Rosenberg mek. verksted: Forskjell mellom revisjoner

Fra MotorWiki
Hopp til navigering Hopp til søk
mIngen redigeringsforklaring
(Lagt til info.)
 
(4 mellomliggende revisjoner av 2 brukere er ikke vist)
Linje 1: Linje 1:
[[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]]
[[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]][[Fil:1906 Stella.png|miniatyr|Reklame fra 1906 for Stella]]
 
[[Fil:Stella-motoren.jpg|miniatyr|Stella-motor. Foto: Jacob J. Håland]]
[[Fil:1906 Stella.png|miniatyr|Reklame fra 1906 for Stella]]
[[Fil:1912 Rosenbergs mek.png|miniatyr|Reklame fra 1912 (NHST)]]
[[Fil:1912 Rosenbergs mek.png|miniatyr|Reklame fra 1912 (NHST)]]


Foruten motorproduksjon drev fabrikken også med konstruksjon og reparasjon av båter, produksjon av støpejernovner, kjelder, dampmotorer, og produksjon av diverse maskinverktøy.   
Foruten motorproduksjon drev fabrikken også med konstruksjon og reparasjon av båter, produksjon av støpejernsovner, dampkjeler, dampmotorer og diverse maskinverktøy.   


== Stella-motoren ==
== Stella-motoren ==




Motorene bygget ved '''Rosenberg Mek. Verksted''' var både 2- og 4-taktsmotorer. Som 4-taktere ble de produsert fra 6 til 15 HK. Motorproduksjonen foregikk f.o.m 1905 til omtrent midt på 1910-tallet. Stella ble konstruert og utviklet lokalt og produksjonen skjedde ved Rosenbergs eget maskinverksted.
 
Motorene bygget ved '''Rosenberg Mek. Verksted''' var 2- og 4-takts glødehodemotorer fra 6 til 15 HK, både som båt- og stasjonærmotor. Produksjonen foregikk f.o.m 1905 til omtrent midt på 1910-tallet. Stella ble konstruert og utviklet lokalt og produksjonen skjedde ved Rosenbergs eget maskinverksted. Navnet "Stella" kommer fra den første slepe og fergebåten som ble bygget i 1902, som fraktet arbeiderene over til Buøya og tilbake.
 
 
2-taktmodellene var usedvanlige i det at de hadde langsgående spyling med eksopotte i forkant av sylinderen. 4-taktmodellene ble bygget som båt- og stasjonærmotorer. Forskjellen var i hovedsak at 4T stasjonærmodellen hadde svinghjul med eiker mens 4T båtmodellen hadde helstøpt. Begge var utstyrt med tvungen eksosventil og atmosfærings innsugsventil.


Den første motoren av merket Stella ble montert i en fiskebåt som ble levert til Færøyene i mai 1905. Frem til 1914 ble det montert 7 Stella-motorer i fartøy levert fra Rosenberg.
Den første motoren av merket Stella ble montert i en fiskebåt som ble levert til Færøyene i mai 1905. Frem til 1914 ble det montert 7 Stella-motorer i fartøy levert fra Rosenberg.
Linje 17: Linje 18:


Motorene kostet mellom 1300 og 3100, inkl. montering, avhengig av størrelse.
Motorene kostet mellom 1300 og 3100, inkl. montering, avhengig av størrelse.
[[Norske motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]]


== Referanser ==
== Referanser ==
<references />
<references />
Fra verksted til verft? A/S Rosenberg mekaniske verksted 1896-1914
Fra verksted til verft? A/S Rosenberg mekaniske verksted 1896-1914
[https://digitaltmuseum.no/021018282740/batmotor-med-aksling-og-propell Stavanger Byarkiv]
[[Norske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]]


[[Kategori:Norske motorprodusenter]]
[[Kategori:Norske motorprodusenter]]


[[Kategori:Rogaland]]
[[Kategori:Rogaland]]
[[Kategori:Stavanger]]
[[Kategori:Stavanger]]


''Første oppføring 26. nov. 2016 kl. 18:55‎''
''Første oppføring 26. nov. 2016 kl. 18:55‎''

Nåværende revisjon fra 12. jan. 2023 kl. 20:57

Norge Flagg.jpg
Reklame fra 1906 for Stella
Reklame fra 1912 (NHST)

Foruten motorproduksjon drev fabrikken også med konstruksjon og reparasjon av båter, produksjon av støpejernsovner, dampkjeler, dampmotorer og diverse maskinverktøy.

Stella-motoren

Motorene bygget ved Rosenberg Mek. Verksted var 2- og 4-takts glødehodemotorer fra 6 til 15 HK, både som båt- og stasjonærmotor. Produksjonen foregikk f.o.m 1905 til omtrent midt på 1910-tallet. Stella ble konstruert og utviklet lokalt og produksjonen skjedde ved Rosenbergs eget maskinverksted. Navnet "Stella" kommer fra den første slepe og fergebåten som ble bygget i 1902, som fraktet arbeiderene over til Buøya og tilbake.


2-taktmodellene var usedvanlige i det at de hadde langsgående spyling med eksopotte i forkant av sylinderen. 4-taktmodellene ble bygget som båt- og stasjonærmotorer. Forskjellen var i hovedsak at 4T stasjonærmodellen hadde svinghjul med eiker mens 4T båtmodellen hadde helstøpt. Begge var utstyrt med tvungen eksosventil og atmosfærings innsugsventil.

Den første motoren av merket Stella ble montert i en fiskebåt som ble levert til Færøyene i mai 1905. Frem til 1914 ble det montert 7 Stella-motorer i fartøy levert fra Rosenberg.

Rosenberg stilte ut en motor på 9 HK ved den tekniske utstillingen i Bergen i 1910. I merkeregisteret fra 1922 finnes det registrert 9 fartøy med Stella-motor.

Motorene kostet mellom 1300 og 3100, inkl. montering, avhengig av størrelse.

Referanser

Fra verksted til verft? A/S Rosenberg mekaniske verksted 1896-1914

Stavanger Byarkiv


Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter

Første oppføring 26. nov. 2016 kl. 18:55‎