Damsgård Motorfabrik: Forskjell mellom revisjoner

Fra MotorWiki
Hopp til navigering Hopp til søk
mIngen redigeringsforklaring
mIngen redigeringsforklaring
 
(3 mellomliggende revisjoner av samme bruker vises ikke)
Linje 6: Linje 6:
[[Fil:1947 Damsgaard Motor Semi-Diesel.png|miniatyr|Reklame for Semi-Diesel (1947)]]
[[Fil:1947 Damsgaard Motor Semi-Diesel.png|miniatyr|Reklame for Semi-Diesel (1947)]]


Grunnlagt i Bergen i 1925 av brødrene Alf og Håkon Søyland fra Flekkefjord. Tidligere hadde de gått på hver sin av landets tekniske skoler for å få utløp for sine tekniske interesser. De ville senere gå sammen med å starte en fabrikk i Damsgårdsund for produksjon av båtmotorer som skulle være bedre enn noe annet de hadde sett.
Grunnlagt i Bergen i 1925 av brødrene Alf og Håkon Søyland fra Flekkefjord. Tidligere hadde de gått på hver sin av landets tekniske skoler for å få utløp for sine tekniske interesser. De ville senere gå sammen med å starte en fabrikk i Damsgårdsund for produksjon av båtmotorer som skulle være bedre enn noe annet de hadde sett.  




Sabb
== Sabb Semidiesel ==
== Sabb Semidiesel ==


Linje 77: Linje 78:
|160 x 160
|160 x 160
|3217
|3217
|385
|312
|1951-66
|1951-66
|1986
|1986
|
|
|}
|}
'''2-sylindret prototyp:''' i en kort periode ble det forsøkt produsert en 2-sylindret semidieselmotor hos Sabb. Denne motoren var i grunn bare 2 stykk Type A-motorer satt sammen til èn motor. Dette ble imidlertidig ingen suksess ettersom de ikke klarte å få dieselpumpene til å regulere riktig. Dette resulterte i at motoren ville jage på turtallet.
'''2-sylindret prototyp:''' i en kort periode ble det forsøkt produsert en 2-sylindret semi-dieselmotor hos Sabb. Denne motoren var i grunn bare 2 stykk Type A-motorer satt sammen til èn motor. Dette ble imidlertid ingen suksess ettersom de ikke klarte å få dieselpumpene til å regulere riktig, som resulterte i at motoren ville jage på turtallet.


== Ny-Sabb ==
== Ny-Sabb ==
Linje 130: Linje 131:
|24413
|24413
|Vribar propell, frikobling og uten reduksjongear
|Vribar propell, frikobling og uten reduksjongear
|-
|'''GA'''
|8-10
|1800
|1 - 4
|90 x 120
|760
|
|1961 - 1989
|5013
|Luftkjølt versjon av G, mye brukt i livbåter
|-
|-
|'''[[Sabb type G|GG]]'''
|'''[[Sabb type G|GG]]'''
Linje 152: Linje 142:
|
|
|Levert med gear og fast propell
|Levert med gear og fast propell
|-
|'''GA'''
'''GAG'''
|8-10
|2000
|1 - 4
|100 x 120
|940
|240
|1961 - 1989
|5013
|Luftkjølt, mye brukt i livbåter
|-
|-
|'''H'''
|'''H'''
Linje 181: Linje 183:
|90 x 90
|90 x 90
|1,14 L
|1,14 L
|
|200
|
|
|
|
Linje 220: Linje 222:
|-
|-
|'''2J'''
|'''2J'''
'''2JZ'''
|22 - 30
|22 - 30
|
|
Linje 241: Linje 244:
|Stasjonær versjon av 2J
|Stasjonær versjon av 2J
|}
|}
== Personer ==
* Alf Søyland
* Håkon Søyland


== Referanse ==
== Referanse ==
Linje 247: Linje 254:
http://industrimuseum.no/damsgaardmotor
http://industrimuseum.no/damsgaardmotor
http://nettbutikk.sabb.no/Dokumenter/viewfile.aspx?id=517
http://nettbutikk.sabb.no/Dokumenter/viewfile.aspx?id=517
[[Sabb tekniske data|MTDB Teknisk informasjon som Sabb Diesel]]


[[Norske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]]
[[Norske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]]

Nåværende revisjon fra 17. mar. 2022 kl. 13:18

Norge Flagg.jpg
Reklame fra 1958 for "Sabben personlig"
Ny-Sabb veivluke. Foto: Thomas Arntsen.
Sabb Semi-diesel reklame fra 1935
Reklame for Semi-Diesel (1947)

Grunnlagt i Bergen i 1925 av brødrene Alf og Håkon Søyland fra Flekkefjord. Tidligere hadde de gått på hver sin av landets tekniske skoler for å få utløp for sine tekniske interesser. De ville senere gå sammen med å starte en fabrikk i Damsgårdsund for produksjon av båtmotorer som skulle være bedre enn noe annet de hadde sett.


