Alda Motorfabrikk: Forskjell mellom revisjoner
mIngen redigeringsforklaring |
mIngen redigeringsforklaring |
||
(16 mellomliggende revisjoner av samme bruker vises ikke) | |||
Linje 1: | Linje 1: | ||
[[ | '''N. Bjørnevik Motorverksted.''' | ||
'''Brødrene Bjørnevik AS''' | |||
'''Alda Motorfabrikk'''[[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]] | |||
[[Fil:Alda_Motoren_Logo.jpeg|miniatyr|Logo fra "Gammelmotoren"]] | |||
[[Fil:1932 Alda.png|alt=Reklame for motoren Alda år 1932|miniatyr|Reklame for motoren Alda år 1932]] | |||
[[Fil:1934 Nils Bjørnevik Alda.png|miniatyr|Alda reklame fra 1934]] | |||
[[Fil:1939 Nils Bjørnevik Alda.png|miniatyr|Alda reklame fra 1939]] | |||
[[Fil:Alda motorfabrikk - reklame.png|miniatyr|Reklame for Alda - 1954]] | |||
[[Fil:Collage alda.jpg|miniatyr|Alda Type Y - 5hk. Foto: Yrjar Heimbygdslag.]] | |||
Etter å ha jobbet for [[A. Gulowsen|Gulowsen]], startet som Nils Bjørnevik opp igjen med motorproduksjon i 1931. Navnet ble Alda motorfabrikk, og holdt til i et verksted på Hundvåg i Stavanger. Selv om tallene er usikre, regner en med at det ble laget ca. 3600 motorer ved fabrikken. Motorproduksjonen ble avviklet i 1960 antakeligvis som den siste motorfabrikken i Rogaland. | |||
Nils Bjørnevik var født i Finnås i Sunnhordaland i 1890. Han jobbet en periode for [[Wichmann]], og for motoravdelingen til [[Rosenberg mek. verksted|Rosenberg]]. Han konstruerte den første Snøgg motoren i 1914, og han startet allerede i 1916 N. Bjørnevik Motorverksted, i Verksgata i Stavanger. Bjørnevik kjøpte en eiendom i Galeivågen på Hundvåg. | |||
I 1924 slå han seg sammen med 2 av brødrene sine, og firmanavnet ble byttet til Brødrene Bjørnevik A/S. Nils fratrådde som daglig leder, og fra og med 1925 ble han ansatt i A. Gulowsens Motorfabrikk som reiseinspektør. | |||
== Alda-Motoren == | == Alda-Motoren == | ||
[[Fil:Nøkk.jpg|miniatyr|Nøkk 4-takt bensinmotor]]Alda motoren var en to-sylindret firetaktsmotor. I alle varianter ble det produsert noe over 2500 eksemplarer. Alda-motoren hadde innebygget svinghjul, trykksmøring, oljekjøling, og tettinger mot vanninntrengning, og var dermed godt egnet til å monteres i båt. | [[Fil:Nøkk.jpg|miniatyr|Nøkk 4-takt bensinmotor]] | ||
Alda motoren var en en- eller to-sylindret firetaktsmotor. I alle varianter ble det produsert noe over 2500 eksemplarer. | |||
De senere Alda-motoren hadde innebygget svinghjul, trykksmøring, oljekjøling, og tettinger mot vanninntrengning, og var dermed godt egnet til å monteres i båt. | |||
{| class="wikitable" | |||
!Modell | |||
!Ytelse | |||
HK | |||
!Syl | |||
!Turtall | |||
o/min | |||
!Boring | |||
!Slag | |||
!Volum | |||
cm³ | |||
!Vekt | |||
kg | |||
!Svinghjul | |||
diameter | |||
!År | |||
! | |||
|- | |||
| | |||
|2-2½ | |||
|1 | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
|1958- | |||
|Luftkjølt | |||
|- | |||
|A | |||
|4 | |||
| | |||
|750 | |||
|100 | |||
|114 | |||
|895 | |||
|165 | |||
|370 mm | |||
| | |||
| | |||
|- | |||
|B | |||
|6 - 7 | |||
| | |||
|650 | |||
|120 | |||
|150 | |||
|1696 | |||
|250 | |||
|520 mm | |||
| | |||
| | |||
|- | |||
|C | |||
|4½ - 5 | |||
| | |||
|720 | |||
|110 | |||
|120 | |||
|1140 | |||
|190 | |||
|410 mm | |||
| | |||
| | |||
|- | |||
|E | |||
|4 - 4½ | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
|- | |||
| | |||
|5 | |||
|1 | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
|1952 - | |||
| | |||
|- | |||
| | |||
|8 | |||
