Horten Verft: Forskjell mellom revisjoner

Fra MotorWiki
Hopp til navigering Hopp til søk
(Ny side: rammeløs|48x48px|høyre Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter Horten Verft A/S (på folkemunne kjent som Verven) var et…)
 
 
(10 mellomliggende revisjoner av samme bruker vises ikke)
Linje 1: Linje 1:
[[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]]
[[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]]


[[Norske motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]]
[[Fil:Hortens motor4.jpg|miniatyr|Hortens-motor 4,5 HK.]]
 
[[Fil:Horten-Doxford.jpg|miniatyr|Horten Doxford i maskinverkstedet]]
[[Fil:Marinens hovedverft - Horten.png|miniatyr|Reklame for Marinens hovedverft]]
[[Fil:1966 Marinens Hovedverft.png|alt=Sulzer, Doxford og Götaverken.|miniatyr|Sulzer, Doxford og Götaverken. ]]
Horten Verft A/S (på folkemunne kjent som Verven) var et verft i Horten kommune i Vestfold. Skipsverftet ble opprinnelig anlagt i 1818, først som orlogsstasjon, fra 1850 som marinens hovedverft. I 1854 fikk det navnet Karljohansvern verft.
Horten Verft A/S (på folkemunne kjent som Verven) var et verft i Horten kommune i Vestfold. Skipsverftet ble opprinnelig anlagt i 1818, først som orlogsstasjon, fra 1850 som marinens hovedverft. I 1854 fikk det navnet Karljohansvern verft.


Linje 8: Linje 10:


== Hortens-motoren ==
== Hortens-motoren ==
[[Fil:Hortens motor4.jpg|miniatyr|Hortens-motor 4,5 HK.]]
Ved siden av driften på verftet ble det også produsert en lite serie av motorer. Disse var 1-sylindrede, 4-takt bensinmotorer på 4,5 HK. De ble også kalt for Verven-motor. Om de var i ordinært salg eller bare for de ansatte er heller usikkert. Motoren skal visstnok ha vert ganske lik en annen motor kalt "Framnes".
Ved siden av driften på verftet ble det også produsert en lite serie av motorer. Disse var 1-sylindrede, 4-takt bensinmotorer på 4,5 HK. De ble også kalt for Verven-motor. Om de var i ordinært salg eller bare for de ansatte er heller usikkert. Motoren skal visstnok ha vert ganske lik en annen motor kalt "Framnes".


== Horten Sulzer ==
== Horten Sulzer ==
Marinens Hovedverft tok i 1918 kontakt med Sulzer i Sveits for å få tak i en lisens på å bygge Sulzermotorer. Norsk Maskinindustri fikk lisensen, og de første Sulzermotorene ble bygget av Thune/Norsk Maskinindustri. I runde to av Sulzerlisensen, som de ervervet på 50-tallet, bygget Horten ca 100 motorer, både til Norske og utenlandske verft.
Marinens Hovedverft tok i 1916 kontakt med Sulzer i Sveits for å få tak i en lisens på å bygge Sulzermotorer, og sikret seg rettigheter til å bygge motorer og 8 stykker ble bygget i samarbeide med Norsk Maskinindustri og Thunes. Thune satt på den andre lisensen til Sulzer i Norge.   
 
I runde to av Sulzerlisensen, som de ervervet på slutten av 1950-tallet, bygget Horten ca 100 motorer, både til Norske og utenlandske verft. Den første "nye" Sulzeren de bygget var en 5RD76 som ga 7500 bhk ve 119 o/min. Den sto ferdig i 1962, og ble startet for første gang 25. oktober 1962 av direktør Michael Langballe. 


== Horten Doxford ==
== Horten Doxford ==
Her er det ikke like lett å finne informasjon. Men Horten skal vistnok være den første lisenstager utenfor Storbritannia.  
Horten satt sammen 1 motor bygget av Hawthorn Leslie, og bygget 9 egne Horten Doxford.  


