Oslo 1928: Forskjell mellom revisjoner
Hopp til navigering
Hopp til søk
(Ny side: Tilbake til fylkesoversikt Oslo 1926 '''1928''' Oslo 1930 ==Oslo merkedistrikt== {| class="wikitable" |- | colspan="12"…) |
Ingen redigeringsforklaring |
||
(14 mellomliggende revisjoner av samme bruker vises ikke) | |||
Linje 1: | Linje 1: | ||
[[ | __NOTOC__ | ||
{{flagg|Norge}} {{anchor|Topp}} [[Merkepliktige_norske_fiskefarkoster|Tilbake til oversikt]] | |||
== Oslo pr år == | |||
[[Kristiania 1920|1920]] | [[Kristiania 1922|1922]] | [[Kristiania 1923|1923]] | [[Kristiania 1924|1924]] | [[Oslo 1926|1926]] | [[Oslo 1928|1928]] | | |||
[[Oslo 1930|1930]] | [[Oslo 1934|1934]] | [[Oslo 1936|1936]] | [[Oslo 1938|1938]] | [[Oslo 1940|1940]] | [[Oslo 1943|1943]] | | |||
[[Oslo 1944|1944]] | [[Oslo 1945|1945]] | [[Oslo 1948|1948]] | [[Oslo 1950|1950]] | [[Oslo 1952|1952]] | [[Oslo 1954|1954]] | | |||
[[Oslo 1956|1956]] | [[Oslo 1958|1958]] | [[Oslo 1960|1960]] | [[Oslo 1962|1962]] | [[Oslo 1964|1964]] | [[Oslo 1966|1966]] | | |||
[[Oslo 1968|1968]] | [[Oslo 1971|1971]] | [[Oslo 1973|1973]] | [[Oslo 1976|1976]] | [[Oslo 1978|1978]] | [[Oslo 1980|1980]] | | |||
[[Oslo 1982|1982]] | [[Oslo 1984|1984]] | [[Oslo 1986|1986]] | [[Oslo 1988|1988]] | [[Oslo 1990|1990]] | [[Oslo 1992|1992]] | | |||
[[Oslo 1994|1994]] | [[Oslo 1996|1996]] | |||
==Oslo merkedistrikt 1928== | |||
{| class="wikitable" | {| class="wikitable" | ||
|+Båter i merkedistrikt '''Oslo 1928''' | |||
|- | |- | ||
! Merke | |||
! Navn på | |||
fartøy | |||
! Anvendelse | |||
! Materiale | |||
! Byggeår | |||
! L (fot) | |||
! B (fot) | |||
! D (fot) | |||
!Motor- | |||
merke | |||
! Ytelse | |||
Hk | |||
! Fangstbåter | |||
! Eiers navn og adresse | |||
|- | |- | ||
| | |O 1 O||Ms. Hvidfisken||f.||Tre||1878||33||12,5||6,5||Rap||8||2||Olaf Andersen, m.fl, Oslo | ||
|- | |- | ||
|O | |O 2 O||Ms. Havfisken||f. k.||Tre||1909||32||12||6||Rap||9||0||Karl Karlsen, Oslo | ||
|- | |- | ||
|O | |O 3 O||Må. Alfhild||f.||Tre||1916||22||6||3||Atlanta||4||3||Fritjof C Pedersen, Oslo | ||
|- | |- | ||
|O | |O 4 O||Må. Thor||f. t.||Tre||-||24||7||4||Kampen||4||3||Emil Andersen, Oslo | ||
|- | |- | ||
|O | |O 5 O||D. Veslekari||s. hv.||Tre||1918||125,1||27||14,2||Damp||280||4||S/A Freda, Oslo | ||
|- | |- | ||
|O | |O 6 O||D. Vesleper||s. hv.||Tre||1919||114,3||26,7||13,9||Damp||280||4||S/A Freda, Oslo | ||
|- | |- | ||
|O | |O 9 O||Mk. Emma||t.||Tre||1903||50||15,6||7,3||Hein||30||0||Karl A Jensen A/S, Oslo | ||
|- | |- | ||
|O | |O 10 O||Ms. K.A.J.||t.||Tre||1919||36,5||14,6||5,9||Rap||15||0||Karl A Jensen A/S, Oslo | ||
|- | |- | ||
|O | |O 11 O||Ms. Signe II||t.||Tre||1910||49,6||19,2||8||Avance||25||0||Karl A Jensen A/S, Oslo | ||
|- | |- | ||
| | |O 12 O ||D. Sørkap ||h. ||Stål ||1908 ||92,4 ||18,2 ||11,1 ||Damp ||300 || 0 | ||
|Aukra Hval, Oslo | |||
|- | |- | ||
