|-
|O 14 O
|O 14 O
Linje 74: Linje 109:
|7
|7
|A/S Kveitefiske. Oslo
|A/S Kveitefiske. Oslo
|
|-
|-
|o 15 O
|O 15 O
|D Topsay
|Ms. Liv
|
|h. k.
|
|Tre
|
|1917
|
|39,5
|
|14,3
|
|5,3
|
|Rap
|
|12
|
|0
|Solgt til Trondheims Merkedistrikt
|Elias Hansen, Waldemar Tranesgate, Oslo
|
|-
|-
|O 16 O||D. Vestkap||hv||Stål||1909||95,6||19,2||11||Damp||300||0||Aukra Hval, Oslo
|O 16 O||D. Vestkap||hv||Stål||1909||95,6||19,2||11||Damp||300||0||Aukra Hval, Oslo
|
|-
|-
|O 17 O||D. Sir Samuel Scott||hv||Stål||1908||101,1||18,8||10,7||Damp||300||0||Norsk Hvalfangst A/S, Oslo
|O 17 O||D. Sir Samuel Scott||hv||Stål||1908||101,1||18,8||10,7||Damp||300||0||Norsk Hvalfangst A/S, Oslo
|
|-
|-
|O 18 O||D. Østkap||hv||Stål||1911||97,3||19,5||11,2||Damp||350||0||Aukra Hval A/S, Oslo
|O 18 O||D. Østkap||hv||Stål||1911||97,3||19,5||11,2||Damp||350||0||Aukra Hval A/S, Oslo
|
|-
|-
|O 19 O||Ms Grenmar||h||Tre||1920||158,1||31,3||15,1||Bolinder||320||||Oplandets Rederi A/S, Oslo
|O 19 O||Ms Grenmar||h||Tre||1920||158,1||31,3||15,1||Bolinder||320||||Oplandets Rederi A/S, Oslo
|
|-
|-
|''O 21 O''|| || || || || || || || || || ||Solgt til Sandefjord - V 10 S
|O 20 O|| D. Barfrost
|
| t.
| Stål
| 1920
| 167,5
| 26,6
| 9,9
| Damp
| 500
| 0
|A/S Kjøleskibene, Oslo
|-
|O 21 O
|D. Rimfrost
|t.
|Stål
|1920
|167,2
|26,7
|10,4
|Damp
|500
|0
|A/S Kjøleskibene, Oslo
|-
|-
|O 22 O||D. Klem||hv||Stål||1911||104,1||20,1||11,8||Damp||500||0||A/S Norsk Hvalfangst v/ A. T. Falkenberg, Kristiania
|O 22 O||D. Klem||hv||Stål||1911||104,1||20,1||11,8||Damp||500||0||A/S Norsk Hvalfangst v/ A. T. Falkenberg, Kristiania
|
|-
|-
|O 23 O||D Southern Breeze||hv||Stål||1912||150||20,8||12,5||Damp||538||2||S/A Southern Queen, Oslo
|O 23 O||D Southern Breeze||hv||Stål||1912||150||20,8||12,5||Damp||538||2||S/A Southern Queen, Oslo
|
|-
|-
|O 24 O||||||||||||||||||||||Solgt til Sandefjord - V 8 S
|O 24 O||D. Fryser I
|
|h.
|Tre
|1901
|159,5
|28,6
|16,6
|Damp
|374
|0
|Norsk Frysekompani A/S, Oslo
|-
|-
|O 25 O||D. Niord||h||Tre||1920||136,6||27,7||13,7||Damp||180||2||Groths Rederi A/S, Oslo
|O 25 O||D. Niord||h||Tre||1920||136,6||27,7||13,7||Damp||180||2||Groths Rederi A/S, Oslo
|
|-
|-
|O 26 O||D. Vestmanrød||h||Stål||1919||180||28,8||12,5||Damp||115||3||Borre D/S A/S, Oslo
|O 26 O||D. Vestmanrød||h||Stål||1919||180||28,8||12,5||Damp||115||3||Borre D/S A/S, Oslo
|
|-
|-
|O 28 O||||||||||||||||||||||Solgt til Tønsberg -
|O 27 O||D. Annfinn
|
|h. t.
|Tre
|1920
|159,2
|32,2
|16,3
|Damp
|124
|3
|S/A Martha Therese, Oslo
|-
|-
|O 29 O||M. Advance||h||Stål||1920||140,4||28,6||11,3||Bolinder||160||5||Lars Fredriksen
|O 29 O||M. Advance||h||Stål||1920||140,4||28,6||11,3||Bolinder||160||5||Lars Fredriksen
|
|-
|-
|O 30 O || || || || || || || || || || ||Solgt til Sandefjord - V 9 S
|O 33 O || D. Mari || h. ||Stål || 1920 || 166 || 28,5 ||11 ||Damp || 400 || 2 || D/S A/S Bjørkhaug, Oslo
|
|-
|O 34 O || D. Beverø || h. || Stål || 1917 || 173 ||23,2 ||14 ||Damp ||420 ||2 ||D/S A/S Beverø. Oslo
|-
|O 35 O || Ms. Seløy || h. i . b. ||Tre ||1926 ||109 ||23,2 ||11,5 ||Skandia ||160 || 4
|Det Norske Fangstkompani A/S, Oslo
|-
|-
|O 32 O || ||||||||||||||||||||Solgt til Ålesund - M 75 A
|O 38 O || Ms. Fri ||f. ||Tre ||1914 ||27,9 ||9,6 ||3,8 ||Rap ||5 ||1 ||Karl Karlsen, Sjøgaten 14, Oslo
|
|-
|-
|O 33 O || D. Mari || h. ||Stål || 1920 || 166 || 28,5 ||11 ||Damp || 400 || 2 || D/S A/S Bjørkhaug, Oslo
|O 39 O ||D. Pioner I ||k. h. ||Tre ||1900 ||111,5 ||20,5 ||10,9 || Damp || 300 ||2 ||Pioner A/S Øvre Slotsgt 27. Oslo
|
|-
!Merke
!Navn på
fartøy
!Anvendelse
!Materiale
!Byggeår
!L (fot)
!B (fot)
!D (fot)
!Motor-
merke
!Ytelse
Hk
!Fangstbåter
!Eiers navn og adresse
|}
 