== Horten Gøtaverken ==
== Horten Gøtaverken ==
Bygget noen motorer for Gøtaverken. Ukjent i hvilket antall og tidsperiode. Men anslagsvis på slutten av 50 tallet og et stykke utover 60-tallet. [[Fil:Horten-Doxford.jpg|miniatyr|Horten Doxford i maskinverkstedet]]
Bygget noen motorer for Gøtaverken. Ukjent i hvilket antall og tidsperiode. Men anslagsvis på slutten av 50 tallet og et stykke utover 60-tallet.  
[[Fil:Marinens hovedverft - Horten.png|miniatyr|Reklame for Marinens hovedverft]]
 


== Motorer bygget ved Horten Verft ==
== Motorer bygget ved Horten Verft ==
Linje 34: Linje 37:
!Verft / Byggenr
!Verft / Byggenr
|-
|-
|Doxford
|Hawthorn Leslie Doxford
|610
|
|65 LBD
|67 LB 6
|6600 HK
|
|6
|670 x 2320 mm
|1955
|M/S Concordia Sky
|Byggenr 138
|-
|Horten Doxford
|
|
 
67 LB 5
 
|5270 HK
|113
|5
|670 x 2320 mm
|1955
|M/T Mistra
|Flender
Lubeck-Siems # 447
|-
|Horten Doxford
|
|70 LB 6
|7200 HK
|114
|6
|700 x 2320 mm
|
|M/T Drafn
|Byggenr 140
|-
|Horten Doxford
|
|67 LB 6
|6800 HK
|115
|6
|670 x 2320 mm
|1958
|M/T Beaulieu
|Byggenr 141
|-
|Horten Doxford
|
|65 LBD 6S
|8800 HK
|8800 HK
|
|
|6
|650 x 2320 mm
|1958
|M/T Edith Borthen
|Byggenr 142
|-
|Horten Doxford
|
|67 LBD 4
|4600 HK
|
|4
|
|1958
|M/S Nordland
|Kaldnes #
|-
|Horten Doxford
|
|67 LB 5
|5500 HK
|
|
|
|
|
|1967 / 1959
|M/S Duke of Sparta
|
|-
|Horten Doxford
|
|67 LBD 6S
|8000 HK
|115
|6
|2320 mm
|1959
|M/T Haarald Stange
|Byggenr 143
|-
|Horten Doxford
|
|67 LBD 6S
|8000 HK
|115
|6
|2320 mm
|1959
|M/T Lovdal
|Byggenr 144
|-
|Horten Doxford
|610
|65 LBD 6S
|8800 HK
|115
|6
|2320 mm
|1962
|1962
|
|M/T Nina Borthen
|Byggenr 147
|Byggenr 147
|-
|-
Linje 54: Linje 160:
|1962
|1962
|
|
|Byggenr 147
|Byggenr  
|-
|Sulzer
|
|
|850 HK
|
|
|
|
|Olav Tryggvason
|
|-
|Sulzer
|
|
|355 HK
|
|
|
|1937
|Nordkapp
|
|-
|Sulzer
|
|
|355 HK
|
|
|
|1937
|Senja
|
|-
|-
|Sulzer
|Sulzer
Linje 77: Linje 216:
|
|
|Haugesund mek verksted
|Haugesund mek verksted
|-
|Sulzer
|023?
|5 RD 76
|7500 HK
|119
|5
|
|
|M/S Sandar
|Horten Verft Byggenr 149
|-
|-
|Sulzer
|Sulzer
Linje 87: Linje 237:
|
|
|Horten
|Horten
|Byggenr 150
|Horten Verft Byggenr 150
|-
|-
|Sulzer
|Sulzer
Linje 98: Linje 248:
|
|
|
|
|Byggenr 155
|Horten Verft Byggenr 155
|-
|-
|Sulzer
|Sulzer
Linje 110: Linje 260:
|
|
|Framnæs mek verksted
|Framnæs mek verksted
|-
|Sulzer
|
|7 RND 68
|8400 Hk
|
|
|680 x 1250
|1964
|M/S Thorsdrott
|Framnæs Mek. Værksted, Sandefjord Byggenr 192
|-
|Sulzer
|
|7 RD 68
|8400 HK
|144
|7
|
|1964
|M/S Thorsøy
|Framnæs Mek. Værksted, Sandefjord Byggenr 166
|-
|Sulzer
|
|
|
|
|
|
|1968
|M/S Thorswave
|Framnæs Mek.Verk., Sandefjord, Byggene 171
|-
|Sulzer
|
|6 RD 76
|9600 HK
|
|6
|
|1968
|M/S Cape Sable
|Horten Verft Byggenr 163
|-
|-
|Sulzer
|Sulzer
Linje 120: Linje 314:
|10.1971
|10.1971
|M/T Gogo Regent
|M/T Gogo Regent
|Horten Verft #172
|Horten Verft Byggenr 172
|-
|Sulzer
|
|5 RND 76
|12000 HK
|
|5
|760 x 1550
|1972
|M/S Rebeka Oma
|Horten Verft Byggenr 173
|-
|-
|Sulzer
|Sulzer
Linje 135: Linje 340:
|Sulzer
|Sulzer
|
|
|
|6 RND 76
|12000 HK
|12000 HK
|122
|122
|
|6
|760 x 1550
|760 x 1550
|1978
|1978
|M/T Balder Horten
|M/T Balder Horten
|Horten Verft #191
|Horten Verft Byggenr 191
|-
|Sulzer
|
|
|12000
|122
|
|
|1979
|M/S Costa Mediterranea
|Kaldnes Mek. Verksted, Tønsberg, Byggenr 213
|-
|Sulzer
|111
|6 RND 76 M
|14400
|122
|6
|760 x 1550
|29.11.1979
10.10.1980
|LPG/C Heron
|Byggenummer 194
|}
|}


