Skudenes mek. verksted: Forskjell mellom revisjoner

Fra MotorWiki
Hopp til navigering Hopp til søk
m (Ryddet tekst.)
m (Oppdatert lenke.)
 
(2 mellomliggende revisjoner av samme bruker vises ikke)
Linje 1: Linje 1:
[[Fil:Kopi av IMG 0008.jpg|miniatyr|Skudenes Mek. Verksted ca. 1936. Foto: public domain.]]
[[Fil:Kopi av IMG 0008.jpg|miniatyr|Skudenes Mek. Verksted ca. 1936. Foto: public domain.]]
Fabrikken ble grunnlagt i Skudeneshavn sentrum i 1916. Utenom motorproduksjon ble det også utført reparasjon av motorer og båter. I 1917 ble en 16 HK Skude-motor installert i Lista-skøyta [http://jekte-og-jaktfart.origo.no/-/image/show/2275527_kristina-karmoey?ref=checkpoint '''"Kristina"''']. Støping av deler til verkstedet ble utført i Kopervik. De første motorene hadde støpte hvittmetallagrer. Disse ble støpt og tilpasset av en lokal smed i Åkrahamn, som også var deleier i fabrikken. Senere gikk de over til rullelager fra SKF. Verkstedet hadde også patent på en egen luftregulator for brennoljepumpa, patentnummer 47090. Foruten produksjon av egne motorer ble det også produsert toppstykker og glødekuler for elektrisk gløding. Disse ble også brukt på enkelte andre Norske motormerker, bl.a '''[[Motoren Rapp|Rap]].'''
Fabrikken ble grunnlagt i Skudeneshavn sentrum i 1916. Utenom motorproduksjon ble det også utført reparasjon av motorer og båter. Støping av deler til verkstedet ble utført i Kopervik. De første motorene hadde støpte hvittmetallagrer. Disse ble støpt og tilpasset av en lokal smed i Åkrahamn, som også var deleier i fabrikken. Senere gikk de over til rullelager fra SKF. Verkstedet hadde også patent på en egen luftregulator for brennoljepumpa, patentnummer 47090. Foruten produksjon av egne motorer ble det også produsert toppstykker og glødekuler for elektrisk gløding. Disse ble også brukt på enkelte andre Norske motormerker, bl.a '''[[Motoren Rapp|Rap]].'''


I dag er fabrikklokalene innredet som [https://hnytt.no/2016/05/12/blaser-liv-skudenes-mekaniske-verksted/ café].
Av lokale fartøy finner vi Lista-skøyta '''[https://norsk-fartoyvern.no/medlem/kristina/ "Kristina"]''' som fikk installert en 16hk Skude-motor som nybygg i 1917.
 
I dag er fabrikkbygningen innredet som '''[https://skudenes-mek-verksted-selskapslokale.webnode.com/ selskapslokale]'''.


== Skude-motoren ==
== Skude-motoren ==

Nåværende revisjon fra 20. feb. 2020 kl. 15:51

Skudenes Mek. Verksted ca. 1936. Foto: public domain.

Fabrikken ble grunnlagt i Skudeneshavn sentrum i 1916. Utenom motorproduksjon ble det også utført reparasjon av motorer og båter. Støping av deler til verkstedet ble utført i Kopervik. De første motorene hadde støpte hvittmetallagrer. Disse ble støpt og tilpasset av en lokal smed i Åkrahamn, som også var deleier i fabrikken. Senere gikk de over til rullelager fra SKF. Verkstedet hadde også patent på en egen luftregulator for brennoljepumpa, patentnummer 47090. Foruten produksjon av egne motorer ble det også produsert toppstykker og glødekuler for elektrisk gløding. Disse ble også brukt på enkelte andre Norske motormerker, bl.a Rap.

Av lokale fartøy finner vi Lista-skøyta "Kristina" som fikk installert en 16hk Skude-motor som nybygg i 1917.

I dag er fabrikkbygningen innredet som selskapslokale.

Skude-motoren

Motoren som ble laget ved Skudenes Mek. Verksted & Slip A/S var 1-sylindrede 2-takt semidieselmotorer. Verkstedet kunne levere flere forskjellige modeller:

Ytelse Sylindre Boring / Slag Byggeår
3 - 5 HK 1 115 x 140
5 - 8 HK 1 135 x 170
7 - 12 HK 1 165 x 200
12 - 19 HK 1 200 x 240
16 - 25 HK 1 225 x 260
30 - 55 HK 1 310 x 382
7hk Skude-motor. Foto: Jacob J. Håland