Kristiania 1920: Forskjell mellom revisjoner
Hopp til navigering
Hopp til søk
Ingen redigeringsforklaring |
|||
(12 mellomliggende revisjoner av samme bruker vises ikke) | |||
Linje 1: | Linje 1: | ||
__NOTOC__ | |||
{{flagg|Norge}} {{anchor|Topp}} [[Merkepliktige_norske_fiskefarkoster|Tilbake til oversikt]] | |||
== Kristiania pr år == | |||
[[Kristiania 1920|1920]] | [[Kristiania 1922|1922]] | [[Kristiania 1923|1923]] | [[Kristiania 1924|1924]] | [[Oslo 1926|1926]] | [[Oslo 1928|1928]] | | |||
[[Oslo 1930|1930]] | [[Oslo 1934|1934]] | [[Oslo 1936|1936]] | [[Oslo 1938|1938]] | [[Oslo 1940|1940]] | [[Oslo 1943|1943]] | | |||
[[Oslo 1944|1944]] | [[Oslo 1945|1945]] | [[Oslo 1948|1948]] | [[Oslo 1950|1950]] | [[Oslo 1952|1952]] | [[Oslo 1954|1954]] | | |||
[[Oslo 1956|1956]] | [[Oslo 1958|1958]] | [[Oslo 1960|1960]] | [[Oslo 1962|1962]] | [[Oslo 1964|1964]] | [[Oslo 1966|1966]] | | |||
[[Oslo 1968|1968]] | [[Oslo 1971|1971]] | [[Oslo 1973|1973]] | [[Oslo 1976|1976]] | [[Oslo 1978|1978]] | [[Oslo 1980|1980]] | | |||
[[Oslo 1982|1982]] | [[Oslo 1984|1984]] | [[Oslo 1986|1986]] | [[Oslo 1988|1988]] | [[Oslo 1990|1990]] | [[Oslo 1992|1992]] | | |||
[[Oslo 1994|1994]] | [[Oslo 1996|1996]] | |||
== Kristiania merkedistrikt == | == Kristiania merkedistrikt 1920 == | ||
{| class="wikitable" | {| class="wikitable" | ||
|+Båter i merkedistrikt '''Kristiania 1920''' (Oslo) | |||
|- | |- | ||
! Merke | |||
! Navn på | |||
fartøy | |||
! Anvendelse | |||
! Byggeår | |||
! L (fot) | |||
! B (fot) | |||
! D (fot) | |||
!Motor- | |||
merke | |||
! Ytelse | |||
Hk | |||
! Fangstbåter | |||
! Eiers navn og adresse | |||
|- | |- | ||
| K 1 K || Ms. Hvidfisken || fjf. || 1878 || 33 || 12,5 || 6,5 || Rap || 8 || 2 || Partrederi Olaf Andersen, Herslebsgate 32 | | K 1 K || Ms. Hvidfisken || fjf. || 1878 || 33 || 12,5 || 6,5 || Rap || 8 || 2 || Partrederi Olaf Andersen, Herslebsgate 32 | ||
|- | |- | ||
| K 2 K || Ms. Havfisken || fjf. kf. || 1909 || 32 || 12 || 6 || Rap || 9 || 2 ||Karl Karlsen | | K 2 K || Ms. Havfisken || fjf. kf. || 1909 || 32 || 12 || 6 || Rap || 9 || 2 ||Karl Karlsen, Kristiania | ||
|- | |- | ||
| K 3 K || Må. Alfhild || fjf. || 1916 || 22 || 6 || 3 || Norrønna || 4 || 3 ||Fritjof Carelius Pedersen, Liabroveien 80 | | K 3 K || Må. Alfhild || fjf. || 1916 || 22 || 6 || 3 || Norrønna || 4 || 3 ||Fritjof Carelius Pedersen, Liabroveien 80 | ||
|- | |- | ||
| K 4 K || Må. Thor || fjf. trp. || | | K 4 K || Må. Thor || fjf. trp. || ? || 24 || 7 || 4 || Kampen || 4 || 3 ||Emil Andersen, Platougate 33 | ||
|- | |- | ||
| K 5 K || D. Veslekari || sfa. hvfa. || 1918 || 125,1 || 27 || 14,2 || Damp || 280 || 4 ||S/A Freda, Prinsensgate 2b | | K 5 K || D. Veslekari || sfa. hvfa. || 1918 || 125,1 || 27 || 14,2 || Damp || 280 || 4 || rowspan="2" |S/A Freda, Prinsensgate 2b | ||
|- | |- | ||
| K 6 K || D. Vesleper || sfa. hvfa. || 1919 || 114,3 || 26,7 || 13,9 || Damp || 280 || 4 | | K 6 K || D. Vesleper || sfa. hvfa. || 1919 || 114,3 || 26,7 || 13,9 || Damp || 280 || 4 | ||
|- | |- | ||
| K 7 K || Ms. - || trp. || 1905 || 38,2 || 15,6 || 4,1 || Rap || 22 || 0 || Olsen & Bexrud, Fiskehallen | | K 7 K || Ms. - || trp. || 1905 || 38,2 || 15,6 || 4,1 || Rap || 22 || 0 || Olsen & Bexrud, Fiskehallen | ||
Linje 65: | Linje 49: | ||
| K 8 K || Ms. Kongshavn || fjf. || 1903 || 31,3 || 12,1 || 10,2 || Rap || 12 || 3 ||Chr. Cristophersen, Liabroveien 65 | | K 8 K || Ms. Kongshavn || fjf. || 1903 || 31,3 || 12,1 || 10,2 || Rap || 12 || 3 ||Chr. Cristophersen, Liabroveien 65 | ||
|- | |- | ||
| K 9 K || Mk. Emma || trp. || 1903 || 50 || 15,6 || 7,3 || Hein || 30 || 0 ||Karl A. Jensen A/S, Torvgaten 7 | | K 9 K || Mk. Emma || trp. || 1903 || 50 || 15,6 || 7,3 || Hein || 30 || 0 || rowspan="3" |Karl A. Jensen A/S, Torvgaten 7 | ||
|- | |- | ||
| K 10 K || Ms. K.A.J. || trp. || 1919 || 36,5 || 14,6 || 5,9 || Rap || 9 || 0 | | K 10 K || Ms. K.A.J. || trp. || 1919 || 36,5 || 14,6 || 5,9 || Rap || 9 || 0 | ||
|- | |- | ||
| K 11 K || Ms. Signe II || trp. || 1910 || 49,6 || 19,2 || 8 || Avance || 25 || 0 | | K 11 K || Ms. Signe II || trp. || 1910 || 49,6 || 19,2 || 8 || Avance || 25 || 0 | ||
|- | |- | ||
| K 12 K || D. Sørkap || hvfa. || 1908 || 92,4 || 18,2 || 11,1 || Damp || 300 ||0|| Spitsbergen Hval A/S, Gabelsgate 39 | | K 12 K || D. Sørkap || hvfa. || 1908 || 92,4 || 18,2 || 11,1 || Damp || 300 ||0|| Spitsbergen Hval A/S, Gabelsgate 39 | ||
Linje 85: | Linje 69: | ||
|364 | |364 | ||
|0 | |0 | ||
|A/S Norsk Kjølekomp. i Likv., Prinsensgate 9 | | rowspan="2" |A/S Norsk Kjølekomp. i Likv., Prinsensgate 9 | ||
|- | |- | ||
|K 15 K | |K 15 K | ||
Linje 97: | Linje 81: | ||
|42/48 | |42/48 | ||
|0 | |0 | ||
|- | |- | ||
|K 16 K | |K 16 K | ||
Linje 109: | Linje 92: | ||
|300 | |300 | ||
|0 | |0 | ||
|A/S Harpunen, Kongensgate 8 | | rowspan="3" |A/S Harpunen, Kongensgate 8 | ||
|- | |- | ||
|K 17 K | |K 17 K | ||
Linje 121: | Linje 104: | ||
|300 | |300 | ||
|0 | |0 | ||
|- | |- | ||
|K 18 K | |K 18 K | ||
Linje 133: | Linje 115: | ||
|350 | |350 | ||
|0 | |0 | ||
| | |- | ||
!Merke | |||
!Navn på | |||
fartøy | |||
!Anvendelse | |||
!Byggeår | |||
!L (fot) | |||
!B (fot) | |||
!D (fot) | |||
!Motor- | |||
merke | |||
!Ytelse | |||
Hk | |||
!Fangstbåter | |||
!Eiers navn og adresse | |||
|} | |} | ||
== Motorfordeling 1920 | == Motorfordeling 1920 i Kristiania == | ||
{| class="wikitable" | {| class="wikitable" | ||
|+Motorfordeling '''Kristiania 1920''' | |||
|- | |- | ||
| | ! '''Motor''' || '''Antall''' || '''HK min / max''' || '''HK Totalt''' | ||
|- | |- | ||
| | | Avance || style="text-align: right;" |1 || style="text-align: right;" |25 HK || style="text-align: right;" | 25 HK | ||
|- | |- | ||