== Motorfordeling Oslo 1934 ==
{| class="wikitable"
|+Motorfordeling Oslo 1934
|-
! '''Motor''' || '''Antall''' || '''HK min / max''' || '''HK Totalt'''
|-
| Atlanta || 1 || 4 || style="text-align: right;" | 4 HK
|-
| Bolinder  || 2  || 160 - 320 || style="text-align: right;" | 480 HK
|-
| Damp || 12 || 115 - 595 || style="text-align: right;" | 6146 HK
|-
| Diesel|| 1 || 720 || style="text-align: right;" | 720 HK
|-
|Grei || 1 || 9 || style="text-align: right;" | 9 HK
|-
| Kampen || 1 || 4 || style="text-align: right;" | 4 HK
|-
|Levahn || 1 || 8 || style="text-align: right;" |8 HK
|-
| Rap || 4 || 5 - 15 || style="text-align: right;" | 40 HK
|-
| Skandia || 2 || 20 - 160 || style="text-align: right;" | 180 HK
|-
| '''Totalt''' || 30 stk || '''Samlet''' || style="text-align: right;" | 7591 HK
|-
| colspan="2" | || '''Uten damp''' || style="text-align: right;" | 1445 HK
|}
-----
{| class="fancytable"
|-
| colspan="2" | '''Forklaring'''
|-
| '''Farkostens art og type''' || '''Anvendelse'''
|-
| D. = Dampskip || hf. = havfiske
|-
| M. = Motorfarkost || kf. = kystfiske
|-
| S. = Seilfarkost || fjf. = fjordfiske
|-
| å. = åpen båt || f. = fiske uten nærmere angivelse
|-
| s. = spiss-stevnet eller spissgattet || fa. = fangst uten nærmere angivelse
|-
|-
|O 34 O || D. Beverø || h. || Stål || 1917 || 173 ||23,2 ||14 ||Damp ||420 ||4 ||D/S A/S Beverø. Oslo
| k. = kutterbygget eller hekkbygget || sfa. = selfangst
|
|-
| bf. = brønnfartøi || bfa. = botlenosefangst
|-
| j. = jagt || hvfa. = hvalfangst
|-
|-
|O 35 O || Ms. Seløy || h. i . b. ||Tre ||1926 ||109 ||23,2 ||11,5 ||Skandia ||160 || ||Det Norske Fangstkompani A/S, Oslo
| sk. = skonnert || isfa. = ishavsfangst
|
|-
|-
|O 36 O || || || || || || || || || || ||Solgt til Fana - H 17 FA
| l. = lekter || trp. = transport av sild og fisk
|
|-
|-
|O 37 O ||||||||||||||||||||||Solgt til Ålesund - M 148 A
| 4/å. = 4-året åpen båt || atrp. = agntransport
|
|-
|-
|O 38 O || Ms. Fri ||f. ||Tre ||1914 ||27,9 ||9,6 ||3,8 ||Rap ||5 ||1 ||karl Karlsen, Sjøgaten 14, Oslo
| 6/å. = 6-året åpen båt || lsj. = losjifartøy
|
|-
| 8/å. = 8-året åpen båt || slp. = slepefartøy
|-
|-
|O 39 O ||D. Pioner I ||k. h. ||Tre ||1900 ||111,5 ||20,5 ||10,9 || Damp || 300 ||2 ||Pioner A/S Øvre Slotsgt 27. Oslo
| 10/å. = 10-året åpen båt ||
|
|-
|-
|O 40 O
| 12/å. = 12-året åpen båt ||
|D. Vesleper I
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|Solgt til utlandet
|
|-
|-
|}
|}

