Motoren Rapp: Forskjell mellom revisjoner

Fra MotorWiki
Hopp til navigering Hopp til søk
m (→‎Modeller: Lagt til P2)
mIngen redigeringsforklaring
Linje 15: Linje 15:
Firmaet ble stiftet i 1907, i Malmøgaten 5, i Oslo (Kristiania). Finansieringen av oppstarten ble gjort av skipsreder Fred. Olsen.
Firmaet ble stiftet i 1907, i Malmøgaten 5, i Oslo (Kristiania). Finansieringen av oppstarten ble gjort av skipsreder Fred. Olsen.
Münz første motor fikk pris allerede samme år den ble satt i produksjon, under Bergensutstillingen. Motoren ble stadig forbedret, og en ting som Rapp solgte på, var at alle forbedringer som kom til denne modellen kunne monteres på tidligere utgaver.  
Münz første motor fikk pris allerede samme år den ble satt i produksjon, under Bergensutstillingen. Motoren ble stadig forbedret, og en ting som Rapp solgte på, var at alle forbedringer som kom til denne modellen kunne monteres på tidligere utgaver.  
A/S Motoren Rapp etablerte seg i Bodø i 1957, etter at Utbyggingsfondet for Nord-Norge ønsket en motorfabrikk i landsdelen, og selvfølgelig salget av fabrikken nordover. Til å begynne med produserte Rapp i Bodø semidiselmotorene, og tanken var at de etterhvert skulle produsere dieselmotorer. 
== Personer ==
* Ferdinand Münz
* I. A. Sletten


== Modeller ==
== Modeller ==
Linje 221: Linje 227:
|34,35 L
|34,35 L
|}
|}
[[Fil:1918_rap_motoren.jpg|thumb]]
''Første bidrag 24. apr. 2015 kl. 06:17''[[Fil:1918_rap_motoren.jpg|thumb]]
[[Fil:1913 - Motoren Rap.png|miniatyr|1913 - Motoren Rap]]
[[Fil:1913 - Motoren Rap.png|miniatyr|1913 - Motoren Rap]]
[[Fil:1919_Rap_Otto_Kahrs.jpg|thumb]]
[[Fil:1919_Rap_Otto_Kahrs.jpg|thumb]]

Revisjonen fra 9. mar. 2018 kl. 10:50

Fra Malmøgata 5, produksjon (foto: Oslo Museum)
1904 - Petroleumsmotoren Rap
Reklame fra 1910
1914 - 1 Syl Semi-Diesel Rapp
Motorfabrikken Rap (1930)
Motorenrapp.jpg

Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter

A/S Motoren Rap

A/S Motoren Rap ble grunnlagt av sveitseren Ferdinand Münz. Han kom til Norge via et opphold i Gøteborg, der han hadde giftet seg og fått barn. Han fungerte som fabrikkens verksmester. Den daglige administrasjon ble ivaretatt av A. I. Sletten, som hadde studert storindustriens verktøybruk i Amerika, og han var en viktig brikke i produksjonen av det verktøyet Rapp benyttet i sin produksjon.


Firmaet ble stiftet i 1907, i Malmøgaten 5, i Oslo (Kristiania). Finansieringen av oppstarten ble gjort av skipsreder Fred. Olsen. Münz første motor fikk pris allerede samme år den ble satt i produksjon, under Bergensutstillingen. Motoren ble stadig forbedret, og en ting som Rapp solgte på, var at alle forbedringer som kom til denne modellen kunne monteres på tidligere utgaver.

A/S Motoren Rapp etablerte seg i Bodø i 1957, etter at Utbyggingsfondet for Nord-Norge ønsket en motorfabrikk i landsdelen, og selvfølgelig salget av fabrikken nordover. Til å begynne med produserte Rapp i Bodø semidiselmotorene, og tanken var at de etterhvert skulle produsere dieselmotorer.

Personer

  • Ferdinand Münz
  • I. A. Sletten

Modeller

Rap Motor A/S er hovedsaklig kjent for å ha produsert 2-takt semidieselmotorer, men det ble også eksperimentert med produksjon av 4-takt bensinmotorer rundt 1908-10.

Rapp - Tabell over motorer
1907 - 1920 1920 - 1927 1928 - 1930 - 1950 1950 - Boring

(mm)

Slag

(mm)

Volum
Type Ytelse Type Ytelse Type Ytelse Type Ytelse Type Ytelse Sveipet volum pr sylinder
G 4 G 4 G 4,5 G 4,5 120 140 1,583 L
E 5 EA 6 EA 7,5 EA 7,5 140 160 2,463 L
F 7 FA 8 FA 10 FC 10 170 195 4,426 L
H 9 HA 11 HB 14 HC 190 220 6,238 L
I 12 IA 15 IB 17 IC 17 I 22 210 245 8,486 L
K 18 KA 20 KB 24 KC K 32 250 280 13,744 L
L 22
PA 25 PB 29 PC 29 P 40 270 300 17,176 L
NA 30 NB 35 NC 35 290 320 21,136 L
M 40 M 40 MB 40 MC 45 M 56 320 350 28,148 L
1910 - Rap Reklamebåt
Motor Ytelse Sylindre Turtall Boring x Slag Slagvolum
C2 100
C3 150
C4 200
P2 2 270 x 300 34,35 L

Første bidrag 24. apr. 2015 kl. 06:17

1918 rap motoren.jpg
1913 - Motoren Rap
1919 Rap Otto Kahrs.jpg