Damsgård Motorfabrik
Grunnlagt i Bergen i 1925 av brødrene Alf og Håkon Søyland fra Flekkefjord. Tidligere hadde de gått på hver sin av landets tekniske skoler for å få utløp for sine tekniske interesser. De ville senere gå sammen med å starte en fabrikk i Damsgårdsund for produksjon av båtmotorer som skulle være bedre enn noe annet de hadde sett.
Sabb
Sabb Semidiesel
Type | Ytelse HK | Turtall
O/min |
Sylindre
Og Takter |
Boring x Slag
mm |
Slagvolum
ccm |
Vekt
Kg |
Byggeår | Antall
Bygd |
Notater |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
A | 3 | 850 | 1 - 2 | 95 x 100 | 709 | 87 | 1925-63 | 1859 | Videreutvikling av Wichmann Motorfabrikk A/L sin 2HK Type C |
B | 4 - 5 | 800 | 1 - 2 | 120 x 120 | 1357 | 182 | 1935-63 | 4536 | |
C | 5 - 7 | 1 - 2 | 1927- | 6473 | Første utgave | ||||
5 - 9 | 750 | 1 - 2 | 140 x 140 | 2155 | 265 | -1965 | |||
D | 6 - 12 | 700 | 1 - 2 | 160 x 160 | 3217 | 385 | 1951-66 | 1986 |
2-sylindret prototyp: i en kort periode ble det forsøkt produsert en 2-sylindret semi-dieselmotor hos Sabb. Denne motoren var i grunn bare 2 stykk Type A-motorer satt sammen til èn motor. Dette ble imidlertid ingen suksess ettersom de ikke klarte å få dieselpumpene til å regulere riktig, som resulterte i at motoren ville jage på turtallet.
Ny-Sabb
Når Sabb først introduserte Type C i 1927 var den konstruert som 5-7HK. Original boring var 120 mm. Da den etter noen år ble oppgradert til 5-9HK fikk de snart tilbakemeldinger om veivakselbrudd. Dette ble fort en kostbar affære siden de måtte sende ut reperatører i hele landet for å utføre hastereparasjoner.
Det var tilbake til tegnbrettet for Alf Søyland for å utbedre problemet og redde fabrikkens omdømme. Snart hadde fabrikken klar en ny og forbedret utgave av Type C. Forbedringen lå hovedsaklig i en grovere og sterkere veivaksel. Tidlig på 30-tallet ble denne modellen relansert og i en periode ble den reklamert som "Ny-Sabb". Enkelte motorer var også preget med navnet på veivluken.
Sabb Dieselmotor
Type | Ytelse HK | Turtall
o/min |
Sylindre
Og Takter |
Boring x Slag
mm |
Slagvolum
ccm |
Vekt
Kg |
Byggeår | Antall
bygd |
Notater |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
E | 4 | 1 - 2 | 40-talls | Ca. 39 stykk produsert | |||||
G | 8-10 | 1800 | 1 - 4 | 90 x 120 | 760 | 200 | 1955 - 2002 | 24413 | Vribar propell, frikobling og uten reduksjongear |
GG | 8-10 | 1800 | 1 - 4 | 90 x 120 | 760 | 200 | Levert med gear og fast propell | ||
GA
GAG |
8-10 | 2000 | 1 - 4 | 100 x 120 | 940 | 240 | 1961 - 1989 | 5013 | Luftkjølt, mye brukt i livbåter |
H | 6-8 | 2000 | 1 - 4 | 90 x 90 | 570 | 165 | 1964 - 1978 | 4350 | Omstyring, 2:1 reduksjon, frikobling og 394mm, 2-bladet vribar propell |
2 H | 18 | 2250 | 2 - 4 | 90 x 90 | 1,14 L | 190 | 1966 - 1983 | 5494 | |
2 HG | 18 | 2250 | 2 - 4 | 90 x 90 | 1,14 L | 200 | Reversgear 2:1, 3-bladet fast propell 400 mm | ||
HG | 6-8 | 2000 | 1 - 4 | 90 x 90 | 570 | Frikobling, reverserbart gear og 380mm, 3-bladet propell | |||
2G | 16 - 22 | 1800 | 2 - 4 | 90 x 120 | 1520 | 390 | 1958 - 1983 | 9200 | Frikobling, 2:1 reduksjon, omstyring og 2-bladet vribar propell |
2GRS | 16 - 22 | 2 - 4 | 90 x 120 | 1520 | Stasjonær versjon av 2G | ||||
2J
2JZ |
22 - 30 | 2 - 4 | 100 x 120 | 1880 | 400 | 1969 - | 5559 | Frikobling, 2:1 reduksjon, omstyring og 2-bladet vribar propell | |
2JRS | 22 - 30 | 2 - 4 | 100 x 120 | 1880 | Stasjonær versjon av 2J |
Personer
- Alf Søyland
- Håkon Søyland
Referanse
MTDB Teknisk informasjon som Sabb Diesel http://semidiesel.no/engines/Sabb/index.html http://industrimuseum.no/damsgaardmotor http://nettbutikk.sabb.no/Dokumenter/viewfile.aspx?id=517
Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter
Første bidrag 25. apr. 2015 kl. 14:34