Sabb Type G var den første firetakts dieselmotor som fabrikken produserte. Den kom på markedet høsten 1955. og var i produksjon frem til 2002. Motoren er av enkel konstruksjon med rullelager i bunn, motoren ble levert med propellgear (Type G) eller reversgear (Type GG) og som stasjonærmotor.
Damsgård motorfabrikk
Sabb Motor AS
|
Sabb Type G
|
1955 - 2002
|
Diesel
|
Motor
|
Type G |
Type GG
|
Type
|
4 Takt forkammerdiesel
|
Ventilsystem
|
Toppventilert
|
Ventilklaring innsug
|
0,3 mm
|
Ventilklaring eksos
|
0,3 mm
|
Innsugventil åpner
|
12 grader fød
|
Innsugventil stenger
|
43 grader end
|
Eksosventil åpner
|
60 grader fnd
|
Eksosventil stenger
|
10 grader eød
|
Vekt tørr
|
200 Kg
|
220 Kg
|
Byggeår
|
1955 - 2002
|
Ytelse
|
10 Hk (7,3 kW) @ 1800 o/min
|
Dreiemoment
|
7,95 kgm @ 1550 o/min
|
Innsprøytning
|
Forkammer
|
Sylindre
|
1
|
Slagvolum
|
760 cm³
|
Borring
|
90 mm
|
Slag
|
120 mm
|
Kompresjon
|
20:1
|
Kompresjonstrykk
|
30 kg/cm2
|
Kjøling
|
Sjøvannskjøling
|
Dieselpumpe
|
Bosch FFR 1 K 79/8/1
|
Dysespiss
|
Bosch DNO SD 21
|
Åpningstrykk
|
100 bar
|
Dieselfilter
|
Bosch FJ/DN 2/3
|
Stempelhastighet
|
4,3 m/s
|
Tomgangsturtall
|
500
|
Drivstoffforbruk
|
200 g/hkt (2,5 liter / time)
|
Startmotor
|
Bosch EJD 1,8 12 L 79
|
Dynamo
|
Bosch REE 75/12 2000 AR/1 75 Watt
|
Produksjonssted
|
Bergen
|
Tilbake til Sabb