|1 | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
|1952 - | |||
| | |||
|- | |||
| | |||
|8 - 10 | |||
|1 | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
|- | |||
| | |||
|10 - 13 | |||
|2 | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
|} | |||
== Nøkk-motoren == | == Nøkk-motoren == | ||
Denne motoren var en 2 til 2,5 HK luftkjølt firetakts bensinmotor. Produsert i ca 30 eksemplar. | Denne motoren var en 2 til 2,5 HK luftkjølt firetakts bensinmotor. Produsert i ca 30 eksemplar. | ||
== Snøgg-motoren == | == Snøgg-motoren == | ||
Semidiesel '''[[Nils Bjørnevik motorverksted|Snøgg]]'''. Produsert i ca 1000 eksemplarer | Semidiesel '''[[Nils Bjørnevik motorverksted|Snøgg]]'''. Produsert i ca 1000 eksemplarer | ||
== Personer == | |||
<nowiki>*</nowiki> Nils Bjørnevik | |||
== | == Referanser == | ||
<references /> | |||
* ''Gammelmotoren'' | * ''Gammelmotoren'' | ||
* ''Stasjonnær- og båtmotorer'' | |||
[[ | |||
[[Norske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]] | |||
[[Kategori:Norske motorprodusenter]] | [[Kategori:Norske motorprodusenter]] | ||
[[Kategori:Rogaland]] | |||
[[Kategori:Stavanger]] | [[Kategori:Stavanger]] | ||
''Første bidrag 24. apr. 2015 kl. 12:40'' | |||
[[Fil:1952 Alda motoren.png|alt=Reklame for Alda (1952)|miniatyr|Reklame for Alda (1952)]] |
Nåværende revisjon fra 29. sep. 2023 kl. 20:00
N. Bjørnevik Motorverksted.
Brødrene Bjørnevik AS
Alda Motorfabrikk
Etter å ha jobbet for Gulowsen, startet som Nils Bjørnevik opp igjen med motorproduksjon i 1931. Navnet ble Alda motorfabrikk, og holdt til i et verksted på Hundvåg i Stavanger. Selv om tallene er usikre, regner en med at det ble laget ca. 3600 motorer ved fabrikken. Motorproduksjonen ble avviklet i 1960 antakeligvis som den siste motorfabrikken i Rogaland.
Nils Bjørnevik var født i Finnås i Sunnhordaland i 1890. Han jobbet en periode for Wichmann, og for motoravdelingen til Rosenberg. Han konstruerte den første Snøgg motoren i 1914, og han startet allerede i 1916 N. Bjørnevik Motorverksted, i Verksgata i Stavanger. Bjørnevik kjøpte en eiendom i Galeivågen på Hundvåg.
I 1924 slå han seg sammen med 2 av brødrene sine, og firmanavnet ble byttet til Brødrene Bjørnevik A/S. Nils fratrådde som daglig leder, og fra og med 1925 ble han ansatt i A. Gulowsens Motorfabrikk som reiseinspektør.
Alda-Motoren
Alda motoren var en en- eller to-sylindret firetaktsmotor. I alle varianter ble det produsert noe over 2500 eksemplarer.
De senere Alda-motoren hadde innebygget svinghjul, trykksmøring, oljekjøling, og tettinger mot vanninntrengning, og var dermed godt egnet til å monteres i båt.
Modell | Ytelse
HK |
Syl | Turtall
o/min |
Boring | Slag | Volum
cm³ |
Vekt
kg |
Svinghjul
diameter |
År | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2-2½ | 1 | 1958- | Luftkjølt | |||||||
A | 4 | 750 | 100 | 114 | 895 | 165 | 370 mm | |||
B | 6 - 7 | 650 | 120 | 150 | 1696 | 250 | 520 mm | |||
C | 4½ - 5 | 720 | 110 | 120 | 1140 | 190 | 410 mm | |||
E | 4 - 4½ | |||||||||
5 | 1 | 1952 - | ||||||||
8 | 1 | 1952 - | ||||||||
8 - 10 | 1 | |||||||||
10 - 13 | 2 |
Nøkk-motoren
Denne motoren var en 2 til 2,5 HK luftkjølt firetakts bensinmotor. Produsert i ca 30 eksemplar.
Snøgg-motoren
Semidiesel Snøgg. Produsert i ca 1000 eksemplarer
Personer
* Nils Bjørnevik
Referanser
- Gammelmotoren
- Stasjonnær- og båtmotorer
Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter
Første bidrag 24. apr. 2015 kl. 12:40