Horten Verft: Forskjell mellom revisjoner
mIngen redigeringsforklaring |
mIngen redigeringsforklaring |
||
Linje 15: | Linje 15: | ||
== Horten Doxford == | == Horten Doxford == | ||
Horten satt sammen 1 motor bygget av Hawthorn Leslie, og bygget 9 egne Horten Doxford. | |||
== Horten Gøtaverken == | == Horten Gøtaverken == | ||
Linje 39: | Linje 39: | ||
|6600 HK | |6600 HK | ||
| | | | ||
|6 | |||
|670 x 2320 mm | |||
|1955 | |||
|M/S Concordia Sky | |||
|Byggenr 138 | |||
|- | |||
|Horten Doxford | |||
| | | | ||
| | | | ||
67 LB 5 | |||
|5270 HK | |||
|113 | |||
|5 | |||
|670 x 2320 mm | |||
|1955 | |1955 | ||
| | |M/T Mistra | ||
|Byggenr | |Flender | ||
Lubeck-Siems # 447 | |||
|- | |||
|Horten Doxford | |||
| | |||
|70 LB 6 | |||
|7200 HK | |||
|114 | |||
|6 | |||
|700 x 2320 mm | |||
| | |||
|M/T Drafn | |||
|Byggenr 140 | |||
|- | |||
|Horten Doxford | |||
| | |||
|67 LB 6 | |||
|6800 HK | |||
|115 | |||
|6 | |||
|670 x 2320 mm | |||
|1958 | |||
|M/T Beaulieu | |||
|Byggenr 141 | |||
|- | |||
|Horten Doxford | |||
| | |||
|65 LBD 6S | |||
|8800 HK | |||
| | |||
|6 | |||
|650 x 2320 mm | |||
|1958 | |||
|M/T Edith Borthen | |||
|Byggenr 142 | |||
|- | |- | ||
|Horten Doxford | |||
| | | | ||
|67 LBD 4 | |||
|4600 HK | |||
| | | | ||
|4 | |||
| | | | ||
|1958 | |||
|M/S Nordland | |||
|Kaldnes # | |||
|- | |||
|Horten Doxford | |||
| | | | ||
|67 LB 5 | |||
|5500 HK | |||
| | | | ||
| | | | ||
| | | | ||
|1967 / 1959 | |||
|M/S Duke of Sparta | |||
| | | | ||
|- | |||
|Horten Doxford | |||
| | |||
|67 LBD 6S | |||
|8000 HK | |||
|115 | |||
|6 | |||
|2320 mm | |||
|1959 | |||
|M/T Haarald Stange | |||
|Byggenr 143 | |||
|- | |||
|Horten Doxford | |||
| | | | ||
| | |67 LBD 6S | ||
|8000 HK | |||
|115 | |||
|6 | |||
|2320 mm | |||
|1959 | |||
|M/T Lovdal | |||
|Byggenr 144 | |||
|- | |- | ||
|Doxford | |Horten Doxford | ||
|610 | |610 | ||
|65 LBD | |65 LBD 6S | ||
|8800 HK | |8800 HK | ||
| | |115 | ||
| | |6 | ||
| | |2320 mm | ||
|1962 | |1962 | ||
| | |M/T Nina Borthen | ||
|Byggenr 147 | |Byggenr 147 | ||
|- | |- | ||
Linje 77: | Linje 157: | ||
|1962 | |1962 | ||
| | | | ||
|Byggenr | |Byggenr | ||
|- | |- | ||
|Sulzer | |Sulzer |
Revisjonen fra 7. apr. 2018 kl. 19:04
Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter
Horten Verft A/S (på folkemunne kjent som Verven) var et verft i Horten kommune i Vestfold. Skipsverftet ble opprinnelig anlagt i 1818, først som orlogsstasjon, fra 1850 som marinens hovedverft. I 1854 fikk det navnet Karljohansvern verft.
