Holmens Verft: Forskjell mellom revisjoner

Fra MotorWiki
Hopp til navigering Hopp til søk
m (Lagt ved ny info.)
m (Lagt ved lenke.)
 
(3 mellomliggende revisjoner av samme bruker vises ikke)
Linje 1: Linje 1:
Rundt 1950 startet ingeniør Torleif Schander et prøveprosjekt  ved Holmens Verft i Risør for produksjon av dieselmotorer. Disse skulle være spesialbygget for bruk i livbåter. Schander hadde mottatt pengestøtte fra Teknisk- og Naturvitenskapelig Forskningsråd til prosjektet. Den første prototypen stod ferdig i 1954 og ble demonstret på Fornebu. Selv om planen var serieproduksjon av motoren, ble prosjektet lagt på hylla etter å ha ferdigstilt kun 4 motorer.[[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]]Andre nøkkelpersonner:
Rundt 1950 startet ingeniør '''[http://www.tangvald.com/tre/PS01/PS01_141.HTM Torleif Schiander]''' (1909 - 2001) et prøveprosjekt  ved Holmens Verft i Risør for produksjon av dieselmotorer. Disse skulle være spesialbygget for bruk i livbåter. Schander hadde mottatt pengestøtte fra Teknisk- og Naturvitenskapelig Forskningsråd til prosjektet. Den første prototypen stod ferdig i 1954 og ble demonstret på Fornebu. Selv om planen var serieproduksjon av motoren, ble prosjektet lagt på hylla etter å ha ferdigstilt kun 4 motorer.[[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]]


=== Andre nøkkelpersonner: ===
'''Niels Juell:''' disponent ved Holmens Verft som også var en sentral medhjelper av Schander i utforming av motoren (se bilde). Også sønnene hans Leif og Finn var involvert i motorproduksjonen.
'''Niels Juell:''' disponent ved Holmens Verft som også var en sentral medhjelper av Schander i utforming av motoren (se bilde). Også sønnene hans Leif og Finn var involvert i motorproduksjonen.


Linje 12: Linje 13:


== HV-motoren ==
== HV-motoren ==
Motoren produsert ved '''Holmens Verft''' var en 1-sylindret, 2-takt dieselmotor på 9HK. Motoren var utformet for å yte 10HK men klarte aldri helt å leve opp til potensialet. Det ble sagt av motoren var tung å starte og lagde mye røyk selv etter varmkjøring. Den var utstyrt med snorkel for å kunne operere helt nedsenket i vann.
Motoren produsert ved '''Holmens Verft''' var en 1-sylindret, 2-takt dieselmotor på 9HK. Motoren var utformet for å yte 10HK men klarte aldri helt å leve opp til potensialet. Det ble sagt at motoren var tungstartet og lagde mye røyk selv etter varmkjøring. Den var utstyrt med snorkel for å kunne operere helt nedsenket i vann.


== Kilder ==
== Kilder ==

Nåværende revisjon fra 17. mar. 2018 kl. 19:16

Rundt 1950 startet ingeniør Torleif Schiander (1909 - 2001) et prøveprosjekt ved Holmens Verft i Risør for produksjon av dieselmotorer. Disse skulle være spesialbygget for bruk i livbåter. Schander hadde mottatt pengestøtte fra Teknisk- og Naturvitenskapelig Forskningsråd til prosjektet. Den første prototypen stod ferdig i 1954 og ble demonstret på Fornebu. Selv om planen var serieproduksjon av motoren, ble prosjektet lagt på hylla etter å ha ferdigstilt kun 4 motorer.

Norge Flagg.jpg

Andre nøkkelpersonner:

Niels Juell: disponent ved Holmens Verft som også var en sentral medhjelper av Schander i utforming av motoren (se bilde). Også sønnene hans Leif og Finn var involvert i motorproduksjonen.

Reidar Marcussen: mekaniker og dreier, ansvarlig for produksjon og montering av deler

Oddmund Kvernvik: montør som også var ansvarlig for innkjøp av ferdige deler

Knut Aagestad: maskinist som var ansvarlig for prøvekjøring av motoren

Jacob Blesvik: fikk installert motor nr. 1 til testkjøring i båt

1952 Holmens dieselmotor.png

HV-motoren

Motoren produsert ved Holmens Verft var en 1-sylindret, 2-takt dieselmotor på 9HK. Motoren var utformet for å yte 10HK men klarte aldri helt å leve opp til potensialet. Det ble sagt at motoren var tungstartet og lagde mye røyk selv etter varmkjøring. Den var utstyrt med snorkel for å kunne operere helt nedsenket i vann.

Kilder

Risør Sjømannsforening