Alda Motorfabrikk: Forskjell mellom revisjoner
mIngen redigeringsforklaring |
mIngen redigeringsforklaring |
||
Linje 1: | Linje 1: | ||
'''N. Bjørnevik Motorverksted.'''[[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]] | '''N. Bjørnevik Motorverksted.''' | ||
'''Brødrene Bjørnevik AS''' | |||
'''Alda Motorfabrikk'''[[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]] | |||
[[Fil:Alda_Motoren_Logo.jpeg|miniatyr|Logo fra "Gammelmotoren"]] | [[Fil:Alda_Motoren_Logo.jpeg|miniatyr|Logo fra "Gammelmotoren"]] | ||
Linje 11: | Linje 15: | ||
Etter å ha jobbet for [[A. Gulowsen|Gulowsen]], startet som Nils Bjørnevik opp igjen med motorproduksjon i 1931. Navnet ble Alda motorfabrikk, og holdt til i et verksted på Hundvåg i Stavanger. Selv om tallene er usikre, regner en med at det ble laget ca. 3600 motorer ved fabrikken. Motorproduksjonen ble avviklet i 1960 antakeligvis som den siste motorfabrikken i Rogaland. | Etter å ha jobbet for [[A. Gulowsen|Gulowsen]], startet som Nils Bjørnevik opp igjen med motorproduksjon i 1931. Navnet ble Alda motorfabrikk, og holdt til i et verksted på Hundvåg i Stavanger. Selv om tallene er usikre, regner en med at det ble laget ca. 3600 motorer ved fabrikken. Motorproduksjonen ble avviklet i 1960 antakeligvis som den siste motorfabrikken i Rogaland. | ||
Nils | Nils Bjørnevik var født i Finnås i Sunnhordaland i 1890. Han jobbet en periode for [[Wichmann]], og for motoravdelingen til [[Rosenberg mek. verksted|Rosenberg]]. Han konstruerte den første Snøgg motoren i 1914, og han startet allerede i 1916 N. Bjørnevik Motorverksted, i Verksgata i Stavanger. Bjørnevik kjøpte en eiendom i Galeivågen på Hundvåg. | ||
I 1924 slå han seg sammen med 2 av brødrene sine, og firmanavnet ble byttet til Brødrene Bjørnevik A/S. Nils fratrådde som daglig leder, og fra og med 1925 ble han ansatt i A. Gulowsens Motorfabrikk som reiseinspektør. | |||
== Alda-Motoren == | == Alda-Motoren == | ||
Linje 21: | Linje 27: | ||
!Ytelse | !Ytelse | ||
HK | HK | ||
! | !Syl | ||
!Turtall | !Turtall | ||
o/min | o/min | ||
Linje 32: | Linje 38: | ||
!Svinghjul | !Svinghjul | ||
diameter | diameter | ||
! | !År | ||
! | |||
|- | |||
| | |||
|2-2½ | |||
|1 | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
|1958- | |||
|Luftkjølt | |||
|- | |- | ||
|A | |A | ||
Linje 43: | Linje 62: | ||
|165 | |165 | ||
|370 mm | |370 mm | ||
| | |||
| | | | ||
|- | |- | ||
Linje 54: | Linje 74: | ||
|250 | |250 | ||
|520 mm | |520 mm | ||
| | |||
| | | | ||
|- | |- | ||
Linje 65: | Linje 86: | ||
|190 | |190 | ||
|410 mm | |410 mm | ||
| | |||
| | | | ||
|- | |- | ||
|E | |E | ||
|4 - 4½ | |4 - 4½ | ||
| | |||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 88: | Linje 111: | ||
| | | | ||
|1952 - | |1952 - | ||
| | |||
|- | |- | ||
| | | | ||
Linje 99: | Linje 123: | ||
| | | | ||
|1952 - | |1952 - | ||
| | |||
|- | |- | ||
| | | | ||
|8 - 10 | |8 - 10 | ||
|1 | |1 | ||
| | |||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 114: | Linje 140: | ||
|10 - 13 | |10 - 13 | ||
|2 | |2 | ||
| | |||
| | | | ||
| | | |
Revisjonen fra 30. jul. 2022 kl. 10:30
N. Bjørnevik Motorverksted.
Brødrene Bjørnevik AS
Alda Motorfabrikk
Etter å ha jobbet for Gulowsen, startet som Nils Bjørnevik opp igjen med motorproduksjon i 1931. Navnet ble Alda motorfabrikk, og holdt til i et verksted på Hundvåg i Stavanger. Selv om tallene er usikre, regner en med at det ble laget ca. 3600 motorer ved fabrikken. Motorproduksjonen ble avviklet i 1960 antakeligvis som den siste motorfabrikken i Rogaland.
Nils Bjørnevik var født i Finnås i Sunnhordaland i 1890. Han jobbet en periode for Wichmann, og for motoravdelingen til Rosenberg. Han konstruerte den første Snøgg motoren i 1914, og han startet allerede i 1916 N. Bjørnevik Motorverksted, i Verksgata i Stavanger. Bjørnevik kjøpte en eiendom i Galeivågen på Hundvåg.
I 1924 slå han seg sammen med 2 av brødrene sine, og firmanavnet ble byttet til Brødrene Bjørnevik A/S. Nils fratrådde som daglig leder, og fra og med 1925 ble han ansatt i A. Gulowsens Motorfabrikk som reiseinspektør.
Alda-Motoren
Alda motoren var en en- eller to-sylindret firetaktsmotor. I alle varianter ble det produsert noe over 2500 eksemplarer. Alda-motoren hadde innebygget svinghjul, trykksmøring, oljekjøling, og tettinger mot vanninntrengning, og var dermed godt egnet til å monteres i båt.
Modell | Ytelse
HK |
Syl | Turtall
o/min |
Boring | Slag | Volum
cm³ |
Vekt
kg |
Svinghjul
diameter |
År | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2-2½ | 1 | 1958- | Luftkjølt | |||||||
A | 4 | 750 | 100 | 114 | 895 | 165 | 370 mm | |||
B | 6 - 7 | 650 | 120 | 150 | 1696 | 250 | 520 mm | |||
C | 4½ - 5 | 720 | 110 | 120 | 1140 | 190 | 410 mm | |||
E | 4 - 4½ | |||||||||
5 | 1 | 1952 - | ||||||||
8 | 1 | 1952 - | ||||||||
8 - 10 | 1 | |||||||||
10 - 13 | 2 |
Nøkk-motoren
Denne motoren var en 2 til 2,5 HK luftkjølt firetakts bensinmotor. Produsert i ca 30 eksemplar.
Snøgg-motoren
Semidiesel Snøgg. Produsert i ca 1000 eksemplarer
Personer
* Nils Bjørnevik
Referanser
- Gammelmotoren
- Stasjonnær- og båtmotorer
Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter
Første bidrag 24. apr. 2015 kl. 12:40