Horten Verft: Forskjell mellom revisjoner
(Ny side: rammeløs|48x48px|høyre Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter Horten Verft A/S (på folkemunne kjent som Verven) var et…) |
mIngen redigeringsforklaring |
||
Linje 33: | Linje 33: | ||
!Skip / Verft | !Skip / Verft | ||
!Verft / Byggenr | !Verft / Byggenr | ||
|- | |||
|Hawthorn Leslie Doxford | |||
| | |||
|67 LB 6 | |||
|6600 HK | |||
| | |||
| | |||
| | |||
|1955 | |||
|Concordia Sky | |||
|Byggenr 138 | |||
|- | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
|Flender | |||
Lubeck-Siems # 447 | |||
|- | |- | ||
|Doxford | |Doxford |
Revisjonen fra 7. apr. 2018 kl. 17:54
Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter
Horten Verft A/S (på folkemunne kjent som Verven) var et verft i Horten kommune i Vestfold. Skipsverftet ble opprinnelig anlagt i 1818, først som orlogsstasjon, fra 1850 som marinens hovedverft. I 1854 fikk det navnet Karljohansvern verft.
Horten Marineetablisement (1818 - 1844), Hortens Verft (1844 - 1849), Marinens Hovedverft (1849 - 1854), Karljohansverns Verft (1854 - 1901), Marinens Hovedverft (1901 - 1968)
Hortens-motoren
Ved siden av driften på verftet ble det også produsert en lite serie av motorer. Disse var 1-sylindrede, 4-takt bensinmotorer på 4,5 HK. De ble også kalt for Verven-motor. Om de var i ordinært salg eller bare for de ansatte er heller usikkert. Motoren skal visstnok ha vert ganske lik en annen motor kalt "Framnes".
Horten Sulzer
Marinens Hovedverft tok i 1918 kontakt med Sulzer i Sveits for å få tak i en lisens på å bygge Sulzermotorer. Norsk Maskinindustri fikk lisensen, og de første Sulzermotorene ble bygget av Thune/Norsk Maskinindustri. I runde to av Sulzerlisensen, som de ervervet på 50-tallet, bygget Horten ca 100 motorer, både til Norske og utenlandske verft.
Horten Doxford
Her er det ikke like lett å finne informasjon. Men Horten skal vistnok være den første lisenstager utenfor Storbritannia.
Horten Gøtaverken
Bygget noen motorer for Gøtaverken. Ukjent i hvilket antall og tidsperiode. Men anslagsvis på slutten av 50 tallet og et stykke utover 60-tallet.
Motorer bygget ved Horten Verft
Motorlisens | Motornummer | Type | Ytelse | Turtall | Sylindre | Boring x Slag | Leveringsår | Skip / Verft | Verft / Byggenr |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Hawthorn Leslie Doxford | 67 LB 6 | 6600 HK | 1955 | Concordia Sky | Byggenr 138 | ||||
Flender
Lubeck-Siems # 447 | |||||||||
Doxford | 610 | 65 LBD | 8800 HK | 1962 | Byggenr 147 | ||||
Gøtaverken | 017 | DM 520/900 VGS 8 U | 4750 HK | 1962 | Byggenr 147 | ||||
Sulzer | 021 | 5 RD 56 | 3750 HK | 5 | 1962 | Moss værft og dokk | |||
Sulzer | 022 | 5 RD 76 | 7500 HK | 5 | Haugesund mek verksted | ||||
Sulzer | 024 | 9 RD 90 | 20700 HK | 9 | Horten | Byggenr 150 | |||
Sulzer | 025 | 9 RD 90 | 20700 HK | 9 | Byggenr 155 | ||||
Sulzer | 026 | 7 RD 68 | 8000 HK | 7 | Framnæs mek verksted | ||||
Sulzer | 6 RND 76 | 12000 HK | 120 | 6 | 760 x 1550 | 10.1971 | M/T Gogo Regent | Horten Verft #172 | |
Sulzer | 9 RND 90 | 26700 HK | 122 | 9 | 900 x 1550 | 1974 | M/S Sandefjord | Fredrikstad Mek Verksted | |
Sulzer | 12000 HK | 122 | 760 x 1550 | 1978 | M/T Balder Horten | Horten Verft #191 |