Horten Verft: Forskjell mellom revisjoner

Fra MotorWiki
Hopp til navigering Hopp til søk
 
(2 mellomliggende revisjoner av samme bruker vises ikke)
Linje 216: Linje 216:
|
|
|Haugesund mek verksted
|Haugesund mek verksted
|-
|Sulzer
|023?
|5 RD 76
|7500 HK
|119
|5
|
|
|M/S Sandar
|Horten Verft Byggenr 149
|-
|-
|Sulzer
|Sulzer
Linje 226: Linje 237:
|
|
|Horten
|Horten
|Byggenr 150
|Horten Verft Byggenr 150
|-
|-
|Sulzer
|Sulzer
Linje 237: Linje 248:
|
|
|
|
|Byggenr 155
|Horten Verft Byggenr 155
|-
|-
|Sulzer
|Sulzer
Linje 249: Linje 260:
|
|
|Framnæs mek verksted
|Framnæs mek verksted
|-
|Sulzer
|
|7 RND 68
|8400 Hk
|
|
|680 x 1250
|1964
|M/S Thorsdrott
|Framnæs Mek. Værksted, Sandefjord Byggenr 192
|-
|Sulzer
|
|7 RD 68
|8400 HK
|144
|7
|
|1964
|M/S Thorsøy
|Framnæs Mek. Værksted, Sandefjord Byggenr 166
|-
|Sulzer
|
|
|
|
|
|
|1968
|M/S Thorswave
|Framnæs Mek.Verk., Sandefjord, Byggene 171
|-
|Sulzer
|
|6 RD 76
|9600 HK
|
|6
|
|1968
|M/S Cape Sable
|Horten Verft Byggenr 163
|-
|-
|Sulzer
|Sulzer
Linje 259: Linje 314:
|10.1971
|10.1971
|M/T Gogo Regent
|M/T Gogo Regent
|Horten Verft #172
|Horten Verft Byggenr 172
|-
|Sulzer
|
|5 RND 76
|12000 HK
|
|5
|760 x 1550
|1972
|M/S Rebeka Oma
|Horten Verft Byggenr 173
|-
|-
|Sulzer
|Sulzer
Linje 274: Linje 340:
|Sulzer
|Sulzer
|
|
|
|6 RND 76
|12000 HK
|12000 HK
|122
|122
|
|6
|760 x 1550
|760 x 1550
|1978
|1978
|M/T Balder Horten
|M/T Balder Horten
|Horten Verft #191
|Horten Verft Byggenr 191
|-
|Sulzer
|
|
|12000
|122
|
|
|1979
|M/S Costa Mediterranea
|Kaldnes Mek. Verksted, Tønsberg, Byggenr 213
|-
|Sulzer
|111
|6 RND 76 M
|14400
|122
|6
|760 x 1550
|29.11.1979
10.10.1980
|LPG/C Heron
|Byggenummer 194
|}
|}



Nåværende revisjon fra 22. jul. 2023 kl. 10:15

Norge Flagg.jpg
Hortens-motor 4,5 HK.
Horten Doxford i maskinverkstedet
Reklame for Marinens hovedverft
Sulzer, Doxford og Götaverken.
Sulzer, Doxford og Götaverken.

Horten Verft A/S (på folkemunne kjent som Verven) var et verft i Horten kommune i Vestfold. Skipsverftet ble opprinnelig anlagt i 1818, først som orlogsstasjon, fra 1850 som marinens hovedverft. I 1854 fikk det navnet Karljohansvern verft.

Horten Marineetablisement (1818 - 1844), Hortens Verft (1844 - 1849), Marinens Hovedverft (1849 - 1854), Karljohansverns Verft (1854 - 1901), Marinens Hovedverft (1901 - 1968)

Hortens-motoren

Ved siden av driften på verftet ble det også produsert en lite serie av motorer. Disse var 1-sylindrede, 4-takt bensinmotorer på 4,5 HK. De ble også kalt for Verven-motor. Om de var i ordinært salg eller bare for de ansatte er heller usikkert. Motoren skal visstnok ha vert ganske lik en annen motor kalt "Framnes".

Horten Sulzer

Marinens Hovedverft tok i 1916 kontakt med Sulzer i Sveits for å få tak i en lisens på å bygge Sulzermotorer, og sikret seg rettigheter til å bygge motorer og 8 stykker ble bygget i samarbeide med Norsk Maskinindustri og Thunes. Thune satt på den andre lisensen til Sulzer i Norge.