Horten Marineetablisement (1818 - 1844), Hortens Verft (1844 - 1849), Marinens Hovedverft (1849 - 1854), Karljohansverns Verft (1854 - 1901), Marinens Hovedverft (1901 - 1968)
Hortens-motoren
Ved siden av driften på verftet ble det også produsert en lite serie av motorer. Disse var 1-sylindrede, 4-takt bensinmotorer på 4,5 HK. De ble også kalt for Verven-motor. Om de var i ordinært salg eller bare for de ansatte er heller usikkert. Motoren skal visstnok ha vert ganske lik en annen motor kalt "Framnes".
Horten Sulzer
Marinens Hovedverft tok i 1918 kontakt med Sulzer i Sveits for å få tak i en lisens på å bygge Sulzermotorer. Norsk Maskinindustri fikk lisensen, og de første Sulzermotorene ble bygget av Thune/Norsk Maskinindustri. I runde to av Sulzerlisensen, som de ervervet på 50-tallet, bygget Horten ca 100 motorer, både til Norske og utenlandske verft.
Horten Doxford
Horten satt sammen 1 motor bygget av Hawthorn Leslie, og bygget 9 egne Horten Doxford.
Horten Gøtaverken
Bygget noen motorer for Gøtaverken. Ukjent i hvilket antall og tidsperiode. Men anslagsvis på slutten av 50 tallet og et stykke utover 60-tallet.
Motorer bygget ved Horten Verft
Motorlisens | Motornummer | Type | Ytelse | Turtall | Sylindre | Boring x Slag | Leveringsår | Skip / Verft | Verft / Byggenr |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Hawthorn Leslie Doxford | 67 LB 6 | 6600 HK | 6 | 670 x 2320 mm | 1955 | M/S Concordia Sky | Byggenr 138 | ||
Horten Doxford |
67 LB 5 |
5270 HK | 113 | 5 | 670 x 2320 mm | 1955 | M/T Mistra | Flender
Lubeck-Siems # 447 | |
Horten Doxford | 70 LB 6 | 7200 HK | 114 | 6 | 700 x 2320 mm | M/T Drafn | Byggenr 140 | ||
Horten Doxford | 67 LB 6 | 6800 HK | 115 | 6 | 670 x 2320 mm | 1958 | M/T Beaulieu | Byggenr 141 | |
Horten Doxford | 65 LBD 6S | 8800 HK | 6 | 650 x 2320 mm | 1958 | M/T Edith Borthen | Byggenr 142 | ||
Horten Doxford | 67 LBD 4 | 4600 HK | 4 | 1958 | M/S Nordland | Kaldnes # | |||
Horten Doxford | 67 LB 5 | 5500 HK | 1967 / 1959 | M/S Duke of Sparta | |||||
Horten Doxford | 67 LBD 6S | 8000 HK | 115 | 6 | 2320 mm | 1959 | M/T Haarald Stange | Byggenr 143 | |
Horten Doxford | 67 LBD 6S | 8000 HK | 115 | 6 | 2320 mm | 1959 | M/T Lovdal | Byggenr 144 | |
Horten Doxford | 610 | 65 LBD 6S | 8800 HK | 115 | 6 | 2320 mm | 1962 | M/T Nina Borthen | Byggenr 147 |
Gøtaverken | 017 | DM 520/900 VGS 8 U | 4750 HK | 1962 | Byggenr | ||||
Sulzer | 021 | 5 RD 56 | 3750 HK | 5 | 1962 | Moss værft og dokk | |||
Sulzer | 022 | 5 RD 76 | 7500 HK | 5 | Haugesund mek verksted | ||||
Sulzer | 024 | 9 RD 90 | 20700 HK | 9 | Horten | Byggenr 150 | |||
Sulzer | 025 | 9 RD 90 | 20700 HK | 9 | Byggenr 155 | ||||
Sulzer | 026 | 7 RD 68 | 8000 HK | 7 | Framnæs mek verksted | ||||
Sulzer | 6 RND 76 | 12000 HK | 120 | 6 | 760 x 1550 | 10.1971 | M/T Gogo Regent | Horten Verft #172 | |
Sulzer | 9 RND 90 | 26700 HK | 122 | 9 | 900 x 1550 | 1974 | M/S Sandefjord | Fredrikstad Mek Verksted | |
Sulzer | 12000 HK | 122 | 760 x 1550 | 1978 | M/T Balder Horten | Horten Verft #191 |