Skudenes mek. verksted

Fra MotorWiki
Revisjon per 14. feb. 2018 kl. 15:37 av Toro Andersen (diskusjon | bidrag) (Ny side: miniatyr|Skudenes Mek. Verksted ca. 1936. Foto: public domain. Fabrikken ble grunnlagt i Skudeneshavn sentrum i 1916. Utenom motorproduksjon ble det også ut…)
(diff) ← Eldre revisjon | Nåværende revisjon (diff) | Nyere revisjon → (diff)
Hopp til navigering Hopp til søk
Skudenes Mek. Verksted ca. 1936. Foto: public domain.

Fabrikken ble grunnlagt i Skudeneshavn sentrum i 1916. Utenom motorproduksjon ble det også utført reparasjon av motorer og båter. I dag er fabrikklokalene innredet som café.

Skude-motoren

Motoren som ble laget ved Skudenes Mek. Verksted & Slip A/S var 1-sylindrede 2-takt semidieselmotorer. Verkstedet kunne levere flere forskjellige modeller:

Ytelse Sylindre Boring / Slag Byggeår
3 - 5 HK 1 115 x 140
5 - 8 HK 1 135 x 170
7 - 12 HK 1 165 x 200
12 - 19 HK 1 200 x 240
16 - 25 HK 1 225 x 260
30 - 55 HK 1 310 x 382

I 1917 ble en 16HK Skude-motor installert i Lista-skøyta "Kristina". Støping av deler til verkstedet ble utført i Kopervik. De første motorene hadde støpte hvittmetallagrer. Disse ble støpt og tilpasset av en lokal smed i Åkrahamn, som også var deleier i fabrikken. Senere gikk de over til rullelager fra SKF. Verkstedet hadde også patent på en egen luftregulator for brennoljepumpa, patentnummer 47090. Foruten produksjon av egne motorer ble det også produsert toppstykker og glødekuler for elektrisk gløding. Disse ble også brukt på enkelte andre Norske motormerker, bl.a Rap.

7hk Skude-motor. Foto: Jacob J. Håland