I runde to av Sulzerlisensen, som de ervervet på slutten av 1950-tallet, bygget Horten ca 100 motorer, både til Norske og utenlandske verft. Den første "nye" Sulzeren de bygget var en 5RD76 som ga 7500 bhk ve 119 o/min. Den sto ferdig i 1962, og ble startet for første gang 25. oktober 1962 av direktør Michael Langballe.

Horten Doxford

Horten satt sammen 1 motor bygget av Hawthorn Leslie, og bygget 9 egne Horten Doxford.

Horten Gøtaverken

Bygget noen motorer for Gøtaverken. Ukjent i hvilket antall og tidsperiode. Men anslagsvis på slutten av 50 tallet og et stykke utover 60-tallet.


Motorer bygget ved Horten Verft

Motorlisens Motornummer Type Ytelse Turtall Sylindre Boring x Slag Leveringsår Skip / Verft Verft / Byggenr
Hawthorn Leslie Doxford 67 LB 6 6600 HK 6 670 x 2320 mm 1955 M/S Concordia Sky Byggenr 138
Horten Doxford

67 LB 5

5270 HK 113 5 670 x 2320 mm 1955 M/T Mistra Flender

Lubeck-Siems # 447

Horten Doxford 70 LB 6 7200 HK 114 6 700 x 2320 mm M/T Drafn Byggenr 140
Horten Doxford 67 LB 6 6800 HK 115 6 670 x 2320 mm 1958 M/T Beaulieu Byggenr 141
Horten Doxford 65 LBD 6S 8800 HK 6 650 x 2320 mm 1958 M/T Edith Borthen Byggenr 142
Horten Doxford 67 LBD 4 4600 HK 4 1958 M/S Nordland Kaldnes #
Horten Doxford 67 LB 5 5500 HK 1967 / 1959 M/S Duke of Sparta
Horten Doxford 67 LBD 6S 8000 HK 115 6 2320 mm 1959 M/T Haarald Stange Byggenr 143
Horten Doxford 67 LBD 6S 8000 HK 115 6 2320 mm 1959 M/T Lovdal Byggenr 144
Horten Doxford 610 65 LBD 6S 8800 HK 115 6 2320 mm 1962 M/T Nina Borthen Byggenr 147
Gøtaverken 017 DM 520/900 VGS 8 U 4750 HK 1962 Byggenr
Sulzer 850 HK Olav Tryggvason
Sulzer 355 HK 1937 Nordkapp
Sulzer 355 HK 1937 Senja
Sulzer 021 5 RD 56 3750 HK 5 1962 Moss værft og dokk
Sulzer 022 5 RD 76 7500 HK 5 Haugesund mek verksted
Sulzer 023? 5 RD 76 7500 HK 119 5 M/S Sandar Horten Verft Byggenr 149
Sulzer 024 9 RD 90 20700 HK 9 Horten Horten Verft Byggenr 150
Sulzer 025 9 RD 90 20700 HK 9 Horten Verft Byggenr 155
Sulzer 026 7 RD 68 8000 HK 7 Framnæs mek verksted
Sulzer 7 RND 68 8400 Hk 680 x 1250 1964 M/S Thorsdrott Framnæs Mek. Værksted, Sandefjord Byggenr 192
Sulzer 7 RD 68 8400 HK 144 7 1964 M/S Thorsøy Framnæs Mek. Værksted, Sandefjord Byggenr 166
Sulzer 1968 M/S Thorswave Framnæs Mek.Verk., Sandefjord, Byggene 171
Sulzer 6 RD 76 9600 HK 6 1968 M/S Cape Sable Horten Verft Byggenr 163
Sulzer 6 RND 76 12000 HK 120 6 760 x 1550 10.1971 M/T Gogo Regent Horten Verft Byggenr 172
Sulzer 5 RND 76 12000 HK 5 760 x 1550 1972 M/S Rebeka Oma Horten Verft Byggenr 173
Sulzer 9 RND 90 26700 HK 122 9 900 x 1550 1974 M/S Sandefjord Fredrikstad Mek Verksted
Sulzer 6 RND 76 12000 HK 122 6 760 x 1550 1978 M/T Balder Horten Horten Verft Byggenr 191
Sulzer 12000 122 1979 M/S Costa Mediterranea Kaldnes Mek. Verksted, Tønsberg, Byggenr 213
Sulzer 111 6 RND 76 M 14400 122 6 760 x 1550 29.11.1979

10.10.1980

LPG/C Heron Byggenummer 194

Kilder

https://no.wikipedia.org/wiki/Horten_Verft

Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter

Første bidrag 14. mai 2015 kl. 19:47‎