Alda Motorfabrikk: Forskjell mellom revisjoner
mIngen redigeringsforklaring |
Ingen redigeringsforklaring |
||
Linje 26: | Linje 26: | ||
{| class="wikitable" | {| class="wikitable" | ||
!Modell | ! rowspan="2" |Modell | ||
!Ytelse | ! rowspan="2" |Ytelse | ||
HK | HK | ||
!Syl | ! rowspan="2" |Syl | ||
!Turtall | ! rowspan="2" |Turtall | ||
o/min | o/min | ||
!Boring | ! colspan="2" rowspan="2" |Boring | ||
Slag | |||
!Volum | ! rowspan="2" |Volum | ||
cm³ | cm³ | ||
!Vekt | ! rowspan="2" |Vekt | ||
kg | kg | ||
!Svinghjul | ! rowspan="2" |Svinghjul | ||
diameter | diameter | ||
!År | |||
! | mm | ||
! colspan="2" |Dimensjon | |||
! rowspan="2" |År | |||
! rowspan="2" | | |||
|- | |- | ||
| | |L & B | ||
| | |Høyde | ||
|- | |- | ||
|A | |A | ||
|4 | |4 | ||
| | |1 | ||
|750 | |750 | ||
|100 | |100 | ||
Linje 63: | Linje 57: | ||
|895 | |895 | ||
|165 | |165 | ||
|370 | |370 | ||
|660 * 370 | |||
|420 | |||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 69: | Linje 65: | ||
|B | |B | ||
|6 - 7 | |6 - 7 | ||
| | |1 | ||
|650 | |650 | ||
|120 | |120 | ||
Linje 75: | Linje 71: | ||
|1696 | |1696 | ||
|250 | |250 | ||
|520 | |520 | ||
| | |||
|575 | |||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 81: | Linje 79: | ||
|C | |C | ||
|4½ - 5 | |4½ - 5 | ||
| | |1 | ||
|720 | |720 | ||
|110 | |110 | ||
Linje 87: | Linje 85: | ||
|1140 | |1140 | ||
|190 | |190 | ||
|410 | |410 | ||
| | |||
|435 | |||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 93: | Linje 93: | ||
|E | |E | ||
|4 - 4½ | |4 - 4½ | ||
|1 | |||
| | |||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 106: | Linje 108: | ||
|5 | |5 | ||
|1 | |1 | ||
| | |||
| | |||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 118: | Linje 122: | ||
|8 | |8 | ||
|1 | |1 | ||
| | |||
| | |||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 130: | Linje 136: | ||
|8 - 10 | |8 - 10 | ||
|1 | |1 | ||
| | |||
| | |||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 142: | Linje 150: | ||
|10 - 13 | |10 - 13 | ||
|2 | |2 | ||
| | |||
| | |||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 155: | Linje 165: | ||
Denne motoren var en 2 til 2,5 HK luftkjølt firetakts bensinmotor. Produsert i ca 30 eksemplar. | Denne motoren var en 2 til 2,5 HK luftkjølt firetakts bensinmotor. Produsert i ca 30 eksemplar. | ||
{| class="wikitable" | |||
!Modell | |||
!Ytelse | |||
HK | |||
!Syl | |||
!Turtall | |||
o/min | |||
!Boring | |||
!Slag | |||
!Volum | |||
cm³ | |||
!Vekt | |||
kg | |||
!Svinghjul | |||
diameter | |||
!År | |||
! | |||
|- | |||
|Nøkk | |||
|2-2½ | |||
|1 | |||
|2200 | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
|1958- | |||
|Luftkjølt | |||
|} | |||
== Snøgg-motoren == | == Snøgg-motoren == |
Revisjonen fra 12. okt. 2024 kl. 10:54
N. Bjørnevik Motorverksted.
Brødrene Bjørnevik AS
Alda Motorfabrikk
Etter å ha jobbet for Gulowsen, startet som Nils Bjørnevik opp igjen med motorproduksjon i 1931. Navnet ble Alda motorfabrikk, og holdt til i et verksted på Hundvåg i Stavanger. Selv om tallene er usikre, regner en med at det ble laget ca. 3600 motorer ved fabrikken. Motorproduksjonen ble avviklet i 1960 antakeligvis som den siste motorfabrikken i Rogaland.
Nils Bjørnevik var født i Finnås i Sunnhordaland i 1890. Han jobbet en periode for Wichmann, og for motoravdelingen til Rosenberg. Han konstruerte den første Snøgg motoren i 1914, og han startet allerede i 1916 N. Bjørnevik Motorverksted, i Verksgata i Stavanger. Bjørnevik kjøpte en eiendom i Galeivågen på Hundvåg.
I 1924 slå han seg sammen med 2 av brødrene sine, og firmanavnet ble byttet til Brødrene Bjørnevik A/S. Nils fratrådde som daglig leder, og fra og med 1925 ble han ansatt i A. Gulowsens Motorfabrikk som reiseinspektør.
Alda-Motoren
Alda motoren var en en- eller to-sylindret firetaktsmotor. I alle varianter ble det produsert noe over 2500 eksemplarer.
De senere Alda-motoren hadde innebygget svinghjul, trykksmøring, oljekjøling, og tettinger mot vanninntrengning, og var dermed godt egnet til å monteres i båt.
Modell | Ytelse
HK |
Syl | Turtall
o/min |
Boring
Slag |
Volum
cm³ |
Vekt
kg |
Svinghjul
diameter mm |
Dimensjon | År | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
L & B | Høyde | |||||||||||
A | 4 | 1 | 750 | 100 | 114 | 895 | 165 | 370 | 660 * 370 | 420 | ||
B | 6 - 7 | 1 | 650 | 120 | 150 | 1696 | 250 | 520 | 575 | |||
C | 4½ - 5 | 1 | 720 | 110 | 120 | 1140 | 190 | 410 | 435 | |||
E | 4 - 4½ | 1 | ||||||||||
5 | 1 | 1952 - | ||||||||||
8 | 1 | 1952 - | ||||||||||
8 - 10 | 1 | |||||||||||
10 - 13 | 2 |
Nøkk-motoren
Denne motoren var en 2 til 2,5 HK luftkjølt firetakts bensinmotor. Produsert i ca 30 eksemplar.
Modell | Ytelse
HK |
Syl | Turtall
o/min |
Boring | Slag | Volum
cm³ |
Vekt
kg |
Svinghjul
diameter |
År | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Nøkk | 2-2½ | 1 | 2200 | 1958- | Luftkjølt |
Snøgg-motoren
Semidiesel Snøgg. Produsert i ca 1000 eksemplarer
Personer
* Nils Bjørnevik
Referanser
- Gammelmotoren
- Stasjonnær- og båtmotorer
Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter
Første bidrag 24. apr. 2015 kl. 12:40