Tilbake til oversikt
Oslo pr år
1920 | 1922 | 1923 | 1924 | 1926 | 1928 |
1930 | 1934 | 1936 | 1938 | 1940 | 1943 |
1944 | 1945 | 1948 | 1950 | 1952 | 1954 |
1956 | 1958 | 1960 | 1962 | 1964 | 1966 |
1968 | 1971 | 1973 | 1976 | 1978 | 1980 |
1982 | 1984 | 1986 | 1988 | 1990 | 1992 |
1994 | 1996
Forklaring
|
Farkostens art og type |
Anvendelse
|
D. = Dampskip |
hf. = havfiske
|
M. = Motorfarkost |
kf. = kystfiske
|
S. = Seilfarkost |
fjf. = fjordfiske
|
å. = åpen båt |
f. = fiske uten nærmere angivelse
|
s. = spiss-stevnet eller spissgattet |
fa. = fangst uten nærmere angivelse
|
k. = kutterbygget eller hekkbygget |
sfa. = selfangst
|
bf. = brønnfartøi |
bfa. = botlenosefangst
|
j. = jagt |
hvfa. = hvalfangst
|
sk. = skonnert |
isfa. = ishavsfangst
|
l. = lekter |
trp. = transport av sild og fisk
|
4/å. = 4-året åpen båt |
atrp. = agntransport
|
6/å. = 6-året åpen båt |
lsj. = losjifartøy
|
8/å. = 8-året åpen båt |
slp. = slepefartøy
|
10/å. = 10-året åpen båt |
|
12/å. = 12-året åpen båt |
|
Oslo merkedistrikt
Båter i Merkedistrikt Oslo 1926
Merke |
Navn |
Anvendelse |
Byggemateriale |
Byggeår |
L (fot) |
B (fot) |
D (fot) |
Motor |
Hk |
Fangstbåter |
Eiers navn og adresse
|
O 1 O |
Ms. Hvidfisken |
f |
Tre |
1878 |
33 |
12,5 |
6,5 |
Rap |
8 |
2 |
Olaf Andersen, m.fl, Oslo
|
O 2 O |
Ms. Havfisken |
f k |
Tre |
1909 |
32 |
12 |
6 |
Rap |
9 |
0 |
Karl Karlsen, Oslo
|
O 3 O |
Må. Alfhild |
f |
Tre |
1916 |
22 |
6 |
3 |
Atlanta |
4 |
3 |
Fritjof C Pedersen, Oslo
|
O 4 O |
Må. Thor |
f t |
Tre |
- |
24 |
7 |
4 |
Kampen |
4 |
3 |
Emil Andersen, Oslo
|
O 5 O |
D. Veslekari |
s hv |
Tre |
1918 |
125,1 |
27 |
14,2 |
Damp |
280 |
4 |
S/A Freda, Oslo
|
O 6 O |
D. Vesleper |
s hv |
Tre |
1919 |
114,3 |
26,7 |
13,9 |
Damp |
280 |
4 |
S/A Freda, Oslo
|
O 8 O |
Ms. Kongshavn |
f |
Tre |
1903 |
31,3 |
12,1 |
10,2 |
Rap |
12 |
3 |
Chr. Christophersen, Oslo
|
O 9 O |
Mk. Emma |
t |
Tre |
1903 |
50 |
15,6 |
7,3 |
Hein |
30 |
0 |
Karl A Jensen A/S, Oslo
|
O 10 O |
Ms. K.A.J. |
t |
Tre |
1919 |
36,5 |
14,6 |
5,9 |
Rap |
9 |
0 |
Karl A Jensen A/S, Oslo
|
O 11 O |
Ms. Signe II |
t |
Tre |
1910 |
49,6 |
19,2 |
8 |
Avance |
25 |
0 |
Karl A Jensen A/S, Oslo
|
0 16 0 |
D. Vestkap |
hv |
Stål |
1909 |
95,6 |
19,2 |
11 |
Damp |
300 |
0 |
Aukra Hval, Oslo
|
0 17 0 |
D. Sir Samuel Scott |
hv |
Stål |
1908 |
101,1 |
18,8 |
10,7 |
Damp |
300 |
0 |
Norsk Hvalfangst A/S, Oslo
|
O 18 O |
D. Østkap |
hv |
Stål |
1911 |
97,3 |
19,5 |
11,2 |
Damp |
350 |
0 |
Aukra Hval A/S, Oslo
|
O 19 O |
Ms. Tordenskjold |
f |
Tre |
1904 |
31 |
11 |
6 |
Alpha |
6 |
0 |
Lars Fjeld, Oslo
|
O 21 O |
D. Veslemarit |
hv |
Stål |
1910 |
92,1 |
18,2 |
11,4 |
Damp |
313 |
2 |
Winge & Co, Prinsensgt. 2b, Kristiania
|
O 22 O |
D. Klem |
hv |
Stål |
1911 |
104,1 |
20,1 |
11,8 |
Damp |
500 |
0 |
A/S Norsk Hvalfangst v/ A. T. Falkenberg, Kristiania
|
O 23 O |
D Southern Breeze |
hv |
Stål |
1912 |
150 |
20,8 |
12,5 |
Damp |
538 |
2 |
S/A Southern Queen, Oslo
|
O 24 O |
D Veslefrik |
hv |
Stål |
1924 |
110 |
20 |
12,5 |
Damp |
550 |
2 |
S/A Freda, Oslo
|
O 25 O |
Aspholm |
h |
Tre |
1920 |
136,6 |
27,7 |
13,7 |
Damp |
180 |
2 |
Groths Rederi A/S, Oslo
|
O 26 O |
D Vestmanrød |
h |
Stål |
1919 |
180 |
28,8 |
12,5 |
Damp |
115 |
3 |
Borre D/S A/S, Oslo
|
O 28 O |
D Treff |
hv |
Stål |
1925 |
117 |
21,9 |
13,5 |
Damp |
650 |
0 |
A/S Norsk Hvalfangst, Oslo
|
O 29 O |
M Nobel |
h |
Stål |
1920 |
140,4 |
28,6 |
11,3 |
Bolinder |
160 |
5 |
Lars Fredriksen
|
Motorfordeling Oslo 1926
Motorfordeling Oslo 1926
Motor |
Antall |
Hk min / max |
Hk Totalt
|
Alpha |
1 |
6 |
6 HK
|
Atlanta |
1 |
4 |
4 HK
|
Avance |
1 |
25 |
25 Hk
|
Bolinder |
1 |
160 |
160 HK
|
Damp |
12 |
115 - 650 |
4356 Hk
|
Hein |
1 |
30 |
30 Hk
|
Kampen |
1 |
4 |
4 Hk
|
Rap |
4 |
8 - 12 |
38 Hk
|
Totalt |
22 stk |
Samlet |
4623 Hk
|
|
Uten damp |
267 Hk
|