Kristiania 1924: Forskjell mellom revisjoner
Hopp til navigering
Hopp til søk
Ingen redigeringsforklaring |
|||
(4 mellomliggende revisjoner av samme bruker vises ikke) | |||
Linje 1: | Linje 1: | ||
__NOTOC__ | __NOTOC__ | ||
[[Merkepliktige_norske_fiskefarkoster|Tilbake til oversikt]] | {{flagg|Norge}} {{anchor|Topp}} [[Merkepliktige_norske_fiskefarkoster|Tilbake til oversikt]] | ||
== Kristiania pr år == | == Kristiania pr år == | ||
Linje 12: | Linje 12: | ||
[[Oslo 1994|1994]] | [[Oslo 1996|1996]] | [[Oslo 1994|1994]] | [[Oslo 1996|1996]] | ||
== Kristiania merkedistrikt == | |||
== Kristiania merkedistrikt 1924 == | |||
{| class="wikitable" | {| class="wikitable" | ||
Linje 78: | Linje 42: | ||
| K 4 K || Må. Thor || fjf. trp. || - || 24 || 7 || 4 || Kampen || 4 || 3 || Emil Andersen, Platougate 33 | | K 4 K || Må. Thor || fjf. trp. || - || 24 || 7 || 4 || Kampen || 4 || 3 || Emil Andersen, Platougate 33 | ||
|- | |- | ||
| K 5 K || D. Veslekari || sfa. hvfa. || 1918 || 125,1 || 27 || 14,2 || Damp || 280 || 4 || S/A Freda, Prinsensgate 2b | | K 5 K || D. Veslekari || sfa. hvfa. || 1918 || 125,1 || 27 || 14,2 || Damp || 280 || 4 || rowspan="2" | S/A Freda, Prinsensgate 2b | ||
|- | |- | ||
| K 6 K || D. Vesleper || sfa. hvfa. || 1919 || 114,3 || 26,7 || 13,9 || Damp || 280 || 4 | | K 6 K || D. Vesleper || sfa. hvfa. || 1919 || 114,3 || 26,7 || 13,9 || Damp || 280 || 4 | ||
|- | |- | ||
| K 7 K || Ms. - || trp. || 1905 || 38,2 || 15,6 || 4,1 || Rap || 22 || 0 || Olsen & Bexrud, Fiskehallen | | K 7 K || Ms. - || trp. || 1905 || 38,2 || 15,6 || 4,1 || Rap || 22 || 0 || Olsen & Bexrud, Fiskehallen | ||
Linje 86: | Linje 50: | ||
| K 8 K || Ms. Kongshavn || fjf. || 1903 || 31,3 || 12,1 || 10,2 || Rap || 12 || 3 || Chr. Cristophersen, Liabroveien 65 | | K 8 K || Ms. Kongshavn || fjf. || 1903 || 31,3 || 12,1 || 10,2 || Rap || 12 || 3 || Chr. Cristophersen, Liabroveien 65 | ||
|- | |- | ||
| K 9 K || Mk. Emma || trp. || 1903 || 50 || 15,6 || 7,3 || Hein || 30 || 0 || Karl A. Jensen A/S, Torvgaten 7 | | K 9 K || Mk. Emma || trp. || 1903 || 50 || 15,6 || 7,3 || Hein || 30 || 0 || rowspan="3" | Karl A. Jensen A/S, Torvgaten 7 | ||
|- | |- | ||
| K 10 K || Ms. K.A.J. || trp. || 1919 || 36,5 || 14,6 || 5,9 || Rap || 9 || 0 | | K 10 K || Ms. K.A.J. || trp. || 1919 || 36,5 || 14,6 || 5,9 || Rap || 9 || 0 | ||
|- | |- | ||
| K 11 K || Ms. Signe II || trp. || 1910 || 49,6 || 19,2 || 8 || Avance || 25 || 0 | | K 11 K || Ms. Signe II || trp. || 1910 || 49,6 || 19,2 || 8 || Avance || 25 || 0 | ||
|- | |- | ||
| K 12 K || D. Sørkap || hvfa. || 1908 || 92,4 || 18,2 || 11,1 || Damp || 300 || || Spitsbergen Hval A/S, Gabelsgate 39 | | K 12 K || D. Sørkap || hvfa. || 1908 || 92,4 || 18,2 || 11,1 || Damp || 300 || || Spitsbergen Hval A/S, Gabelsgate 39 | ||
Linje 96: | Linje 60: | ||
| K 15 K || Mk. Mågen II || trp. || 1917 || 55,8 || 16 || 7,3 || Tuxham || 48 || 0 ||A/S Norsk Kjølekomp. i Likv., Prinsensgate 9 | | K 15 K || Mk. Mågen II || trp. || 1917 || 55,8 || 16 || 7,3 || Tuxham || 48 || 0 ||A/S Norsk Kjølekomp. i Likv., Prinsensgate 9 | ||