|O | |O 16 O||D. Vestkap||hv.||Stål||1909||95,6||19,2||11||Damp||300||0||Aukra Hval, Oslo | ||
|- | |- | ||
|O | |O 17 O||D. Sir Samuel Scott||hv.||Stål||1908||101,1||18,8||10,7||Damp||300||0||Norsk Hvalfangst A/S, Oslo | ||
|- | |- | ||
|O | |O 18 O||D. Østkap||hv.||Stål||1911||97,3||19,5||11,2||Damp||350||0||Aukra Hval A/S, Oslo | ||
|- | |- | ||
|O | |O 19 O||Ms. Tordenskjold||f.||Tre||1904||31||11||6||Rap||15||0||Lars Fjeld, Oslo | ||
|- | |- | ||
|O | |O 22 O||D. Klem||hv.||Stål||1911||104,1||20,1||11,8||Damp||500||0||A/S Norsk Hvalfangst v/ A. T. Falkenberg, Kristiania | ||
|- | |- | ||
|O | |O 23 O||D Southern Breeze||hv.||Stål||1912||150||20,8||12,5||Damp||538||2||S/A Southern Queen, Oslo | ||
|- | |- | ||
|O | |O 25 O||D. Aspholm||h.||Tre||1920||136,6||27,7||13,7||Damp||180||2||Groths Rederi A/S, Oslo | ||
|- | |- | ||
| | |O 26 O||D. Vestmanrød||h.||Stål||1919||180||28,8||12,5||Damp||115||3||Borre D/S A/S, Oslo | ||
|- | |- | ||
|O | |O 28 O||D. Treff||hv.||Stål||1925||117||21,9||13,5||Damp||650||0||A/S Norsk Hvalfangst, Oslo | ||
|- | |- | ||
|O | |O 29 O||M. Advance||h.||Stål||1920||140,4||28,6||11,3||Bolinder||160||5||Lars Fredriksen | ||
|- | |- | ||
|O | |O 32 O || Mk. Acta ||h. ||Stål ||1900 ||135,5 ||22,7 ||13,8 ||Damp ||480 ||6 ||A/S Acta, Oslo | ||
|- | |- | ||
|O | |O 33 O || D. Mari || h. ||Stål || 1920 || 166 || 28,5 ||11 ||Damp || 400 || 2 || D/S A/S Bjørkhaug, Oslo | ||
|- | |- | ||
|O | |O 34 O || D. Beverø || h. || Stål || 1917 || 173 ||23,2 ||14 ||Damp ||420 ||2 ||D/S A/S Beverø. Oslo | ||
|- | |- | ||
|O | |O 35 O || Ms. Seløy || h. i . b. ||Tre ||1926 ||109 ||23,2 ||11,5 ||Skandia ||160 || 4 | ||
|Det Norske Fangstkompani A/S, Oslo | |||
|- | |- | ||
|O | |O 37 O ||Mk. Polarbjørn ||i. ||Tre ||1919 ||123,6 ||26,9 ||13,2 ||Diesel ||160 ||6 ||Karl Norbeck, Oslo | ||
|- | |- | ||
| | !Merke | ||
!Navn på | |||
fartøy | |||
!Anvendelse | |||
!Materiale | |||
!Byggeår | |||
!L (fot) | |||
!B (fot) | |||
!D (fot) | |||
!Motor- | |||
merke | |||
!Ytelse | |||
Hk | |||
!Fangstbåter | |||
!Eiers navn og adresse | |||
|} | |||
== Motorfordeling Oslo 1928 == | |||
{| class="wikitable" | |||
|+Motorfordeling Oslo 1928 | |||
|- | |||
! '''Motor''' || '''Antall''' || '''Hk min / max''' || '''Hk Totalt''' | |||
|- | |- | ||
| | | Atlanta || 1 || 4 || style="text-align: right;" | 4 HK | ||
|- | |||
|Avance|| 1 || 25 || style="text-align: right;" | 25 Hk | |||
|- | |||
| Bolinder || 1 || 160 || style="text-align: right;" | 160 HK | |||
|- | |||
| Damp || 14 || 115 - 650 || style="text-align: right;" | 5093 HK | |||
|- | |- | ||
| | |Diesel || 1 || 160|| style="text-align: right;" | 160 HK | ||
|- | |- | ||
| | | Hein || 1 || 30 || style="text-align: right;" | 30 Hk | ||
|- | |- | ||
| | | Kampen || 1 || 4 || style="text-align: right;" | 4 Hk | ||
|- | |||
| Rap || 4 || 8 - 15 || style="text-align: right;" | 47 Hk | |||
|- | |- | ||
