Brødrene Klemsdal

Fra MotorWiki
Hopp til: navigasjon, søk
Norge Flagg.jpg
1950 - Marthon Bredal solgte BK Diesel i Rogaland
BK Diesel reklame.
BK Generatorsett
BK Generatorsett
K-B Dieseln
Det ble litt surr på trykkeriet engang i ny og ne.
Reklame for Brødrene Klemsdal (1956)
Reklame for BK-Diesel i Merkeregisteret
1959 BK Diesel (Lofotposten)
BK Diesel 1959
1959 BK Diesel til Sentralsykehuset (Adresseavisen)
BK Diesel (Nordlys 1960)
Reklame fra 1960
1962 - Brødrene Klemsdal konkurs (Fredrikstad Blad)



Motorfabrikk i Fredrikstad, aktiv mellom 1947 og 1962.

Brødrene Klemsdal A/S ble etablert 15. januar 1947 av Arne og Asmund Klemsdal, i de gamle lokalene til Fjeldskilen Brug. Firmaets formål ble i handelsregisteret oppgitt til å være "Produksjon og salg av maskiner og maskindeler samt hva dermed står i forbindelse". Som disponent ansatte de Thor Ø. Olsen, og han hadde sammen med Ivar Udness den daglige styringen. Aksjekapitalen var på 30000 kroner, fordelt på 30 aksjer. Selskapet hadde begrensninger på omsetteligheten av aksjene. Asmund Klemsdal trådte ut av styret av bedriften i juli 1958, og ble erstattet av Fru Inger Johanne Klemsdal som styremedlem. Det står i firmaregisteret at det ble gjort vedtak om opphør av Asmunds rett til å tegne selskapets firma. Aksjekapitalen ble også forhøyet videre fra daværende 60000 kroner til 250 000 kroner ved tegning av 190 nye aksjer.

Starten av Brødrene Klemsdal var til å begynne med produksjon av deler til Ford-motorer, som var vanskelig å oppdrive i Norge rett etter krigen. Etterhvert begynte de også med båtmotorer. Bedriften kom nesten uskadd fra den store brannen i Fjeldskilen våren 1949, men valgte likevel å flytte produksjonen til Mosseveien 3 i Fredrikstad, rett over gata fra Sleipner.

BK-dieselen er også et produkt fra Klemsdal-familien, som også var involvert i Sleipner Motorfabrikk. Forkortelsen BK stod for Brødrene Klemsdal. BK Dieselen var et lisensprodukt av en engelsk-konstruerte dieselmotorer av merke Ricardo men de drev også med en viss egenutvikling.

Bedriften gikk konkurs i årsskiftet 1961/1962 og konkursboet ble overtatt av Moss Værft. Firmaets eksistens opphører helt i 1965 ved sletting fra firmaregisteret.

BK Diesel ble benyttet mye av kystverket, sjøkartverket, televerket og av statlige bygg som sykehus og fyr. Redningsselskapet kjøpte etter et visst påtrykk fra staten 3 BK motorer tidlig på 1960-tallet, med 10000 timers garanti, som naturlig nok BK ikke kunne holde siden de gikk konkurs. Den siste motoren redningsselskapet hadde i drift ble byttet ut i 1967.

Etter konkursen startet Arne Klemsdal, sammen med noen venner opp Seiersten Mek Verksted, som blant annet fortsatte med Ford Comet Marinemotorer, som de mariniserte og solgte i østlandsområdet.


BK-Diesel

Motorene ble levert i flere varianter.

A: Stasjonørmotor med remskive

B: Båtmotor med frikobling, reversering og vridbar propell

C: Båtmotor med reduksjonsgear, frikobling, reversering og vridbar propell

D: Båtmotor med reverseringsgear og fast propell.

E: Båtmotor med reverseringsgear, reduksjonsgear og fast propell.


Personer

  • Jan Andersen (f. 1936)

Båter med BK Diesel

  • R/S Oscar Nibe - 240 HK Bygg 56 fra Stord Verft 1960
  • R/S Karine Moe - 250 HK 1960
  • M/S Sjømåleren - 290 HK V8 fra 1961.
  • M/K Per Gunnar -
  • M/S Tele 4 -

Video

https://www.youtube.com/watch?v=B_v303MaEWs

Referanser

Gokstad Kystlags arkiver v/ Per Angel-Hansen

  • Byleksikon
  • Norsk Lysningsblad


Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter

Første bidrag 24. apr. 2015 kl. 10:32