|- | |- | ||
| K 16 K || D. Harris || hvfa- || 1909 || 95,6 || 19,2 || 11 || Damp || 300 || 0 ||S/A Southern Queen | | K 16 K || D. Harris || hvfa- || 1909 || 95,6 || 19,2 || 11 || Damp || 300 || 0 || rowspan="2" |S/A Southern Queen ved Thor Thoresen, Kristiania | ||
|- | |- | ||
| K 17 K || D. Sir Samuel Scott || hvfa. || 1908 || 101,1 || 18,8 || 10,7 || Damp || 300 || 0 | | K 17 K || D. Sir Samuel Scott || hvfa. || 1908 || 101,1 || 18,8 || 10,7 || Damp || 300 || 0 | ||
|- | |- | ||
| K 18 K || D. St. Kilda || hvfa. || 1911 || 97,3 || 19,5 || 11,2 || Damp || 350 || 0 || Byttet eier: S/A Southern Queen | | K 18 K || D. St. Kilda || hvfa. || 1911 || 97,3 || 19,5 || 11,2 || Damp || 350 || 0 || Byttet eier: S/A Southern Queen ved Thor Thoresen, Kristiania | ||
|- | |- | ||
| K 19 K || Ms. Tordenskjold || fjf. || 1904 || 31 || 11 || 6 || Alpha || 6 || 0 ||Lars Fjeld, Christiesgate 20 | | K 19 K || Ms. Tordenskjold || fjf. || 1904 || 31 || 11 || 6 || Alpha || 6 || 0 ||Lars Fjeld, Christiesgate 20 | ||
Linje 152: | Linje 116: | ||
|- | |- | ||
| colspan="2" | || '''Uten damp''' || style="text-align: right;" | 189 HK | | colspan="2" | || '''Uten damp''' || style="text-align: right;" | 189 HK | ||
|} | |||
{| class="fancytable" | |||
|- | |||
| colspan="2" | '''Forklaring''' | |||
|- | |||
| '''Farkostens art og type''' || '''Anvendelse''' | |||
|- | |||
| D. = Dampskip || hf. = havfiske | |||
|- | |||
| M. = Motorfarkost || kf. = kystfiske | |||
|- | |||
| S. = Seilfarkost || fjf. = fjordfiske | |||
|- | |||
| å. = åpen båt || f. = fiske uten nærmere angivelse | |||
|- | |||
| s. = spiss-stevnet eller spissgattet || fa. = fangst uten nærmere angivelse | |||
|- | |||
| k. = kutterbygget eller hekkbygget || sfa. = selfangst | |||
|- | |||
| bf. = brønnfartøi || bfa. = botlenosefangst | |||
|- | |||
| j. = jagt || hvfa. = hvalfangst | |||
|- | |||
| sk. = skonnert || isfa. = ishavsfangst | |||
|- | |||
| l. = lekter || trp. = transport av sild og fisk | |||
|- | |||
| 4/å. = 4-året åpen båt || atrp. = agntransport | |||
|- | |||
| 6/å. = 6-året åpen båt || lsj. = losjifartøy | |||
|- | |||
| 8/å. = 8-året åpen båt || slp. = slepefartøy | |||
|- | |||
| 10/å. = 10-året åpen båt || | |||
|- | |||
| 12/å. = 12-året åpen båt || | |||
|- | |||
|} | |} |
Nåværende revisjon fra 24. sep. 2023 kl. 16:59
Kristiania pr år
1920 | 1922 | 1923 | 1924 | 1926 | 1928 | 1930 | 1934 | 1936 | 1938 | 1940 | 1943 | 1944 | 1945 | 1948 | 1950 | 1952 | 1954 | 1956 | 1958 | 1960 | 1962 | 1964 | 1966 | 1968 | 1971 | 1973 | 1976 | 1978 | 1980 | 1982 | 1984 | 1986 | 1988 | 1990 | 1992 | 1994 | 1996
Kristiania merkedistrikt 1924
Merke | Navn på
fartøy |
Anvendelse | Byggeår | L (fot) | B (fot) | D (fot) | Motor-
merke |
Ytelse
Hk |
Fangstbåter | Eiers navn og adresse |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
K 1 K | Ms. Hvidfisken | fjf. | 1878 | 33 | 12,5 | 6,5 | Rap | 8 | 2 | Partrederi Olaf Andersen, Herslebsgate 32 |
K 2 K | Ms. Havfisken | fjf. kf. | 1909 | 32 | 12 | 6 | Rap | 9 | 2 | Karl Karlsen, Kristiania |
