Brødrene Klemsdal: Forskjell mellom revisjoner

Fra MotorWiki
Hopp til navigering Hopp til søk
mIngen redigeringsforklaring
mIngen redigeringsforklaring
Linje 26: Linje 26:




Etter konkursen startet Arne klemsdal opp Seiersten Mek Verksted, som fottsatte med Ford Comet Marinemotorer.  
Etter konkursen startet Arne Klemsdal, sammen med noen venner opp Seiersten Mek Verksted, som blant annet fortsatte med Ford Comet Marinemotorer, som de mariniserte.
== Personer ==
== Personer ==
* Jan Andersen (f. 1936)
* Jan Andersen (f. 1936)

Revisjonen fra 8. mar. 2018 kl. 17:39

Norge Flagg.jpg
1950 - Marthon Bredal
BK Diesel
K-B Dieseln
Det ble litt surr på trykkeriet engang i ny og ne.
Reklame for Brødrene Klemsdal (1956)
Reklame for BK-Diesel i Merkeregisteret
1959 BK Diesel (Lofotposten)
BK Diesel 1959
1959 BK Diesel til Sentralsykehuset (Adresseavisen)
BK Diesel (Nordlys 1960)
Reklame fra 1960
1962 - Brødrene Klemsdal konkurs (Fredrikstad Blad)


Brødrene Kelmsdal A/S

Motorfabrikk i Fredrikstad.

Brødrene Klemsdal ble etablert i 1947 i de gamle lokalene til Fjeldskilen Brug. De Startet med produksjon av deler til Ford-motorer, som var vanskelig å oppdrive i Norge rett etter krigen. Etterhvert begynte de også med båtmotorer. Bedriften kom nesten uskadd fra den store brannen i Fjeldskilen våren 1949, men valgte likevel å flytte produksjonen til Mosseveien 3 i Fredrikstad, rett over gata fra Sleipner.

BK-dieselen er også et produkt fra Klemsdal-familien, som var involvert i Sleipner Motorfabrikk. Forkortelsen BK stod for brødrene Klemsdal. De drev med lisensproduksjon av engelsk-konstruerte dieselmotorer av merke Ricardo, samtidig som de drev en viss egenutvikling. Bedriften gikk konkurs i årsskiftet 1961/1962, og konkursboet ble overtatt av Moss Værft.

BK Diesel ble benyttet mye av kystverket, og av statlige bygg, som sykehus og fyr. Redningsselskapet kjøpte etter et visst påtrykk fra staten 3 BK motorer, med 10000 timers garanti, som naturlig nok BK ikke kunne holde, siden de gikk konkurs. Den siste motoren redningsselskapet hadde i drift ble byttet ut i 1967.


Etter konkursen startet Arne Klemsdal, sammen med noen venner opp Seiersten Mek Verksted, som blant annet fortsatte med Ford Comet Marinemotorer, som de mariniserte.

Personer

  • Jan Andersen (f. 1936)

Båter med BK Diesel

  • R/S Oscar Nibe - 240 HK Bygg 56 fra Strod Verft 1960


Kilder

  • Byleksikon


Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter

Første bidrag 24. apr. 2015 kl. 10:32