Tilbake til oversikt
Oslo pr år
1920 | 1922 | 1923 | 1924 | 1926 | 1928 |
1930 | 1934 | 1936 | 1938 | 1940 | 1943 |
1944 | 1945 | 1948 | 1950 | 1952 | 1954 |
1956 | 1958 | 1960 | 1962 | 1964 | 1966 |
1968 | 1971 | 1973 | 1976 | 1978 | 1980 |
1982 | 1984 | 1986 | 1988 | 1990 | 1992 |
1994 | 1996
Forklaring
|
Farkostens art og type |
Anvendelse
|
D. = Dampskip |
hf. = havfiske
|
M. = Motorfarkost |
kf. = kystfiske
|
S. = Seilfarkost |
fjf. = fjordfiske
|
å. = åpen båt |
f. = fiske uten nærmere angivelse
|
s. = spiss-stevnet eller spissgattet |
fa. = fangst uten nærmere angivelse
|
k. = kutterbygget eller hekkbygget |
sfa. = selfangst
|
bf. = brønnfartøi |
bfa. = botlenosefangst
|
j. = jagt |
hvfa. = hvalfangst
|
sk. = skonnert |
isfa. = ishavsfangst
|
l. = lekter |
trp. = transport av sild og fisk
|
4/å. = 4-året åpen båt |
atrp. = agntransport
|
6/å. = 6-året åpen båt |
lsj. = losjifartøy
|
8/å. = 8-året åpen båt |
slp. = slepefartøy
|
10/å. = 10-året åpen båt |
|
12/å. = 12-året åpen båt |
|
Oslo merkedistrikt
Båter i merkedistrikt Oslo 1928
Merke |
Navn |
Anvendelse |
Byggemateriale |
Byggeår |
L (fot) |
B (fot) |
D (fot) |
Motor |
Hk |
Fangstbåter |
Eiers navn og adresse
|
O 1 O |
Ms. Hvidfisken |
f. |
Tre |
1878 |
33 |
12,5 |
6,5 |
Rap |
8 |
2 |
Olaf Andersen, m.fl, Oslo
|
O 2 O |
Ms. Havfisken |
f. k. |
Tre |
1909 |
32 |
12 |
6 |
Rap |
9 |
0 |
Karl Karlsen, Oslo
|
O 3 O |
Må. Alfhild |
f. |
Tre |
1916 |
22 |
6 |
3 |
Atlanta |
4 |
3 |
Fritjof C Pedersen, Oslo
|
O 4 O |
Må. Thor |
f. t. |
Tre |
- |
24 |
7 |
4 |
Kampen |
4 |
3 |
Emil Andersen, Oslo
|
O 5 O |
D. Veslekari |
s. hv. |
Tre |
1918 |
125,1 |
27 |
14,2 |
Damp |
280 |
4 |
S/A Freda, Oslo
|
O 6 O |
D. Vesleper |
s. hv. |
Tre |
1919 |
114,3 |
26,7 |
13,9 |
Damp |
280 |
4 |
S/A Freda, Oslo
|
O 9 O |
Mk. Emma |
t. |
Tre |
1903 |
50 |
15,6 |
7,3 |
Hein |
30 |
0 |
Karl A Jensen A/S, Oslo
|
O 10 O |
Ms. K.A.J. |
t. |
Tre |
1919 |
36,5 |
14,6 |
5,9 |
Rap |
15 |
0 |
Karl A Jensen A/S, Oslo
|
O 11 O |
Ms. Signe II |
t. |
Tre |
1910 |
49,6 |
19,2 |
8 |
Avance |
25 |
0 |
Karl A Jensen A/S, Oslo
|
O 12 O |
D. Sørkap |
h. |
Stål |
1908 |
92,4 |
18,2 |
11,1 |
Damp |
300 |
0
|
Aukra Hval, Oslo
|
O 16 O |
D. Vestkap |
hv. |
Stål |
1909 |
95,6 |
19,2 |
11 |
Damp |
300 |
0 |
Aukra Hval, Oslo
|
O 17 O |
D. Sir Samuel Scott |
hv. |
Stål |
1908 |
101,1 |
18,8 |
10,7 |
Damp |
300 |
0 |
Norsk Hvalfangst A/S, Oslo
|
O 18 O |
D. Østkap |
hv. |
Stål |
1911 |
97,3 |
19,5 |
11,2 |
Damp |
350 |
0 |
Aukra Hval A/S, Oslo
|
O 19 O |
Ms. Tordenskjold |
f. |
Tre |
1904 |
31 |
11 |
6 |
Rap |
15 |
0 |
Lars Fjeld, Oslo
|
O 22 O |
D. Klem |
hv. |
Stål |
1911 |
104,1 |
20,1 |
11,8 |
Damp |
500 |
0 |
A/S Norsk Hvalfangst v/ A. T. Falkenberg, Kristiania
|
O 23 O |
D Southern Breeze |
hv. |
Stål |
1912 |
150 |
20,8 |
12,5 |
Damp |
538 |
2 |
S/A Southern Queen, Oslo
|
O 25 O |
D. Aspholm |
h. |
Tre |
1920 |
136,6 |
27,7 |
13,7 |
Damp |
180 |
2 |
Groths Rederi A/S, Oslo
|
O 26 O |
D. Vestmanrød |
h. |
Stål |
1919 |
180 |
28,8 |
12,5 |
Damp |
115 |
3 |
Borre D/S A/S, Oslo
|
O 28 O |
D. Treff |
hv. |
Stål |
1925 |
117 |
21,9 |
13,5 |
Damp |
650 |
0 |
A/S Norsk Hvalfangst, Oslo
|
O 29 O |
M. Advance |
h. |
Stål |
1920 |
140,4 |
28,6 |
11,3 |
Bolinder |
160 |
5 |
Lars Fredriksen
|
O 32 O |
Mk. Acta |
h. |
Stål |
1900 |
135,5 |
22,7 |
13,8 |
Damp |
480 |
6 |
A/S Acta, Oslo
|
O 33 O |
D. Mari |
h. |
Stål |
1920 |
166 |
28,5 |
11 |
Damp |
400 |
2 |
D/S A/S Bjørkhaug, Oslo
|
O 34 O |
D. Beverø |
h. |
Stål |
1917 |
173 |
23,2 |
14 |
Damp |
420 |
2 |
D/S A/S Beverø. Oslo
|
O 35 O |
Ms. Seløy |
h. i . b. |
Tre |
1926 |
109 |
23,2 |
11,5 |
Skandia |
160 |
4
|
Det Norske Fangstkompani A/S, Oslo
|
O 37 O |
Mk. Polarbjørn |
i. |
Tre |
1919 |
123,6 |
26,9 |
13,2 |
Diesel |
160 |
6 |
Karl Norbeck, Oslo
|
Motorfordeling Oslo 1928
Motorfordeling Oslo 1928
Motor |
Antall |
Hk min / max |
Hk Totalt
|
Atlanta |
1 |
4 |
4 HK
|
Avance |
1 |
25 |
25 Hk
|
Bolinder |
1 |
160 |
160 HK
|
Damp |
14 |
115 - 650 |
5093 HK
|
Diesel
|
1
|
160
|
160 HK
|
Hein |
1 |
30 |
30 Hk
|
Kampen |
1 |
4 |
4 Hk
|
Rap |
4 |
8 - 15 |
47 Hk
|
Totalt |
25 stk |
Samlet |
5683 HK
|
|
Uten damp |
590 HK
|