K 3 K | Må. Alfhild | fjf. | 1916 | 22 | 6 | 3 | Norrønna | 4 | 3 | Fritjof Carelius Pedersen, Liabroveien 80 |
K 4 K | Må. Thor | fjf. trp. | - | 24 | 7 | 4 | Kampen | 4 | 3 | Emil Andersen, Platougate 33 |
K 5 K | D. Veslekari | sfa. hvfa. | 1918 | 125,1 | 27 | 14,2 | Damp | 280 | 4 | S/A Freda, Prinsensgate 2b |
K 6 K | D. Vesleper | sfa. hvfa. | 1919 | 114,3 | 26,7 | 13,9 | Damp | 280 | 4 | |
K 7 K | Ms. - | trp. | 1905 | 38,2 | 15,6 | 4,1 | Rap | 22 | 0 | Olsen & Bexrud, Fiskehallen |
K 8 K | Ms. Kongshavn | fjf. | 1903 | 31,3 | 12,1 | 10,2 | Rap | 12 | 3 | Chr. Cristophersen, Liabroveien 65 |
K 9 K | Mk. Emma | trp. | 1903 | 50 | 15,6 | 7,3 | Hein | 30 | 0 | Karl A. Jensen A/S, Torvgaten 7 |
K 10 K | Ms. K.A.J. | trp. | 1919 | 36,5 | 14,6 | 5,9 | Rap | 9 | 0 | |
K 11 K | Ms. Signe II | trp. | 1910 | 49,6 | 19,2 | 8 | Avance | 25 | 0 | |
K 12 K | D. Sørkap | hvfa. | 1908 | 92,4 | 18,2 | 11,1 | Damp | 300 | Spitsbergen Hval A/S, Gabelsgate 39 | |
K 15 K | Mk. Mågen II | trp. | 1917 | 55,8 | 16 | 7,3 | Tuxham | 48 | 0 | A/S Norsk Kjølekomp. i Likv., Prinsensgate 9 |
K 16 K | D. Harris | hvfa- | 1909 | 95,6 | 19,2 | 11 | Damp | 300 | 0 | S/A Southern Queen ved Thor Thoresen, Kristiania |
K 17 K | D. Sir Samuel Scott | hvfa. | 1908 | 101,1 | 18,8 | 10,7 | Damp | 300 | 0 | |
K 18 K | D. St. Kilda | hvfa. | 1911 | 97,3 | 19,5 | 11,2 | Damp | 350 | 0 | Byttet eier: S/A Southern Queen ved Thor Thoresen, Kristiania |
K 19 K | Ms. Tordenskjold | fjf. | 1904 | 31 | 11 | 6 | Alpha | 6 | 0 | Lars Fjeld, Christiesgate 20 |
K 20 K | Ms. Lyn | fjf. | 1901 | 36 | 14 | 7 | Rap | 12 | 0 | Bernhard Kristoffersen, Wilsesgate 4 |
K 21 K | D. Havørn | hvf. | 1910 | 92,1 | 18,2 | 11,4 | Damp | 313 | 2 | Winge & Co, Prinsensgt. 2b, Kristiania |
K 22 K | D. Klem | hvfa. | 1911 | 104,1 | 20,1 | 11,8 | Damp | 500 | 0 | A/S Norsk Hvalfangst v/ A. T. Falkenberg, Kristiania |
Merke | Navn på
fartøy |
Anvendelse | Byggeår | L (fot) | B (fot) | D (fot) | Motor-
merke |
Ytelse
Hk |
Fangstbåter | Eiers navn og adresse |
Motorfordeling 1924 - Kristiania
Motor | Antall | Hk min / max | Hk Totalt |
---|---|---|---|
Alpha | 1 | 6 | 6 HK |
Avance | 1 | 25 | 25 HK |
Damp | 8 | 280 - 500 | 2623 HK |
Hein | 1 | 30 | 30 Hk |
Kampen | 1 | 4 | 4 Hk |
Norrøna | 1 | 4 | 4 Hk |
Rap | 6 | 8 - 22 | 72 Hk |
Tuxham | 1 | 48 | 48 Hk |
Totalt | 20 stk | Samlet | 2812 HK |
Uten damp | 189 HK |
Forklaring | |
Farkostens art og type | Anvendelse |
D. = Dampskip | hf. = havfiske |
M. = Motorfarkost | kf. = kystfiske |
S. = Seilfarkost | fjf. = fjordfiske |
å. = åpen båt | f. = fiske uten nærmere angivelse |
s. = spiss-stevnet eller spissgattet | fa. = fangst uten nærmere angivelse |
k. = kutterbygget eller hekkbygget | sfa. = selfangst |
bf. = brønnfartøi | bfa. = botlenosefangst |
j. = jagt | hvfa. = hvalfangst |
sk. = skonnert | isfa. = ishavsfangst |
l. = lekter | trp. = transport av sild og fisk |
4/å. = 4-året åpen båt | atrp. = agntransport |
6/å. = 6-året åpen båt | lsj. = losjifartøy |
8/å. = 8-året åpen båt | slp. = slepefartøy |
10/å. = 10-året åpen båt | |
12/å. = 12-året åpen båt |