| | | Damp || style="text-align: right;" |8 || style="text-align: right;" |185 - 364 HK || style="text-align: right;" | 2359 HK | ||
|- | |- | ||
| | | Hein || style="text-align: right;" |1 || style="text-align: right;" |30 || style="text-align: right;" | 30 HK | ||
|- | |- | ||
| | | Kampen || style="text-align: right;" |1 || style="text-align: right;" |4 || style="text-align: right;" | 4 HK | ||
|- | |- | ||
| Norrønna || style="text-align: right;" |1 || style="text-align: right;" |4 || style="text-align: right;" | 4 HK | |||
| Norrønna || | |||
|- | |- | ||
| Rap || | | Rap || style="text-align: right;" |5 || style="text-align: right;" |8 - 22 || style="text-align: right;" | 60 HK | ||
|- | |- | ||
|Tuxham | |Tuxham | ||
Linje 161: | Linje 156: | ||
| style="text-align: right;" |48 HK | | style="text-align: right;" |48 HK | ||
|- | |- | ||
| '''Totalt''' || | | rowspan="2" | '''Totalt''' || rowspan="2" style="text-align: right;" |18 stk || '''Samlet''' || style="text-align: right;" | 2530 HK | ||
|- | |||
| '''Uten damp''' || style="text-align: right;" | 171 HK | |||
|} | |||
----- | |||
{| class="fancytable" | |||
|- | |||
| colspan="2" | '''Forklaring''' | |||
|- | |||
| '''Farkostens art og type''' || '''Anvendelse''' | |||
|- | |||
| D. = Dampskip || hf. = havfiske | |||
|- | |||
| M. = Motorfarkost || kf. = kystfiske | |||
|- | |||
| S. = Seilfarkost || fjf. = fjordfiske | |||
|- | |||
| å. = åpen båt || f. = fiske uten nærmere angivelse | |||
|- | |||
| s. = spiss-stevnet eller spissgattet || fa. = fangst uten nærmere angivelse | |||
|- | |||
| k. = kutterbygget eller hekkbygget || sfa. = selfangst | |||
|- | |||
| bf. = brønnfartøi || bfa. = botlenosefangst | |||
|- | |||
| j. = jagt || hvfa. = hvalfangst | |||
|- | |||
| sk. = skonnert || isfa. = ishavsfangst | |||
|- | |||
| l. = lekter || trp. = transport av sild og fisk | |||
|- | |||
| 4/å. = 4-året åpen båt || atrp. = agntransport | |||
|- | |||
| 6/å. = 6-året åpen båt || lsj. = losjifartøy | |||
|- | |||
| 8/å. = 8-året åpen båt || slp. = slepefartøy | |||
|- | |||
| 10/å. = 10-året åpen båt || | |||
|- | |||
| 12/å. = 12-året åpen båt || | |||
|- | |- | ||
|} | |} |
Nåværende revisjon fra 23. sep. 2023 kl. 21:00
Kristiania pr år
1920 | 1922 | 1923 | 1924 | 1926 | 1928 | 1930 | 1934 | 1936 | 1938 | 1940 | 1943 | 1944 | 1945 | 1948 | 1950 | 1952 | 1954 | 1956 | 1958 | 1960 | 1962 | 1964 | 1966 | 1968 | 1971 | 1973 | 1976 | 1978 | 1980 | 1982 | 1984 | 1986 | 1988 | 1990 | 1992 | 1994 | 1996
Kristiania merkedistrikt 1920
Merke | Navn på
fartøy |
Anvendelse | Byggeår | L (fot) | B (fot) | D (fot) | Motor-
merke |
Ytelse
Hk |
Fangstbåter | Eiers navn og adresse |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
K 1 K | Ms. Hvidfisken | fjf. | 1878 | 33 | 12,5 | 6,5 | Rap | 8 | 2 | Partrederi Olaf Andersen, Herslebsgate 32 |
