Nabbetorp

Fra MotorWiki
Hopp til navigering Hopp til søk
Norge Flagg.jpg
Nabbetorps logo
Nabbetorps logo
Reklame for Nabbetorp fra 1909
Sterk-semidiesel 1914
Motoren Sterk
1918 Nabbetorp oppføring i adressebok
Gammel Nabbetorp reklame
Reklame for Nabbetorps motorer 1923
1932 Nabbetorp
Dampdynamo fra Nabbetorp 1936
Reklame for Sterk (1931)
Reklame for Sterk (1931)

Nabbetorp Mekaniske Værksted & Støperi startet med motorproduksjon i 1909. Produksjon av glødehodemotorer ble startet i 1912.

Verkstedet ble grunnlagt i 1896 av E. Hermansen, men gikk konkurs i 1900. De første årene drev de med mindre maskiner til teglverksindustrien, samt leverte støpegods. Det ble solgt på konkursauksjon i 1901 til Chr. Støren og Axel Iversen.

Ingeniør Trygve Negaard ble opptatt som kompanjong og ansatt som disponent i 1908, og bedriften gikk over til å bli et aksjeselskap i 1911. Etter 1. verdenskrig var han eneaksjonær.

I 1925 ble kassereren ansatt i Nabbetorp arrestert for underslag av 11000 kroner av arbeidernes skattetrekkspenger. Kommunen hadde lenge vært oppmerksom på sommel i innbetalingen av skattetrekket, og Herredsstyret hadde diskutert saken. Men det tok noen år før kassereren ble avslørt.

Under Østfoldustillingen i 1930 fikk verkstedet Sølvmedalje for en 2 sylindret motor.

I 1943 var det brann på maskinverkstedet og smien, noe som førte til total ødeleggelse av alt av maskiner og utstyr der. Støperiet og kontorbygget, samt den nye verkstedavdelingen overlevde brannen.


Nabbetorp-motor

Motorproduksjonen startet med "Nabbetorp".

Sterk-motoren.

Etter konkursen i Guldbergsiden Mek, ble modeller og rettigheter til Stærk ble kjøpt på konkursauksjon i 1911.

Under navnet "Sterk" produserte fabrikken både bensin- og semidieselmotorer. Som 2-takt glødehodemotor produserte de 4- og 5 HK-modeller. Som bensin var det en motor ganske lik motorer fra E.C.S i Brevik (kraft).

Modell Sylindre Ytelse Turtall Boring x

Slag

Slagvolum Drivstoff Vekt

Kg

Alfa 1 3 95 x 95 673 cm³ Bensin 80
4 110 x 120 1140 cm³ 95
Delta 1 3 ½ 95 x 100 708 cm³ 90
2 8 900 95 x 120 1701 cm³ 220
10 900 105 x 120 2078 cm³ 255
Gamma 1 3 650 90 x 100 636 cm³ 90
4-5 600 110 x 120 1140 cm³ 140
9 550 125 x 140 1718 cm³ 235

Trim-bensinmotor

Dette var en liten 4-taktsmotor på ca. 4-5HK. Motoren hadde helstøpt sylinder med ventiler på styrbord side. FM skal visstnok ha kopiert denne motorens utforming når de startet produksjonen av sin FM Type D.

Gamma-motor

Dette var en annen motor produsert ved Nabbetorp rundt 1912. Dette var en 4-takt bensinmotor på 4-5 HK med atmosfærisk innsugsventil.

Nabbetorp-dampmaskin

Verkstedet produserte på 30-tallet dampdynamoer til bruk ombord i båter.

Referanser / Kilder

Lokalhistorisk turhåndbok for Glommastien.

Første bidrag 25. apr. 2015 kl. 15:56