Nåværende revisjon fra 24. sep. 2023 kl. 17:00


Norge Tilbake til oversikt

Oslo pr år

1920 | 1922 | 1923 | 1924 | 1926 | 1928 | 1930 | 1934 | 1936 | 1938 | 1940 | 1943 | 1944 | 1945 | 1948 | 1950 | 1952 | 1954 | 1956 | 1958 | 1960 | 1962 | 1964 | 1966 | 1968 | 1971 | 1973 | 1976 | 1978 | 1980 | 1982 | 1984 | 1986 | 1988 | 1990 | 1992 | 1994 | 1996


Oslo merkedistrikt

Båter i Merkedistrikt Oslo 1934
Merke Navn på

fartøy

Anvendelse Materiale Byggeår L (fot) B (fot) D (fot) Motor-

merke

Ytelse

Hk

Fangstbåter Eiers navn og adresse
O 1 O Ms. Hvidfisken f Tre 1878 33 12,5 6,5 Rap 8 2 Olaf Andersen, m.fl, Oslo
O 3 O Må. Alfhild f Tre 1916 22 6 3 Atlanta 4 3 Fritjof C Pedersen, Oslo
O 4 O Må. Thor f t Tre - 24 7 4 Kampen 4 3 Emil Andersen, Oslo
O 5 O Ms. Listern k. f. Tre - 36 13 6 Skandia 20 0 Georg Furre, Havegata 50,
O 7 O M. Pioner hv. Stål 1920 257,2 40,2 22,2 Diesel 720 0 A/S Pioner, Oslo
O 8 O D. Cabral hv. Stål 1910 92 18 10,7 Damp 350 0 A/S Pioner, Oslo
O 9 O Ms Anna f. k. Tre 1900 41,2 16 8 Grei 9 1 Sigurd Hansen, Strandgata 3. Oslo
O 10 O Ms. K.A.J. t Tre 1919 36,5 14,6 5,9 Rap 15 0 Karl A Jensen A/S, Oslo
O 12 O D. Sørkap h. Stål 1908 92,4 18,2 11,1 Damp 300 0 Aukra Hval, Oslo
O 13 O Ms. Kari f. Tre - 32,5 11,5 5 Levahn 8 2 Kristian Karlsen A/S
O 14 O D. Korsvik h Jern 1883 225,5 31,1 17,2 Damp 595 7 A/S Kveitefiske. Oslo
O 15 O Ms. Liv h. k. Tre 1917 39,5 14,3 5,3 Rap 12 0 Elias Hansen, Waldemar Tranesgate, Oslo
O 16 O D. Vestkap hv Stål 1909 95,6 19,2 11 Damp 300 0 Aukra Hval, Oslo
O 17 O D. Sir Samuel Scott hv Stål 1908 101,1 18,8 10,7 Damp 300 0 Norsk Hvalfangst A/S, Oslo
O 18 O D. Østkap hv Stål 1911 97,3 19,5 11,2 Damp 350 0 Aukra Hval A/S, Oslo
O 19 O Ms Grenmar h Tre 1920 158,1 31,3 15,1 Bolinder 320 Oplandets Rederi A/S, Oslo
O 20 O D. Barfrost t. Stål 1920 167,5 26,6 9,9 Damp 500 0 A/S Kjøleskibene, Oslo
O 21 O D. Rimfrost t. Stål 1920 167,2 26,7 10,4 Damp 500 0 A/S Kjøleskibene, Oslo
O 22 O D. Klem hv Stål 1911 104,1 20,1 11,8 Damp 500 0 A/S Norsk Hvalfangst v/ A. T. Falkenberg, Kristiania
