Karl Hantsch mek verksted og fabrikk: Forskjell mellom revisjoner

Fra MotorWiki
Hopp til navigering Hopp til søk
m (Toro Andersen flyttet siden Carl Hantsch mek verksted og fabrikk til Karl Hantsch mek verksted og fabrikk: Feil navn?)
mIngen redigeringsforklaring
 
Linje 1: Linje 1:
[[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]]
[[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]]


Karl Hantsch var en ung tysk mekaniker som kom til Kristiania i 1906 som sjåfør for den tyske diplomatiske utsendingen Oscar Stübel, som reiste videre i 1907 til Addis Abbeba. Hantsch foretrakk å bli i Kristiania hvor han i 1910 startet et av byens aller første bilverksteder. Senere utviklet verkstedet seg til produksjonsbedrift. Da Hantsch døde i 1944, overtok sønnene Otto og Erling Karl bedriften. Begge hadde utdannelse fra teknisk skole. I begynnelsen av femtiårene måtte de se seg om etter nye produkter. Familien eide en motorbåt som de hadde mye glede av, så hvorfor ikke noe med båt, kanskje påhengsmotor? Beslutningen ble tatt, og brødrene satte seg til tegnebrettet og tegnet en teknisk severdighet: en norsk påhengsmotor. Det var en ensylindret totakter på 2,5-3 hk. Men de gjorde ikke alt alene, de samarbeidet tett med Sverre Nilsen jr, A/S


"Knurr" kalte de den, et treffende navn. Forbildet var en tysk DKW-motor, men Knurr var nesten 100% norsk. Bare magneten, veivråden og forgasseren var importert. Motoren var i lettmetall og veide 13 kg, en av de letteste på markedet.
Det første året bygde de 35 motorer. Etter at man hadde kurert noen barnesykdommer, fungerte motoren bra. Et par år tjente de penger på den, men så ble importen frigitt. "Og da nyttet det ikke å fortsette", sier Erling Karl Hantsch. "Nei, den gangen skulle det stå Made in USA på en påhengsmotor hvis du skulle få solgt den". Sitatet er hentet fra STP-forum, i følge Digitalmuseum.


Påhengsmotoren KNURR var et resultat av 2 års intenst samarbeid mellom Sverre Nilsen jr, A/S og fabrikanten Carl J.Hantsch i Oslo.
Påhengsmotoren KNURR var et resultat av 2 års intenst samarbeid mellom Sverre Nilsen jr, A/S og fabrikanten Carl J.Hantsch i Oslo.
Karl Hantsch Mek. Verksted produserte rundt 1500 påhengsmotor på  3 hk i perioden 1950 - 1958.
Brødrene Otto og Erling Carl Hantsch overtok bilverkstedet /produksjonsbedriften i Oslo etter sin far tyskeren Carl Hantsch.
De konstruerte motoren som var nesten 100% norsk og veide 13 kg.
Forgasser, råde og magneten var det eneste som ble importert. Produktet ble utkonkurrert da de norske importrestriksjonene ble avviklet.


== Carl Hantsch Mek. Verksted ==
== Carl Hantsch Mek. Verksted ==
Linje 21: Linje 17:
== Referanser ==
== Referanser ==
<references />
<references />
* Digitalmuseum
* Hadeland Folkemuseum


[[Norske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]]
[[Norske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]]

Nåværende revisjon fra 24. jan. 2025 kl. 17:09

Norge Flagg.jpg

Karl Hantsch var en ung tysk mekaniker som kom til Kristiania i 1906 som sjåfør for den tyske diplomatiske utsendingen Oscar Stübel, som reiste videre i 1907 til Addis Abbeba. Hantsch foretrakk å bli i Kristiania hvor han i 1910 startet et av byens aller første bilverksteder. Senere utviklet verkstedet seg til produksjonsbedrift. Da Hantsch døde i 1944, overtok sønnene Otto og Erling Karl bedriften. Begge hadde utdannelse fra teknisk skole. I begynnelsen av femtiårene måtte de se seg om etter nye produkter. Familien eide en motorbåt som de hadde mye glede av, så hvorfor ikke noe med båt, kanskje påhengsmotor? Beslutningen ble tatt, og brødrene satte seg til tegnebrettet og tegnet en teknisk severdighet: en norsk påhengsmotor. Det var en ensylindret totakter på 2,5-3 hk. Men de gjorde ikke alt alene, de samarbeidet tett med Sverre Nilsen jr, A/S

"Knurr" kalte de den, et treffende navn. Forbildet var en tysk DKW-motor, men Knurr var nesten 100% norsk. Bare magneten, veivråden og forgasseren var importert. Motoren var i lettmetall og veide 13 kg, en av de letteste på markedet.

Det første året bygde de 35 motorer. Etter at man hadde kurert noen barnesykdommer, fungerte motoren bra. Et par år tjente de penger på den, men så ble importen frigitt. "Og da nyttet det ikke å fortsette", sier Erling Karl Hantsch. "Nei, den gangen skulle det stå Made in USA på en påhengsmotor hvis du skulle få solgt den". Sitatet er hentet fra STP-forum, i følge Digitalmuseum.

Påhengsmotoren KNURR var et resultat av 2 års intenst samarbeid mellom Sverre Nilsen jr, A/S og fabrikanten Carl J.Hantsch i Oslo.

Carl Hantsch Mek. Verksted

Carl Hantsch Mek. Verksted & Fabrikk, Oslo

Etablert i Oslo rundt 1910. Rundt 1953 ble det startet produksjon av påhengsmotorer, som ble kalt Knurr.


Referanser


  • Digitalmuseum
  • Hadeland Folkemuseum

Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter

Første bidrag 5. aug. 2016 kl. 15:44