Sabb type G

Fra MotorWiki
Revisjon per 23. jul. 2022 kl. 18:37 av Toro Andersen (diskusjon | bidrag)
(diff) ← Eldre revisjon | Nåværende revisjon (diff) | Nyere revisjon → (diff)
Hopp til navigering Hopp til søk
Norge Flagg.jpg

Sabb Type G var den første firetakts dieselmotor som fabrikken produserte. Den kom på markedet høsten 1955. og var i produksjon frem til 2002. Motoren er av enkel konstruksjon med rullelager i bunn, motoren ble levert med propellgear (Type G) eller reversgear (Type GG) og som stasjonærmotor.

Damsgård motorfabrikk

Sabb Motor AS

Sabb Type G.png
Sabb Type G
1955 - 2002
Diesel
Motor Type G Type GG
Type 4 Takt forkammerdiesel
Ventilsystem Toppventilert
Ventilklaring innsug 0,3 mm
Ventilklaring eksos 0,3 mm
Innsugventil åpner 12 grader fød
Innsugventil stenger 43 grader end
Eksosventil åpner 60 grader fnd
Eksosventil stenger 10 grader eød
Vekt tørr 200 Kg 220 Kg
Byggeår 1955 - 2002
Ytelse 10 Hk (7,3 kW) @ 1800 o/min
Dreiemoment 7,95 kgm @ 1550 o/min
Innsprøytning Forkammer
Sylindre 1
Slagvolum 760 cm³
Borring 90 mm
Slag 120 mm
Kompresjon 20:1
Kompresjonstrykk 30 kg/cm2
Kjøling Sjøvannskjøling
Dieselpumpe Bosch FFR 1 K 79/8/1
Dysespiss Bosch DNO SD 21
Åpningstrykk 100 bar
Dieselfilter Bosch FJ/DN 2/3
Stempelhastighet 4,3 m/s
Tomgangsturtall 500
Drivstoffforbruk 200 g/hkt (2,5 liter / time)
Startmotor Bosch EJD 1,8 12 L 79
Dynamo Bosch REE 75/12 2000 AR/1 75 Watt
Produksjonssted Bergen

Tilbake til Sabb