Rosenberg mek. verksted: Forskjell mellom revisjoner
mIngen redigeringsforklaring |
mIngen redigeringsforklaring |
||
Linje 22: | Linje 22: | ||
<references /> | <references /> | ||
Fra verksted til verft? A/S Rosenberg mekaniske verksted 1896-1914 | Fra verksted til verft? A/S Rosenberg mekaniske verksted 1896-1914 | ||
[[Norske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]] | |||
[[Kategori:Norske motorprodusenter]] | [[Kategori:Norske motorprodusenter]] | ||
[[Kategori:Rogaland]] | [[Kategori:Rogaland]] | ||
[[Kategori:Stavanger]] | [[Kategori:Stavanger]] | ||
''Første oppføring 26. nov. 2016 kl. 18:55'' | ''Første oppføring 26. nov. 2016 kl. 18:55'' |
Revisjonen fra 31. okt. 2018 kl. 18:07
Foruten motorproduksjon drev fabrikken også med konstruksjon og reparasjon av båter, produksjon av støpejernovner, kjelder, dampmotorer, og produksjon av diverse maskinverktøy.
Stella-motoren
Motorene bygget ved Rosenberg Mek. Verksted var både 2- og 4-taktsmotorer. Som 4-taktere ble de produsert fra 6 til 15 HK. Motorproduksjonen foregikk f.o.m 1905 til omtrent midt på 1910-tallet. Stella ble konstruert og utviklet lokalt og produksjonen skjedde ved Rosenbergs eget maskinverksted.
Den første motoren av merket Stella ble montert i en fiskebåt som ble levert til Færøyene i mai 1905. Frem til 1914 ble det montert 7 Stella-motorer i fartøy levert fra Rosenberg.
Rosenberg stilte ut en motor på 9 HK ved den tekniske utstillingen i Bergen i 1910. I merkeregisteret fra 1922 finnes det registrert 9 fartøy med Stella-motor.
Motorene kostet mellom 1300 og 3100, inkl. montering, avhengig av størrelse. Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter
Referanser
Fra verksted til verft? A/S Rosenberg mekaniske verksted 1896-1914
Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter
Første oppføring 26. nov. 2016 kl. 18:55