O 23 O D Southern Breeze hv Stål 1912 150 20,8 12,5 Damp 538 2 S/A Southern Queen, Oslo
O 24 O D. Fryser I h. Tre 1901 159,5 28,6 16,6 Damp 374 0 Norsk Frysekompani A/S, Oslo
O 25 O D. Niord h Tre 1920 136,6 27,7 13,7 Damp 180 2 Groths Rederi A/S, Oslo
O 26 O D. Vestmanrød h Stål 1919 180 28,8 12,5 Damp 115 3 Borre D/S A/S, Oslo
O 27 O D. Annfinn h. t. Tre 1920 159,2 32,2 16,3 Damp 124 3 S/A Martha Therese, Oslo
O 29 O M. Advance h Stål 1920 140,4 28,6 11,3 Bolinder 160 5 Lars Fredriksen
O 33 O D. Mari h. Stål 1920 166 28,5 11 Damp 400 2 D/S A/S Bjørkhaug, Oslo
O 34 O D. Beverø h. Stål 1917 173 23,2 14 Damp 420 2 D/S A/S Beverø. Oslo
O 35 O Ms. Seløy h. i . b. Tre 1926 109 23,2 11,5 Skandia 160 4 Det Norske Fangstkompani A/S, Oslo
O 38 O Ms. Fri f. Tre 1914 27,9 9,6 3,8 Rap 5 1 Karl Karlsen, Sjøgaten 14, Oslo
O 39 O D. Pioner I k. h. Tre 1900 111,5 20,5 10,9 Damp 300 2 Pioner A/S Øvre Slotsgt 27. Oslo
Merke Navn på

fartøy

Anvendelse Materiale Byggeår L (fot) B (fot) D (fot) Motor-

merke

Ytelse

Hk

Fangstbåter Eiers navn og adresse

Motorfordeling Oslo 1934

Motorfordeling Oslo 1934
Motor Antall HK min / max HK Totalt
Atlanta 1 4 4 HK
Bolinder 2 160 - 320 480 HK
Damp 12 115 - 595 6146 HK
Diesel 1 720 720 HK
Grei 1 9 9 HK
Kampen 1 4 4 HK
Levahn 1 8 8 HK
Rap 4 5 - 15 40 HK
Skandia 2 20 - 160 180 HK
Totalt 30 stk Samlet 7591 HK
Uten damp 1445 HK

Forklaring
Farkostens art og type Anvendelse
D. = Dampskip hf. = havfiske
M. = Motorfarkost kf. = kystfiske
S. = Seilfarkost fjf. = fjordfiske
å. = åpen båt f. = fiske uten nærmere angivelse
s. = spiss-stevnet eller spissgattet fa. = fangst uten nærmere angivelse
k. = kutterbygget eller hekkbygget sfa. = selfangst
bf. = brønnfartøi bfa. = botlenosefangst
j. = jagt hvfa. = hvalfangst
sk. = skonnert isfa. = ishavsfangst
l. = lekter trp. = transport av sild og fisk
4/å. = 4-året åpen båt atrp. = agntransport
6/å. = 6-året åpen båt lsj. = losjifartøy
8/å. = 8-året åpen båt slp. = slepefartøy
10/å. = 10-året åpen båt
12/å. = 12-året åpen båt