Alda Motorfabrikk: Forskjell mellom revisjoner

Fra MotorWiki
Hopp til navigering Hopp til søk
mIngen redigeringsforklaring
mIngen redigeringsforklaring
Linje 1: Linje 1:
'''N. Bjørnevik Motorverksted.'''[[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]]
'''N. Bjørnevik Motorverksted.'''
 
'''Brødrene Bjørnevik AS'''
 
'''Alda Motorfabrikk'''[[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]]


[[Fil:Alda_Motoren_Logo.jpeg|miniatyr|Logo fra "Gammelmotoren"]]
[[Fil:Alda_Motoren_Logo.jpeg|miniatyr|Logo fra "Gammelmotoren"]]
Linje 11: Linje 15:
Etter å ha jobbet for [[A. Gulowsen|Gulowsen]], startet som Nils Bjørnevik opp igjen med motorproduksjon i 1931. Navnet ble Alda motorfabrikk, og holdt til i et verksted på Hundvåg i Stavanger. Selv om tallene er usikre, regner en med at det ble laget ca. 3600 motorer ved fabrikken. Motorproduksjonen ble avviklet i 1960 antakeligvis som den siste motorfabrikken i Rogaland.  
Etter å ha jobbet for [[A. Gulowsen|Gulowsen]], startet som Nils Bjørnevik opp igjen med motorproduksjon i 1931. Navnet ble Alda motorfabrikk, og holdt til i et verksted på Hundvåg i Stavanger. Selv om tallene er usikre, regner en med at det ble laget ca. 3600 motorer ved fabrikken. Motorproduksjonen ble avviklet i 1960 antakeligvis som den siste motorfabrikken i Rogaland.  


Nils Brjørnevik var født i Finnås i Sunnhordaland i 1890. Han jobbet for Wichmann, og for motoravdelingen til Rosenberg. Han konstruerte den første Snøgg motoren i 1914, og han startet allerede i 1916 N. Bjørnevik Motorverksted, i Verksgata i Stavanger.  
Nils Bjørnevik var født i Finnås i Sunnhordaland i 1890. Han jobbet en periode for [[Wichmann]], og for motoravdelingen til [[Rosenberg mek. verksted|Rosenberg]]. Han konstruerte den første Snøgg motoren i 1914, og han startet allerede i 1916 N. Bjørnevik Motorverksted, i Verksgata i Stavanger. Bjørnevik kjøpte en eiendom i Galeivågen på Hundvåg.     
 
I 1924 slå han seg sammen med 2 av brødrene sine, og firmanavnet ble byttet til Brødrene Bjørnevik A/S.  Nils fratrådde som daglig leder, og fra og med 1925 ble han ansatt i A. Gulowsens Motorfabrikk som reiseinspektør.   


== Alda-Motoren ==
== Alda-Motoren ==
Linje 21: Linje 27:
!Ytelse
!Ytelse
HK
HK
!Sylindre
!Syl
!Turtall
!Turtall
o/min
o/min
Linje 32: Linje 38:
!Svinghjul
!Svinghjul
diameter
diameter
!Byggeår
!År
!
|-
|
|2-2½
|1
|
|
|
|
|
|
|1958-
|Luftkjølt
|-
|-
|A
|A
Linje 43: Linje 62:
|165
|165
|370 mm
|370 mm
|
|
|
|-
|-
Linje 54: Linje 74:
|250
|250
|520 mm
|520 mm
|
|
|
|-
|-
Linje 65: Linje 86:
|190
|190
|410 mm
|410 mm
|
|
|
|-
|-
|E
|E
|4 - 4½
|4 - 4½
|
|
|
|
|
Linje 88: Linje 111:
|
|
|1952 -  
|1952 -  
|
|-
|-
|
|
Linje 99: Linje 123:
|
|
|1952 -  
|1952 -  
|
|-
|-
|
|
|8 - 10
|8 - 10
|1
|1
|
|
|
|
|
Linje 114: Linje 140:
|10 - 13
|10 - 13
|2
|2
|
|
|
|
|

Revisjonen fra 30. jul. 2022 kl. 10:30

N. Bjørnevik Motorverksted.

Brødrene Bjørnevik AS

Alda Motorfabrikk

Norge Flagg.jpg
Logo fra "Gammelmotoren"
Reklame for motoren Alda år 1932
Reklame for motoren Alda år 1932
Alda reklame fra 1934
Alda reklame fra 1939
Reklame for Alda - 1954
Alda Type Y - 5hk. Foto: Yrjar Heimbygdslag.


Etter å ha jobbet for Gulowsen, startet som Nils Bjørnevik opp igjen med motorproduksjon i 1931. Navnet ble Alda motorfabrikk, og holdt til i et verksted på Hundvåg i Stavanger. Selv om tallene er usikre, regner en med at det ble laget ca. 3600 motorer ved fabrikken. Motorproduksjonen ble avviklet i 1960 antakeligvis som den siste motorfabrikken i Rogaland.

Nils Bjørnevik var født i Finnås i Sunnhordaland i 1890. Han jobbet en periode for Wichmann, og for motoravdelingen til Rosenberg. Han konstruerte den første Snøgg motoren i 1914, og han startet allerede i 1916 N. Bjørnevik Motorverksted, i Verksgata i Stavanger. Bjørnevik kjøpte en eiendom i Galeivågen på Hundvåg.

I 1924 slå han seg sammen med 2 av brødrene sine, og firmanavnet ble byttet til Brødrene Bjørnevik A/S. Nils fratrådde som daglig leder, og fra og med 1925 ble han ansatt i A. Gulowsens Motorfabrikk som reiseinspektør.

Alda-Motoren

Nøkk 4-takt bensinmotor

Alda motoren var en en- eller to-sylindret firetaktsmotor. I alle varianter ble det produsert noe over 2500 eksemplarer. Alda-motoren hadde innebygget svinghjul, trykksmøring, oljekjøling, og tettinger mot vanninntrengning, og var dermed godt egnet til å monteres i båt.

Modell Ytelse

HK

Syl Turtall

o/min

Boring Slag Volum

cm³

Vekt

kg

Svinghjul

diameter

År
2-2½ 1 1958- Luftkjølt
A 4 750 100 114 895 165 370 mm
B 6 - 7 650 120 150 1696 250 520 mm
C 4½ - 5 720 110 120 1140 190 410 mm
E 4 - 4½
5 1 1952 -
8 1 1952 -
8 - 10 1
10 - 13 2

Nøkk-motoren

Denne motoren var en 2 til 2,5 HK luftkjølt firetakts bensinmotor. Produsert i ca 30 eksemplar.

Snøgg-motoren

Semidiesel Snøgg. Produsert i ca 1000 eksemplarer

Personer

* Nils Bjørnevik

Referanser

  • Gammelmotoren
  • Stasjonnær- og båtmotorer


Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter

Første bidrag 24. apr. 2015 kl. 12:40

Reklame for Alda (1952)
Reklame for Alda (1952)