K 2 K | Ms. Havfisken | fjf. kf. | 1909 | 32 | 12 | 6 | Rap | 9 | 2 | Karl Karlsen, Kristiania |
K 3 K | Må. Alfhild | fjf. | 1916 | 22 | 6 | 3 | Norrønna | 4 | 3 | Fritjof Carelius Pedersen, Liabroveien 80 |
K 4 K | Må. Thor | fjf. trp. | ? | 24 | 7 | 4 | Kampen | 4 | 3 | Emil Andersen, Platougate 33 |
K 5 K | D. Veslekari | sfa. hvfa. | 1918 | 125,1 | 27 | 14,2 | Damp | 280 | 4 | S/A Freda, Prinsensgate 2b |
K 6 K | D. Vesleper | sfa. hvfa. | 1919 | 114,3 | 26,7 | 13,9 | Damp | 280 | 4 | |
K 7 K | Ms. - | trp. | 1905 | 38,2 | 15,6 | 4,1 | Rap | 22 | 0 | Olsen & Bexrud, Fiskehallen |
K 8 K | Ms. Kongshavn | fjf. | 1903 | 31,3 | 12,1 | 10,2 | Rap | 12 | 3 | Chr. Cristophersen, Liabroveien 65 |
K 9 K | Mk. Emma | trp. | 1903 | 50 | 15,6 | 7,3 | Hein | 30 | 0 | Karl A. Jensen A/S, Torvgaten 7 |
K 10 K | Ms. K.A.J. | trp. | 1919 | 36,5 | 14,6 | 5,9 | Rap | 9 | 0 | |
K 11 K | Ms. Signe II | trp. | 1910 | 49,6 | 19,2 | 8 | Avance | 25 | 0 | |
K 12 K | D. Sørkap | hvfa. | 1908 | 92,4 | 18,2 | 11,1 | Damp | 300 | 0 | Spitsbergen Hval A/S, Gabelsgate 39 |
K 13 K | D. Foca I | sfa. | 1917 | 111,4 | 24,8 | 12 | Damp | 185 | 6 | Andreas Ingebrigtsen, Gabelsgate 39 |
K 14 K | D. Hareid | trp. | 1906 | 116,1 | 21,7 | 11,8 | Damp | 364 | 0 | A/S Norsk Kjølekomp. i Likv., Prinsensgate 9 |
K 15 K | Mk. Maagen II | trp. | 1917 | 55,8 | 16 | 7,3 | Tuxham | 42/48 | 0 | |
K 16 K | D. Harris | hvfa. | 1909 | 95,6 | 19,2 | 11 | Damp | 300 | 0 | A/S Harpunen, Kongensgate 8 |
K 17 K | D. Sir Samuel Scott | hvfa. | 1908 | 101,1 | 18,8 | 10,7 | Damp | 300 | 0 | |
K 18 K | D. St Kilda | hvfa. | 1911 | 97,3 | 19,5 | 11,2 | Damp | 350 | 0 | |
Merke | Navn på
fartøy |
Anvendelse | Byggeår | L (fot) | B (fot) | D (fot) | Motor-
merke |
Ytelse
Hk |
Fangstbåter | Eiers navn og adresse |
Motorfordeling 1920 i Kristiania
Motor | Antall | HK min / max | HK Totalt |
---|---|---|---|
Avance | 1 | 25 HK | 25 HK |
Damp | 8 | 185 - 364 HK | 2359 HK |
Hein | 1 | 30 | 30 HK |
Kampen | 1 | 4 | 4 HK |
Norrønna | 1 | 4 | 4 HK |
Rap | 5 | 8 - 22 | 60 HK |
Tuxham | 1 | 48 | 48 HK |
Totalt | 18 stk | Samlet | 2530 HK |
Uten damp | 171 HK |
Forklaring | |
Farkostens art og type | Anvendelse |
D. = Dampskip | hf. = havfiske |
M. = Motorfarkost | kf. = kystfiske |
S. = Seilfarkost | fjf. = fjordfiske |
å. = åpen båt | f. = fiske uten nærmere angivelse |
s. = spiss-stevnet eller spissgattet | fa. = fangst uten nærmere angivelse |
k. = kutterbygget eller hekkbygget | sfa. = selfangst |
bf. = brønnfartøi | bfa. = botlenosefangst |
j. = jagt | hvfa. = hvalfangst |
sk. = skonnert | isfa. = ishavsfangst |
l. = lekter | trp. = transport av sild og fisk |
4/å. = 4-året åpen båt | atrp. = agntransport |
6/å. = 6-året åpen båt | lsj. = losjifartøy |
8/å. = 8-året åpen båt | slp. = slepefartøy |
10/å. = 10-året åpen båt | |
12/å. = 12-året åpen båt |