Engers Gasmotorfabrik: Forskjell mellom revisjoner
mIngen redigeringsforklaring |
Ingen redigeringsforklaring |
||
Linje 13: | Linje 13: | ||
Firmaet ble oppløst i 1880 og Enger tok over som eneeier, og ga bedriften nytt navn. L. A. Enger & Co. Enger kjøpte rundt 1880 Raufoss Bruk Fyrstikkfabrikk, som han drev til 1894 da den ble solgt til staten. | Firmaet ble oppløst i 1880 og Enger tok over som eneeier, og ga bedriften nytt navn. L. A. Enger & Co. Enger kjøpte rundt 1880 Raufoss Bruk Fyrstikkfabrikk, som han drev til 1894 da den ble solgt til staten. | ||
Enger var en mann som likte å starte opp ting, og han så tidlig at importen av gassmotorer fra Tyskland og England var noe som kunne erstattes med lokalt produserte motorer. I 1888 startet Enger med forsiktig produksjon av motorer på lisens fra Deutz. Han utvidet fabrikken i 1893 med nyervervet eiendom i Grønlandsleiret 73, og begynte med mer omfattende produksjon. De ble for det meste produsert motorer som var kopier av Deutz, men med endel egenutviklede patenter for å unngå lisensavgift til Tyskland. L. A. Enger var en av Norges første motorprodusenter. Fabrikken ble i | Enger var en mann som likte å starte opp ting, og han så tidlig at importen av gassmotorer fra Tyskland og England var noe som kunne erstattes med lokalt produserte motorer. I 1888 startet Enger med forsiktig produksjon av motorer på lisens fra Deutz. Han utvidet fabrikken i 1893 med nyervervet eiendom i Grønlandsleiret 73, og begynte med mer omfattende produksjon. De ble for det meste produsert motorer som var kopier av Deutz, men med endel egenutviklede patenter for å unngå lisensavgift til Tyskland. L. A. Enger var en av Norges første motorprodusenter. Fabrikken ble i slutten av 1895 solgt til [[Syberg & Co]] som produserte motorer i noen år til. | ||
Enger solgte motorer i konkurranse med Detutz og Körting. Men klarte likevel å levere motorer både til stat, kommune, og fabrikker rundt om i landet der bygass var tilgjengelig. Gassmotorer kom på markedet i Norge i 1879. | Enger solgte motorer i konkurranse med Detutz og Körting. Men klarte likevel å levere motorer både til stat, kommune, og fabrikker rundt om i landet der bygass var tilgjengelig. Gassmotorer kom på markedet i Norge i 1879. | ||
Motorene fra Enger hadde et frynsede rykte, og man kan finne mange eksempler på at folk averterer i avisen etter gassmotorer, men uttrykker at de ikke er | Motorene fra Enger hadde et frynsede rykte, og man kan finne mange eksempler på at folk averterer i avisen etter gassmotorer, men uttrykker at de ikke er interessert i Engers motorer. | ||
L. A. Enger hadde en patent på gassmotorer, blant annet i USA. US 514996 A, fra 1892. | L. A. Enger hadde en patent på gassmotorer, blant annet i USA. US 514996 A, fra 1892. |
Revisjonen fra 29. okt. 2022 kl. 15:15
L. A. Enger & Co.
Firmaet opererte under mange navn gjennom årene, L. A. Enger & Co Gasmotorfabrik, Engers Gasmotorfabrik, Engers Maskinfabrik, Engers Gassmotorfabrikk og Kristiania Gasmotorfabrik. Foruten gassmotorer så ble det også produsert ammunisjon til Krag-Jørgensen gevær.
Firmaet ble stiftet som Thisted og Enger i 1875, som et engros og agenturforretning. Men de drev litt med industriell virksomhet på siden, de produserte blant annet såpe. Firmaet ble oppløst i 1880 og Enger tok over som eneeier, og ga bedriften nytt navn. L. A. Enger & Co. Enger kjøpte rundt 1880 Raufoss Bruk Fyrstikkfabrikk, som han drev til 1894 da den ble solgt til staten.
Enger var en mann som likte å starte opp ting, og han så tidlig at importen av gassmotorer fra Tyskland og England var noe som kunne erstattes med lokalt produserte motorer. I 1888 startet Enger med forsiktig produksjon av motorer på lisens fra Deutz. Han utvidet fabrikken i 1893 med nyervervet eiendom i Grønlandsleiret 73, og begynte med mer omfattende produksjon. De ble for det meste produsert motorer som var kopier av Deutz, men med endel egenutviklede patenter for å unngå lisensavgift til Tyskland. L. A. Enger var en av Norges første motorprodusenter. Fabrikken ble i slutten av 1895 solgt til Syberg & Co som produserte motorer i noen år til.
Enger solgte motorer i konkurranse med Detutz og Körting. Men klarte likevel å levere motorer både til stat, kommune, og fabrikker rundt om i landet der bygass var tilgjengelig. Gassmotorer kom på markedet i Norge i 1879.
Motorene fra Enger hadde et frynsede rykte, og man kan finne mange eksempler på at folk averterer i avisen etter gassmotorer, men uttrykker at de ikke er interessert i Engers motorer.
L. A. Enger hadde en patent på gassmotorer, blant annet i USA. US 514996 A, fra 1892.
Grønlandsleiret 73
Enger kjøpte i oktober 1892 Grønlandsleiret 73 (Kart) fra bødkermester Joh. Halvorsen for 31750 kroner.
I Dagbladet 11. Januar 1893 har Enger sørget for grundig omtale av sin nye fabrikk under overskriften
== Ny Norsk Industri Patent Gasmotor. ==
Referanser
- Forbrenningsmotoren
- Teknisk ukeblad
- NRK
- Wikipedia