Rosenberg mek. verksted
Foruten motorproduksjon drev fabrikken også med konstruksjon og reparasjon av båter, produksjon av støpejernsovner, dampkjeler, dampmotorer og diverse maskinverktøy.
Stella-motoren
Motorene bygget ved Rosenberg Mek. Verksted var 2- og 4-takts glødehodemotorer fra 6 til 15 HK, både som båt- og stasjonærmotor. Produksjonen foregikk f.o.m 1905 til omtrent midt på 1910-tallet. Stella ble konstruert og utviklet lokalt og produksjonen skjedde ved Rosenbergs eget maskinverksted. Navnet "Stella" kommer fra den første slepe og fergebåten som ble bygget i 1902, som fraktet arbeiderene over til Buøya og tilbake.
2-taktmodellene var usedvanlige i det at de hadde langsgående spyling med eksopotte i forkant av sylinderen. 4-taktmodellene ble bygget som båt- og stasjonærmotorer. Forskjellen var i hovedsak at 4T stasjonærmodellen hadde svinghjul med eiker mens 4T båtmodellen hadde helstøpt. Begge var utstyrt med tvungen eksosventil og atmosfærings innsugsventil.
Den første motoren av merket Stella ble montert i en fiskebåt som ble levert til Færøyene i mai 1905. Frem til 1914 ble det montert 7 Stella-motorer i fartøy levert fra Rosenberg.
Rosenberg stilte ut en motor på 9 HK ved den tekniske utstillingen i Bergen i 1910. I merkeregisteret fra 1922 finnes det registrert 9 fartøy med Stella-motor.
Motorene kostet mellom 1300 og 3100, inkl. montering, avhengig av størrelse.
Referanser
Fra verksted til verft? A/S Rosenberg mekaniske verksted 1896-1914
Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter
Første oppføring 26. nov. 2016 kl. 18:55