Sabb type G: Forskjell mellom revisjoner
Hopp til navigering
Hopp til søk
mIngen redigeringsforklaring |
mIngen redigeringsforklaring |
||
(5 mellomliggende revisjoner av samme bruker vises ikke) | |||
Linje 1: | Linje 1: | ||
[[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]] | [[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]] | ||
Sabb Type G var den første firetakts dieselmotor som fabrikken produserte. Den kom på markedet høsten 1955. og var i produksjon frem til 2002. Motoren er av enkel konstruksjon, | Sabb Type G var den første firetakts dieselmotor som fabrikken produserte. Den kom på markedet høsten 1955. og var i produksjon frem til 2002. Motoren er av enkel konstruksjon med rullelager i bunn, motoren ble levert med propellgear (Type G) eller reversgear (Type GG) og som stasjonærmotor. | ||
{| class="wikitable float-right" | {| class="wikitable float-right" | ||
Linje 15: | Linje 15: | ||
|'''Motor''' | |'''Motor''' | ||
|Type G|| Type GG | |Type G|| Type GG | ||
|- | |||
|'''Type''' | |||
| colspan="2" style="text-align:center" |4 Takt forkammerdiesel | |||
|- | |||
|'''Ventilsystem''' | |||
| colspan="2" style="text-align:center" |Toppventilert | |||
|- | |||
|'''Ventilklaring innsug''' | |||
| colspan="2" style="text-align:center" |0,3 mm | |||
|- | |||
|'''Ventilklaring eksos''' | |||
| colspan="2"style="text-align:center" |0,3 mm | |||
|- | |||
|'''Innsugventil åpner''' | |||
| colspan="2" style="text-align:center" |12 grader fød | |||
|- | |||
|'''Innsugventil stenger''' | |||
| colspan="2" style="text-align:center" |43 grader end | |||
|- | |||
|'''Eksosventil åpner''' | |||
| colspan="2" style="text-align:center" |60 grader fnd | |||
|- | |||
|'''Eksosventil stenger''' | |||
| colspan="2" style="text-align:center" |10 grader eød | |||
|- | |- | ||
|'''Vekt tørr''' | |'''Vekt tørr''' | ||
|| | |200 Kg | ||
| 220 Kg | |||
|- | |- | ||
| '''Byggeår''' | | '''Byggeår''' | ||
|| | | colspan="2" style="text-align:center" |1955 - 2002 | ||
|- | |- | ||
|'''Ytelse''' | |'''Ytelse''' | ||
|| | | colspan="2" style="text-align:center" |10 Hk (7,3 kW) @ 1800 o/min | ||
|- | |- | ||
|'''Dreiemoment''' | |'''Dreiemoment''' | ||
|| | | colspan="2" style="text-align:center" |7,95 kgm @ 1550 o/min | ||
|- | |- | ||
|'''Innsprøytning''' | |'''Innsprøytning''' | ||
| | | colspan="2" style="text-align:center" |Forkammer | ||
|- | |- | ||
|'''Sylindre''' | |'''Sylindre''' | ||
|| | | colspan="2" style="text-align:center" |1 | ||
|- | |- | ||
|'''Slagvolum''' | |'''Slagvolum''' | ||
|| | | colspan="2" style="text-align:center" |760 cm³ | ||
|- | |- | ||
|'''Borring''' | |'''Borring''' | ||
| | | colspan="2" style="text-align:center" |90 mm | ||
|- | |- | ||
|'''Slag''' | |'''Slag''' | ||
| | | colspan="2" style="text-align:center" |120 mm | ||
|- | |- | ||
|'''Kompresjon''' | |'''Kompresjon''' | ||
||| : | | colspan="2" style="text-align:center" | 20:1 | ||
|- | |||
|'''Kompresjonstrykk''' | |||
| colspan="2" style="text-align:center" |30 kg/cm2 | |||
|- | |- | ||
|'''Kjøling''' | |'''Kjøling''' | ||
| | | colspan="2" style="text-align:center" |Sjøvannskjøling | ||
|- | |- | ||
|'''Dieselpumpe''' | |'''Dieselpumpe''' | ||
|| | | colspan="2" style="text-align:center" |Bosch FFR 1 K 79/8/1 | ||
|- | |- | ||
|'''Dysespiss''' | |'''Dysespiss''' | ||
||| | | colspan="2" style="text-align:center" |Bosch DNO SD 21 | ||
|- | |||
|'''Åpningstrykk''' | |||
| colspan="2" style="text-align:center" |100 bar | |||
|- | |- | ||
|'''Dieselfilter''' | |'''Dieselfilter''' | ||
|| | | colspan="2" style="text-align:center" |Bosch FJ/DN 2/3 | ||
|- | |- | ||
|'''Stempelhastighet''' | |'''Stempelhastighet''' | ||
|| | | colspan="2" style="text-align:center" |4,3 m/s | ||
|- | |||
|'''Tomgangsturtall''' | |||
| colspan="2" style="text-align:center" |500 | |||
|- | |||
|'''Drivstoffforbruk''' | |||
| colspan="2" style="text-align:center" |200 g/hkt (2,5 liter / time) | |||
|- | |||
|'''Startmotor''' | |||
| colspan="2" style="text-align:center" |Bosch EJD 1,8 12 L 79 | |||
|- | |||
|'''Dynamo''' | |||
| colspan="2" style="text-align:center" |Bosch REE 75/12 2000 AR/1 75 Watt | |||
|- | |- | ||
|'''Produksjonssted''' | |'''Produksjonssted''' | ||
| | | colspan="2" style="text-align:center" |Bergen | ||
|- | |- | ||
|} | |} | ||
[[Damsgård Motorfabrik|Tilbake til Sabb]] | |||
[[Kategori:Dieselmotorprodusenter]] | |||
[[Kategori:Bergen]] |
Nåværende revisjon fra 23. jul. 2022 kl. 18:37
Sabb Type G var den første firetakts dieselmotor som fabrikken produserte. Den kom på markedet høsten 1955. og var i produksjon frem til 2002. Motoren er av enkel konstruksjon med rullelager i bunn, motoren ble levert med propellgear (Type G) eller reversgear (Type GG) og som stasjonærmotor.