| | | '''Totalt''' || 25 stk || '''Samlet''' || style="text-align: right;" | 5683 HK | ||
|- | |- | ||
| | | colspan="2" | || '''Uten damp''' || style="text-align: right;" | 590 HK | ||
|} | |} | ||
{| class=" | ----- | ||
{| class="fancytable" | |||
|- | |||
| colspan="2" | '''Forklaring''' | |||
|- | |||
| '''Farkostens art og type''' || '''Anvendelse''' | |||
|- | |- | ||
| | | D. = Dampskip || hf. = havfiske | ||
|- | |- | ||
| | | M. = Motorfarkost || kf. = kystfiske | ||
|- | |- | ||
| | | S. = Seilfarkost || fjf. = fjordfiske | ||
|- | |- | ||
| | | å. = åpen båt || f. = fiske uten nærmere angivelse | ||
|- | |- | ||
| | | s. = spiss-stevnet eller spissgattet || fa. = fangst uten nærmere angivelse | ||
|- | |- | ||
| | | k. = kutterbygget eller hekkbygget || sfa. = selfangst | ||
|- | |||
| bf. = brønnfartøi || bfa. = botlenosefangst | |||
|- | |||
| j. = jagt || hvfa. = hvalfangst | |||
|- | |- | ||
| | | sk. = skonnert || isfa. = ishavsfangst | ||
|- | |- | ||
| | | l. = lekter || trp. = transport av sild og fisk | ||
|- | |- | ||
| | | 4/å. = 4-året åpen båt || atrp. = agntransport | ||
|- | |- | ||
| | | 6/å. = 6-året åpen båt || lsj. = losjifartøy | ||
|- | |- | ||
| | | 8/å. = 8-året åpen båt || slp. = slepefartøy | ||
|- | |||
| 10/å. = 10-året åpen båt || | |||
|- | |- | ||
| | | 12/å. = 12-året åpen båt || | ||
|- | |- | ||
|} | |} |
Nåværende revisjon fra 10. apr. 2023 kl. 11:23
Oslo pr år
1920 | 1922 | 1923 | 1924 | 1926 | 1928 | 1930 | 1934 | 1936 | 1938 | 1940 | 1943 | 1944 | 1945 | 1948 | 1950 | 1952 | 1954 | 1956 | 1958 | 1960 | 1962 | 1964 | 1966 | 1968 | 1971 | 1973 | 1976 | 1978 | 1980 | 1982 | 1984 | 1986 | 1988 | 1990 | 1992 | 1994 | 1996
Oslo merkedistrikt 1928
Merke | Navn på
fartøy |
Anvendelse | Materiale | Byggeår | L (fot) | B (fot) | D (fot) | Motor-
merke |
Ytelse
Hk |
Fangstbåter | Eiers navn og adresse |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
O 1 O | Ms. Hvidfisken | f. | Tre | 1878 | 33 | 12,5 | 6,5 | Rap | 8 | 2 | Olaf Andersen, m.fl, Oslo |
O 2 O | Ms. Havfisken | f. k. | Tre | 1909 | 32 | 12 | 6 | Rap | 9 | 0 | Karl Karlsen, Oslo |
O 3 O | Må. Alfhild | f. | Tre | 1916 | 22 | 6 | 3 | Atlanta | 4 | 3 | Fritjof C Pedersen, Oslo |
O 4 O | Må. Thor | f. t. | Tre | - | 24 | 7 | 4 | Kampen | 4 | 3 | Emil Andersen, Oslo |
O 5 O | D. Veslekari | s. hv. | Tre | 1918 | 125,1 | 27 | 14,2 | Damp | 280 | 4 | S/A Freda, Oslo |
O 6 O | D. Vesleper | s. hv. | Tre | 1919 | 114,3 | 26,7 | 13,9 | Damp | 280 | 4 | S/A Freda, Oslo |
O 9 O | Mk. Emma | t. | Tre | 1903 | 50 | 15,6 | 7,3 | Hein | 30 | 0 | Karl A Jensen A/S, Oslo |
O 10 O | Ms. K.A.J. | t. | Tre | 1919 | 36,5 | 14,6 | 5,9 | Rap | 15 | 0 | Karl A Jensen A/S, Oslo |
O 11 O | Ms. Signe II | t. | Tre | 1910 | 49,6 | 19,2 | 8 | Avance | 25 | 0 | Karl A Jensen A/S, Oslo |
O 12 O | D. Sørkap | h. | Stål | 1908 | 92,4 | 18,2 | 11,1 | Damp | 300 | 0 | Aukra Hval, Oslo |
