Vallø mekaniske verksted: Forskjell mellom revisjoner

Fra MotorWiki
Hopp til navigering Hopp til søk
mIngen redigeringsforklaring
mIngen redigeringsforklaring
Linje 15: Linje 15:
Svein Hegle, som var gift med en datter av Ottesen som overlevde, overtok tomten og krigsskadeerstatningen i 1945. Driften startet opp igjen samme år i en brakke, men i 1950 sto et nytt verksted ferdig bygd og utstyrt. I 1955 kom det også et tilbygg.  
Svein Hegle, som var gift med en datter av Ottesen som overlevde, overtok tomten og krigsskadeerstatningen i 1945. Driften startet opp igjen samme år i en brakke, men i 1950 sto et nytt verksted ferdig bygd og utstyrt. I 1955 kom det også et tilbygg.  
Hegle satset på å levere komplette strømaggregater drevet av dampmaskiner opp til 500 HK til skipsindustrien. Bedriften var i sin tid den eneste i Skandinavia som produserte slike dampdrevne aggregater til handelsflåten. Dampmaskinene ble drevet av skipenes dampoverskudd.  For å oppnå maksimal effekt utviklet Hegle en vannutskiller som ga tørrest mulig damp og som ble en suksess. Den ble etter hvert etterspurt over hele Europa. Arbeidsstyrken var i 1959 på 6 mann utenom eieren. Helge drev sitt Verksted med godt resultat frem til 1964. Da nedla han verkstedet og gikk over til bl.a salg av midler til bekjemping av oljesøl. I lokalene til verkstedet har det i ettertid vært mange forskjellige bedrifter, i de senere år en databedrift og nå i dag et bilverksted. Vallø og omegn Historielag har sitt museum i sidebygningen.
Hegle satset på å levere komplette strømaggregater drevet av dampmaskiner opp til 500 HK til skipsindustrien. Bedriften var i sin tid den eneste i Skandinavia som produserte slike dampdrevne aggregater til handelsflåten. Dampmaskinene ble drevet av skipenes dampoverskudd.  For å oppnå maksimal effekt utviklet Hegle en vannutskiller som ga tørrest mulig damp og som ble en suksess. Den ble etter hvert etterspurt over hele Europa. Arbeidsstyrken var i 1959 på 6 mann utenom eieren. Helge drev sitt Verksted med godt resultat frem til 1964. Da nedla han verkstedet og gikk over til bl.a salg av midler til bekjemping av oljesøl. I lokalene til verkstedet har det i ettertid vært mange forskjellige bedrifter, i de senere år en databedrift og nå i dag et bilverksted. Vallø og omegn Historielag har sitt museum i sidebygningen.




Linje 27: Linje 26:


[[Kategori:Norske motorprodusenter]]
[[Kategori:Norske motorprodusenter]]
[[Kategori:Vestfold]]

Revisjonen fra 8. apr. 2018 kl. 19:40

Norge Flagg.jpg


1911 Vallø Mek verksted.jpg
Vallø 1.jpg


Gothard Ottesen, Vallø Mekaniske Verksted.


Vallø Mek. Verksted

Vallø Mek. Verksted ble startet opp av verkseier G. Ottesen med formål å fremstille mindre totakts bensinmotorer til fiskebåter. Motorene fikk navnet Fix og ble en konkurrent til Thor. Bedriften utviklet seg og ble lagt om til å produsere hjelpemaskiner for skipsbyggerier samt dampmaskiner fra 3 til 60 hk for drift av frysemaskiner og pumper. De lagde også dampmaskiner til meierier. Verkstedet sammen med Ottosens bolig, som lå på samme eiendom, ble totalt ødelagt under bombingen i 1945 og Ottosen og tre av hans døtre omkom . Svein Hegle, som var gift med en datter av Ottesen som overlevde, overtok tomten og krigsskadeerstatningen i 1945. Driften startet opp igjen samme år i en brakke, men i 1950 sto et nytt verksted ferdig bygd og utstyrt. I 1955 kom det også et tilbygg. Hegle satset på å levere komplette strømaggregater drevet av dampmaskiner opp til 500 HK til skipsindustrien. Bedriften var i sin tid den eneste i Skandinavia som produserte slike dampdrevne aggregater til handelsflåten. Dampmaskinene ble drevet av skipenes dampoverskudd. For å oppnå maksimal effekt utviklet Hegle en vannutskiller som ga tørrest mulig damp og som ble en suksess. Den ble etter hvert etterspurt over hele Europa. Arbeidsstyrken var i 1959 på 6 mann utenom eieren. Helge drev sitt Verksted med godt resultat frem til 1964. Da nedla han verkstedet og gikk over til bl.a salg av midler til bekjemping av oljesøl. I lokalene til verkstedet har det i ettertid vært mange forskjellige bedrifter, i de senere år en databedrift og nå i dag et bilverksted. Vallø og omegn Historielag har sitt museum i sidebygningen.



Referanser

valløhistorie.no

Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter