Damsgård Motorfabrik: Forskjell mellom revisjoner

Fra MotorWiki
Hopp til navigering Hopp til søk
mIngen redigeringsforklaring
mIngen redigeringsforklaring
Linje 120: Linje 120:
|Ca. 39 stykk produsert
|Ca. 39 stykk produsert
|-
|-
|'''G'''
|'''[[Sabb type G|G]]'''
|8-10
|8-10
|1800
|1800
Linje 142: Linje 142:
|Luftkjølt versjon av G, mye brukt i livbåter
|Luftkjølt versjon av G, mye brukt i livbåter
|-
|-
|'''GG'''
|'''[[Sabb type G|GG]]'''
|8-10
|8-10
|1800
|1800

Revisjonen fra 28. mai 2020 kl. 08:56

Norge Flagg.jpg
Reklame fra 1958 for "Sabben personlig"
Ny-Sabb veivluke. Foto: Thomas Arntsen.
Sabb Semi-diesel reklame fra 1935
Reklame for Semi-Diesel (1947)

Grunnlagt i Bergen i 1925 av brødrene Alf og Håkon Søyland fra Flekkefjord. Tidligere hadde de gått på hver sin av landets tekniske skoler for å få utløp for sine tekniske interesser. De ville senere gå sammen med å starte en fabrikk i Damsgårdsund for produksjon av båtmotorer som skulle være bedre enn noe annet de hadde sett.


Sabb Semidiesel

Type Ytelse HK Turtall

O/min

Sylindre

Og Takter

Boring x Slag

mm

Slagvolum

ccm

Vekt

Kg

Byggeår Antall

Bygd

Notater
A 3 850 1 - 2 95 x 100 709 87 1925-63 1859 Videreutvikling av Wichmann Motorfabrikk A/L sin 2HK Type C
B 4 - 5 800 1 - 2 120 x 120 1357 182 1935-63 4536
C 5 - 7 1 - 2 1927- 6473 Første utgave
5 - 9 750 1 - 2 140 x 140 2155 265 -1965
D 6 - 12 700 1 - 2 160 x 160 3217 385 1951-66 1986

2-sylindret prototyp: i en kort periode ble det forsøkt produsert en 2-sylindret semidieselmotor hos Sabb. Denne motoren var i grunn bare 2 stykk Type A-motorer satt sammen til èn motor. Dette ble imidlertidig ingen suksess ettersom de ikke klarte å få dieselpumpene til å regulere riktig. Dette resulterte i at motoren ville jage på turtallet.

Ny-Sabb

Når Sabb først introduserte Type C i 1927 var den konstruert som 5-7HK. Original boring var 120 mm. Da den etter noen år ble oppgradert til 5-9HK fikk de snart tilbakemeldinger om veivakselbrudd. Dette ble fort en kostbar affære siden de måtte sende ut reperatører i hele landet for å utføre hastereparasjoner.

Det var tilbake til tegnbrettet for Alf Søyland for å utbedre problemet og redde fabrikkens omdømme. Snart hadde fabrikken klar en ny og forbedret utgave av Type C. Forbedringen lå hovedsaklig i en grovere og sterkere veivaksel. Tidlig på 30-tallet ble denne modellen relansert og i en periode ble den reklamert som "Ny-Sabb". Enkelte motorer var også preget med navnet på veivluken.

Sabb Dieselmotor

Type Ytelse HK Turtall

o/min

Sylindre

Og Takter

Boring x Slag

mm

Slagvolum

ccm

Vekt

Kg

Byggeår Antall

bygd

Notater
E 4 1 - 2 40-talls Ca. 39 stykk produsert
G 8-10 1800 1 - 4 90 x 120 760 200 1955 - 2002 24413 Vribar propell, frikobling og uten reduksjongear
GA 8-10 1800 1 - 4 90 x 120 760 1961 - 1989 5013 Luftkjølt versjon av G, mye brukt i livbåter
GG 8-10 1800 1 - 4 90 x 120 760 200 Levert med gear og fast propell
H 6-8 2000 1 - 4 90 x 90 570 165 1964 - 1978 4350 Omstyring, 2:1 reduksjon, frikobling og 394mm, 2-bladet vribar propell
2 H 18 2250 2 - 4 90 x 90 1,14 L 190 1966 - 1983 5494
2 HG 18 2250 2 - 4 90 x 90 1,14 L Reversgear 2:1, 3-bladet fast propell 400 mm
HG 6-8 2000 1 - 4 90 x 90 570 Frikobling, reverserbart gear og 380mm, 3-bladet propell
2G 16 - 22 1800 2 - 4 90 x 120 1520 390 1958 - 1983 9200 Frikobling, 2:1 reduksjon, omstyring og 2-bladet vribar propell
2GRS 16 - 22 2 - 4 90 x 120 1520 Stasjonær versjon av 2G
2J 22 - 30 2 - 4 100 x 120 1880 400 1969 - 5559 Frikobling, 2:1 reduksjon, omstyring og 2-bladet vribar propell
2JRS 22 - 30 2 - 4 100 x 120 1880 Stasjonær versjon av 2J

Referanse

http://semidiesel.no/engines/Sabb/index.html http://industrimuseum.no/damsgaardmotor http://nettbutikk.sabb.no/Dokumenter/viewfile.aspx?id=517

Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter

Første bidrag 25. apr. 2015 kl. 14:34‎