O 16 O | D. Vestkap | hv. | Stål | 1909 | 95,6 | 19,2 | 11 | Damp | 300 | 0 | Aukra Hval, Oslo |
O 17 O | D. Sir Samuel Scott | hv. | Stål | 1908 | 101,1 | 18,8 | 10,7 | Damp | 300 | 0 | Norsk Hvalfangst A/S, Oslo |
O 18 O | D. Østkap | hv. | Stål | 1911 | 97,3 | 19,5 | 11,2 | Damp | 350 | 0 | Aukra Hval A/S, Oslo |
O 19 O | Ms. Tordenskjold | f. | Tre | 1904 | 31 | 11 | 6 | Rap | 15 | 0 | Lars Fjeld, Oslo |
O 22 O | D. Klem | hv. | Stål | 1911 | 104,1 | 20,1 | 11,8 | Damp | 500 | 0 | A/S Norsk Hvalfangst v/ A. T. Falkenberg, Kristiania |
O 23 O | D Southern Breeze | hv. | Stål | 1912 | 150 | 20,8 | 12,5 | Damp | 538 | 2 | S/A Southern Queen, Oslo |
O 25 O | D. Aspholm | h. | Tre | 1920 | 136,6 | 27,7 | 13,7 | Damp | 180 | 2 | Groths Rederi A/S, Oslo |
O 26 O | D. Vestmanrød | h. | Stål | 1919 | 180 | 28,8 | 12,5 | Damp | 115 | 3 | Borre D/S A/S, Oslo |
O 28 O | D. Treff | hv. | Stål | 1925 | 117 | 21,9 | 13,5 | Damp | 650 | 0 | A/S Norsk Hvalfangst, Oslo |
O 29 O | M. Advance | h. | Stål | 1920 | 140,4 | 28,6 | 11,3 | Bolinder | 160 | 5 | Lars Fredriksen |
O 32 O | Mk. Acta | h. | Stål | 1900 | 135,5 | 22,7 | 13,8 | Damp | 480 | 6 | A/S Acta, Oslo |
O 33 O | D. Mari | h. | Stål | 1920 | 166 | 28,5 | 11 | Damp | 400 | 2 | D/S A/S Bjørkhaug, Oslo |
O 34 O | D. Beverø | h. | Stål | 1917 | 173 | 23,2 | 14 | Damp | 420 | 2 | D/S A/S Beverø. Oslo |
O 35 O | Ms. Seløy | h. i . b. | Tre | 1926 | 109 | 23,2 | 11,5 | Skandia | 160 | 4 | Det Norske Fangstkompani A/S, Oslo |
O 37 O | Mk. Polarbjørn | i. | Tre | 1919 | 123,6 | 26,9 | 13,2 | Diesel | 160 | 6 | Karl Norbeck, Oslo |
Merke | Navn på
fartøy |
Anvendelse | Materiale | Byggeår | L (fot) | B (fot) | D (fot) | Motor-
merke |
Ytelse
Hk |
Fangstbåter | Eiers navn og adresse |
Motorfordeling Oslo 1928
Motor | Antall | Hk min / max | Hk Totalt |
---|---|---|---|
Atlanta | 1 | 4 | 4 HK |
Avance | 1 | 25 | 25 Hk |
Bolinder | 1 | 160 | 160 HK |
Damp | 14 | 115 - 650 | 5093 HK |
Diesel | 1 | 160 | 160 HK |
Hein | 1 | 30 | 30 Hk |
Kampen | 1 | 4 | 4 Hk |
Rap | 4 | 8 - 15 | 47 Hk |
Totalt | 25 stk | Samlet | 5683 HK |
Uten damp | 590 HK |
Forklaring | |
Farkostens art og type | Anvendelse |
D. = Dampskip | hf. = havfiske |
M. = Motorfarkost | kf. = kystfiske |
S. = Seilfarkost | fjf. = fjordfiske |
å. = åpen båt | f. = fiske uten nærmere angivelse |
s. = spiss-stevnet eller spissgattet | fa. = fangst uten nærmere angivelse |
k. = kutterbygget eller hekkbygget | sfa. = selfangst |
bf. = brønnfartøi | bfa. = botlenosefangst |
j. = jagt | hvfa. = hvalfangst |
sk. = skonnert | isfa. = ishavsfangst |
l. = lekter | trp. = transport av sild og fisk |
4/å. = 4-året åpen båt | atrp. = agntransport |
6/å. = 6-året åpen båt | lsj. = losjifartøy |
8/å. = 8-året åpen båt | slp. = slepefartøy |
10/å. = 10-året åpen båt | |
12/å. = 12-året åpen båt |