Karl Hantsch mek verksted og fabrikk

Fra MotorWiki
Hopp til navigering Hopp til søk
Norge Flagg.jpg

Karl Hantsch var en ung tysk mekaniker som kom til Kristiania i 1906 som sjåfør for den tyske diplomatiske utsendingen Oscar Stübel, som reiste videre i 1907 til Addis Abbeba. Hantsch foretrakk å bli i Kristiania hvor han i 1910 startet et av byens aller første bilverksteder. Senere utviklet verkstedet seg til produksjonsbedrift. Da Hantsch døde i 1944, overtok sønnene Otto og Erling Karl bedriften. Begge hadde utdannelse fra teknisk skole. I begynnelsen av femtiårene måtte de se seg om etter nye produkter. Familien eide en motorbåt som de hadde mye glede av, så hvorfor ikke noe med båt, kanskje påhengsmotor? Beslutningen ble tatt, og brødrene satte seg til tegnebrettet og tegnet en teknisk severdighet: en norsk påhengsmotor. Det var en ensylindret totakter på 2,5-3 hk. Men de gjorde ikke alt alene, de samarbeidet tett med Sverre Nilsen jr, A/S

"Knurr" kalte de den, et treffende navn. Forbildet var en tysk DKW-motor, men Knurr var nesten 100% norsk. Bare magneten, veivråden og forgasseren var importert. Motoren var i lettmetall og veide 13 kg, en av de letteste på markedet.

Det første året bygde de 35 motorer. Etter at man hadde kurert noen barnesykdommer, fungerte motoren bra. Et par år tjente de penger på den, men så ble importen frigitt. "Og da nyttet det ikke å fortsette", sier Erling Karl Hantsch. "Nei, den gangen skulle det stå Made in USA på en påhengsmotor hvis du skulle få solgt den". Sitatet er hentet fra STP-forum, i følge Digitalmuseum.

Påhengsmotoren KNURR var et resultat av 2 års intenst samarbeid mellom Sverre Nilsen jr, A/S og fabrikanten Carl J.Hantsch i Oslo.

Carl Hantsch Mek. Verksted

Carl Hantsch Mek. Verksted & Fabrikk, Oslo

Etablert i Oslo rundt 1910. Rundt 1953 ble det startet produksjon av påhengsmotorer, som ble kalt Knurr.


Referanser


  • Digitalmuseum
  • Hadeland Folkemuseum

Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter

Første bidrag 5. aug. 2016 kl. 15:44