== Kilder ==
== Kilder ==
https://no.wikipedia.org/wiki/Horten_Verft
https://no.wikipedia.org/wiki/Horten_Verft
[[Norske motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]]


[[Kategori:Norske motorprodusenter]]
[[Kategori:Norske motorprodusenter]]
[[Kategori:Norske skipsverft]]
[[Kategori:Norske skipsverft]]
[[Kategori:Vestfold]]
[[Kategori:Horten]]
''Første bidrag 14. mai 2015 kl. 19:47‎
''

Nåværende revisjon fra 22. jul. 2023 kl. 10:15

Norge Flagg.jpg
Hortens-motor 4,5 HK.
Horten Doxford i maskinverkstedet
Reklame for Marinens hovedverft
Sulzer, Doxford og Götaverken.
Sulzer, Doxford og Götaverken.

Horten Verft A/S (på folkemunne kjent som Verven) var et verft i Horten kommune i Vestfold. Skipsverftet ble opprinnelig anlagt i 1818, først som orlogsstasjon, fra 1850 som marinens hovedverft. I 1854 fikk det navnet Karljohansvern verft.

Horten Marineetablisement (1818 - 1844), Hortens Verft (1844 - 1849), Marinens Hovedverft (1849 - 1854), Karljohansverns Verft (1854 - 1901), Marinens Hovedverft (1901 - 1968)

Hortens-motoren

Ved siden av driften på verftet ble det også produsert en lite serie av motorer. Disse var 1-sylindrede, 4-takt bensinmotorer på 4,5 HK. De ble også kalt for Verven-motor. Om de var i ordinært salg eller bare for de ansatte er heller usikkert. Motoren skal visstnok ha vert ganske lik en annen motor kalt "Framnes".

Horten Sulzer

Marinens Hovedverft tok i 1916 kontakt med Sulzer i Sveits for å få tak i en lisens på å bygge Sulzermotorer, og sikret seg rettigheter til å bygge motorer og 8 stykker ble bygget i samarbeide med Norsk Maskinindustri og Thunes. Thune satt på den andre lisensen til Sulzer i Norge.

I runde to av Sulzerlisensen, som de ervervet på slutten av 1950-tallet, bygget Horten ca 100 motorer, både til Norske og utenlandske verft. Den første "nye" Sulzeren de bygget var en 5RD76 som ga 7500 bhk ve 119 o/min. Den sto ferdig i 1962, og ble startet for første gang 25. oktober 1962 av direktør Michael Langballe.

Horten Doxford

Horten satt sammen 1 motor bygget av Hawthorn Leslie, og bygget 9 egne Horten Doxford.

