Guldbergsiden Mekaniske Verksted: Forskjell mellom revisjoner
mIngen redigeringsforklaring |
m (Korrigert litt) |
||
Linje 1: | Linje 1: | ||
[[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]] | [[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]] | ||
Guldbergsiden | Guldbergsiden Mek Verksted produserte motoren Stærk, frem til ca 1911, da firmaet gikk konkurs og patentene ble solgt til [[Nabbetorp|Nabbetorp Mek]]. | ||
Gjennom oppkjøp av patenter forbedret de motorene og i følge dem selv ble navnet Stærk "brakt til fullkommenhet". | |||
[[Fil:Stærk.png|miniatyr|Stærk]] | [[Fil:Stærk.png|miniatyr|Stærk]] | ||
== Stærk-motoren == | == Stærk-motoren == | ||
Fabrikken | Fabrikken levere både bensin- og glødehodemotorer. | ||
'''Bensin''' | '''Bensin''' |
Nåværende revisjon fra 21. jul. 2022 kl. 11:43
Guldbergsiden Mek Verksted produserte motoren Stærk, frem til ca 1911, da firmaet gikk konkurs og patentene ble solgt til Nabbetorp Mek.
Gjennom oppkjøp av patenter forbedret de motorene og i følge dem selv ble navnet Stærk "brakt til fullkommenhet".
Stærk-motoren
Fabrikken levere både bensin- og glødehodemotorer.
Bensin
Sterk bensinmotor var en firetakter, med Monarch forgasser og Bosch magnettenning. Samt som mindre 2-takt båtmotorer med batteri og spole til tenningssystem.
Produksjonen begynte antakelig rundt 1911.
Semi-Diesel
Som semidiesel ble den levert som en vertikal 2-takt stasjonærmotor på 6 HK, og som 4 HK båtmotor.
Minst èn av disse har overlevd; bygg nr. 110 (se kilder).
Kilder
https://digitaltmuseum.no/011024255608/motor?i=0&aq=text%3A%22st%C3%A6rk%22%2C%22motor%22