Sabb

Sabb Semidiesel

Type Ytelse HK Turtall

O/min

Sylindre

Og Takter

Boring x Slag

mm

Slagvolum

ccm

Vekt

Kg

Byggeår Antall

Bygd

Notater
A 3 850 1 - 2 95 x 100 709 87 1925-63 1859 Videreutvikling av Wichmann Motorfabrikk A/L sin 2HK Type C
B 4 - 5 800 1 - 2 120 x 120 1357 182 1935-63 4536
C 5 - 7 1 - 2 1927- 6473 Første utgave
5 - 9 750 1 - 2 140 x 140 2155 265 -1965
D 6 - 12 700 1 - 2 160 x 160 3217 312 1951-66 1986

2-sylindret prototyp: i en kort periode ble det forsøkt produsert en 2-sylindret semi-dieselmotor hos Sabb. Denne motoren var i grunn bare 2 stykk Type A-motorer satt sammen til èn motor. Dette ble imidlertid ingen suksess ettersom de ikke klarte å få dieselpumpene til å regulere riktig, som resulterte i at motoren ville jage på turtallet.

Ny-Sabb

Når Sabb først introduserte Type C i 1927 var den konstruert som 5-7HK. Original boring var 120 mm. Da den etter noen år ble oppgradert til 5-9HK fikk de snart tilbakemeldinger om veivakselbrudd. Dette ble fort en kostbar affære siden de måtte sende ut reperatører i hele landet for å utføre hastereparasjoner.

Det var tilbake til tegnbrettet for Alf Søyland for å utbedre problemet og redde fabrikkens omdømme. Snart hadde fabrikken klar en ny og forbedret utgave av Type C. Forbedringen lå hovedsaklig i en grovere og sterkere veivaksel. Tidlig på 30-tallet ble denne modellen relansert og i en periode ble den reklamert som "Ny-Sabb". Enkelte motorer var også preget med navnet på veivluken.

Sabb Dieselmotor

Type Ytelse HK Turtall

o/min

Sylindre

Og Takter

Boring x Slag

mm

Slagvolum

ccm

Vekt

Kg

Byggeår Antall

bygd

Notater
E 4 1 - 2 40-talls Ca. 39 stykk produsert
G 8-10 1800 1 - 4 90 x 120 760 200 1955 - 2002 24413 Vribar propell, frikobling og uten reduksjongear
GG 8-10 1800 1 - 4 90 x 120 760 200 Levert med gear og fast propell
GA

GAG

8-10 2000 1 - 4 100 x 120 940 240 1961 - 1989 5013 Luftkjølt, mye brukt i livbåter
H 6-8 2000 1 - 4 90 x 90 570 165 1964 - 1978 4350 Omstyring, 2:1 reduksjon, frikobling og 394mm, 2-bladet vribar propell
2 H 18 2250 2 - 4 90 x 90 1,14 L 190 1966 - 1983 5494
2 HG 18 2250 2 - 4 90 x 90 1,14 L 200 Reversgear 2:1, 3-bladet fast propell 400 mm
HG 6-8 2000 1 - 4 90 x 90 570 Frikobling, reverserbart gear og 380mm, 3-bladet propell
2G 16 - 22 1800 2 - 4 90 x 120 1520 390 1958 - 1983 9200 Frikobling, 2:1 reduksjon, omstyring og 2-bladet vribar propell
2GRS 16 - 22 2 - 4 90 x 120 1520 Stasjonær versjon av 2G
2J

2JZ

22 - 30 2 - 4 100 x 120 1880 400 1969 - 5559 Frikobling, 2:1 reduksjon, omstyring og 2-bladet vribar propell
2JRS 22 - 30 2 - 4 100 x 120 1880 Stasjonær versjon av 2J

Personer

  • Alf Søyland
  • Håkon Søyland

Referanse

http://semidiesel.no/engines/Sabb/index.html http://industrimuseum.no/damsgaardmotor http://nettbutikk.sabb.no/Dokumenter/viewfile.aspx?id=517


MTDB Teknisk informasjon som Sabb Diesel

Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter

Første bidrag 25. apr. 2015 kl. 14:34‎