Horten Gøtaverken

Bygget noen motorer for Gøtaverken. Ukjent i hvilket antall og tidsperiode. Men anslagsvis på slutten av 50 tallet og et stykke utover 60-tallet.


Motorer bygget ved Horten Verft

Motorlisens Motornummer Type Ytelse Turtall Sylindre Boring x Slag Leveringsår Skip / Verft Verft / Byggenr
Hawthorn Leslie Doxford 67 LB 6 6600 HK 6 670 x 2320 mm 1955 M/S Concordia Sky Byggenr 138
Horten Doxford

67 LB 5

5270 HK 113 5 670 x 2320 mm 1955 M/T Mistra Flender

Lubeck-Siems # 447

Horten Doxford 70 LB 6 7200 HK 114 6 700 x 2320 mm M/T Drafn Byggenr 140
Horten Doxford 67 LB 6 6800 HK 115 6 670 x 2320 mm 1958 M/T Beaulieu Byggenr 141
Horten Doxford 65 LBD 6S 8800 HK 6 650 x 2320 mm 1958 M/T Edith Borthen Byggenr 142
Horten Doxford 67 LBD 4 4600 HK 4 1958 M/S Nordland Kaldnes #
Horten Doxford 67 LB 5 5500 HK 1967 / 1959 M/S Duke of Sparta
Horten Doxford 67 LBD 6S 8000 HK 115 6 2320 mm 1959 M/T Haarald Stange Byggenr 143
Horten Doxford 67 LBD 6S 8000 HK 115 6 2320 mm 1959 M/T Lovdal Byggenr 144
Horten Doxford 610 65 LBD 6S 8800 HK 115 6 2320 mm 1962 M/T Nina Borthen Byggenr 147
Gøtaverken 017 DM 520/900 VGS 8 U 4750 HK 1962 Byggenr
Sulzer 850 HK Olav Tryggvason
Sulzer 355 HK 1937 Nordkapp
Sulzer 355 HK 1937 Senja
Sulzer 021 5 RD 56 3750 HK 5 1962 Moss værft og dokk
Sulzer 022 5 RD 76 7500 HK 5 Haugesund mek verksted
Sulzer 023? 5 RD 76 7500 HK 119 5 M/S Sandar Horten Verft Byggenr 149
Sulzer 024 9 RD 90 20700 HK 9 Horten Horten Verft Byggenr 150
Sulzer 025 9 RD 90 20700 HK 9 Horten Verft Byggenr 155
Sulzer 026 7 RD 68 8000 HK 7 Framnæs mek verksted
Sulzer 7 RND 68 8400 Hk 680 x 1250 1964 M/S Thorsdrott Framnæs Mek. Værksted, Sandefjord Byggenr 192
Sulzer 7 RD 68 8400 HK 144 7 1964 M/S Thorsøy Framnæs Mek. Værksted, Sandefjord Byggenr 166
Sulzer 1968 M/S Thorswave Framnæs Mek.Verk., Sandefjord, Byggene 171
Sulzer 6 RD 76 9600 HK 6 1968 M/S Cape Sable Horten Verft Byggenr 163
Sulzer 6 RND 76 12000 HK 120 6 760 x 1550 10.1971 M/T Gogo Regent Horten Verft Byggenr 172
Sulzer 5 RND 76 12000 HK 5 760 x 1550 1972 M/S Rebeka Oma Horten Verft Byggenr 173
Sulzer 9 RND 90 26700 HK 122 9 900 x 1550 1974 M/S Sandefjord Fredrikstad Mek Verksted
Sulzer 6 RND 76 12000 HK 122 6 760 x 1550 1978 M/T Balder Horten Horten Verft Byggenr 191
Sulzer 12000 122 1979 M/S Costa Mediterranea Kaldnes Mek. Verksted, Tønsberg, Byggenr 213
Sulzer 111 6 RND 76 M 14400 122 6 760 x 1550 29.11.1979

10.10.1980

LPG/C Heron Byggenummer 194

Kilder

https://no.wikipedia.org/wiki/Horten_Verft

Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter

Første bidrag 14. mai 2015 kl. 19:47‎