Nye sider

Hopp til navigering Hopp til søk
Nye sider
Skjul registrerte brukere | Skjul boter | Vis omdirigeringer
  • 14. des. 2024 kl. 15:59Autonautilus (hist | rediger) ‎[4 696 byte]Toro Andersen (diskusjon | bidrag) (Ny side: ''Fra Volund 1955'' '''Den første utenbordsmotor.''' I 1901 fikk ingeniør Paul Ducassou, Neuilly, i Frankrike patent (Norsk patent nr. 10804) på en «''anordning for svingning av propellen på motorbåter enten for hånd eller ved båtens maskin''».   Dette er det første patent på en «utenbordsmotor» hvormed man oppnådde styring uten anvendelse av ror. Patentet ble utnyttet av firmaet Société du Propulseur Amovible, sur Seine, som satte i gang fabrikasjon av lette m…) Tagg: Visuell redigering
  • 8. des. 2024 kl. 21:39Om tændkuler og forbrændingsrum (hist | rediger) ‎[45 615 byte]Toro Andersen (diskusjon | bidrag) (Ny side: Hornsby anvender for maskiner mindre end 5 HK den i fig. 8 i horisontal projektion gjengivne kule, bestaaende av en cylinder med næsten plane bunder og den ceylindriske del indvendig forsynet med paa langs gaaende fjærer. alt=Figur 8|ingen|miniatyr|Figur 8 Fra den ene gav utgaar en lang, smal hals, som med en flens slutter til det ikke avkjølte cylinderlaag. Paa den cylindriske del er anbragt et vandavkjølet mundstykke, gjennem hvilket oljen ind--…) Tagg: Visuell redigering
  • 6. des. 2024 kl. 19:57Tidlige motorer i Norge (hist | rediger) ‎[1 104 byte]Toro Andersen (diskusjon | bidrag) (Ny side: Liste over tidlige motorer i Norge. {| class="wikitable" |+Motorer i Norge på 1800-tallet !Årstall !Motor !Ytelse !Produsent !Eier / Bruker !Notat |- |1878 |Gassmotor |2 HK |Otto |Det kongelige norske frederiks universitet |Det Kjemiske Laboratorium |- |1879 |Gassmotor | | |Boktrykker Jacobsen |Brukes i frimerkeproduksjon for Postvæsnet |- |1890 |Gassmotor | | |Trondhjems Strafamstalt | |- | | | | | | |}) Tagg: Visuell redigering
  • 5. des. 2024 kl. 22:54Den norske fiskeri-motor femti år (hist | rediger) ‎[16 910 byte]Toro Andersen (diskusjon | bidrag) (Ny side: Artikkel fra Bergens Tidende - Lørdag 7. februar 1953. | «Motoralderen» går ikke mer enn 75 år tilbake i tiden. På disse år har motoren revolusjonert samferdsel og næ- | — ringsliv både ute i verden og her hos oss. Tenk bare på for- - — holdene i de norske fiskerier. For 50 år siden måtte de ta - — seg fram med seil og årer så å si overalt, Bare en og annen — dampbåt var å se, Fra 1948 forteller statistikken at vi — hadde 12,421 motorfartøyer som…) Tagg: Visuell redigering
  • 4. nov. 2024 kl. 22:10Ole Peter Aksel Wærenskjold (hist | rediger) ‎[318 byte]Toro Andersen (diskusjon | bidrag) (Ny side: Også kjent som Axel Varenskjold Startet Atlas Gas Engine Company, som senere ble til Atlas Imperial Engine Company, etter at Aksel slo Atlas sammen med Imperial Engine Company.)