Horten Verft: Forskjell mellom revisjoner
mIngen redigeringsforklaring |
|||
Linje 359: | Linje 359: | ||
|M/S Costa Mediterranea | |M/S Costa Mediterranea | ||
|Kaldnes Mek. Verksted, Tønsberg, Byggenr 213 | |Kaldnes Mek. Verksted, Tønsberg, Byggenr 213 | ||
|- | |||
|Sulzer | |||
|111 | |||
|6 RND 76 M | |||
|14400 | |||
|122 | |||
|6 | |||
|760 x 1550 | |||
|29.11.1979 | |||
10.10.1980 | |||
|LPG/C Heron | |||
|Byggenummer 194 | |||
|} | |} | ||
Nåværende revisjon fra 22. jul. 2023 kl. 10:15
Horten Verft A/S (på folkemunne kjent som Verven) var et verft i Horten kommune i Vestfold. Skipsverftet ble opprinnelig anlagt i 1818, først som orlogsstasjon, fra 1850 som marinens hovedverft. I 1854 fikk det navnet Karljohansvern verft.
Horten Marineetablisement (1818 - 1844), Hortens Verft (1844 - 1849), Marinens Hovedverft (1849 - 1854), Karljohansverns Verft (1854 - 1901), Marinens Hovedverft (1901 - 1968)
Hortens-motoren
Ved siden av driften på verftet ble det også produsert en lite serie av motorer. Disse var 1-sylindrede, 4-takt bensinmotorer på 4,5 HK. De ble også kalt for Verven-motor. Om de var i ordinært salg eller bare for de ansatte er heller usikkert. Motoren skal visstnok ha vert ganske lik en annen motor kalt "Framnes".
Horten Sulzer
Marinens Hovedverft tok i 1916 kontakt med Sulzer i Sveits for å få tak i en lisens på å bygge Sulzermotorer, og sikret seg rettigheter til å bygge motorer og 8 stykker ble bygget i samarbeide med Norsk Maskinindustri og Thunes. Thune satt på den andre lisensen til Sulzer i Norge.
I runde to av Sulzerlisensen, som de ervervet på slutten av 1950-tallet, bygget Horten ca 100 motorer, både til Norske og utenlandske verft. Den første "nye" Sulzeren de bygget var en 5RD76 som ga 7500 bhk ve 119 o/min. Den sto ferdig i 1962, og ble startet for første gang 25. oktober 1962 av direktør Michael Langballe.
Horten Doxford
Horten satt sammen 1 motor bygget av Hawthorn Leslie, og bygget 9 egne Horten Doxford.
Horten Gøtaverken
Bygget noen motorer for Gøtaverken. Ukjent i hvilket antall og tidsperiode. Men anslagsvis på slutten av 50 tallet og et stykke utover 60-tallet.
Motorer bygget ved Horten Verft
Motorlisens | Motornummer | Type | Ytelse | Turtall | Sylindre | Boring x Slag | Leveringsår | Skip / Verft | Verft / Byggenr |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Hawthorn Leslie Doxford | 67 LB 6 | 6600 HK | 6 | 670 x 2320 mm | 1955 | M/S Concordia Sky | Byggenr 138 | ||
Horten Doxford |
67 LB 5 |
5270 HK | 113 | 5 | 670 x 2320 mm | 1955 | M/T Mistra | Flender
Lubeck-Siems # 447 | |
Horten Doxford | 70 LB 6 | 7200 HK | 114 | 6 | 700 x 2320 mm | M/T Drafn | Byggenr 140 | ||
Horten Doxford | 67 LB 6 | 6800 HK | 115 | 6 | 670 x 2320 mm | 1958 | M/T Beaulieu | Byggenr 141 | |
Horten Doxford | 65 LBD 6S | 8800 HK | 6 | 650 x 2320 mm | 1958 | M/T Edith Borthen | Byggenr 142 | ||
Horten Doxford | 67 LBD 4 | 4600 HK | 4 | 1958 | M/S Nordland | Kaldnes # | |||
Horten Doxford | 67 LB 5 | 5500 HK | 1967 / 1959 | M/S Duke of Sparta | |||||
Horten Doxford | 67 LBD 6S | 8000 HK | 115 | 6 | 2320 mm | 1959 | M/T Haarald Stange | Byggenr 143 | |
Horten Doxford | 67 LBD 6S | 8000 HK | 115 | 6 | 2320 mm | 1959 | M/T Lovdal | Byggenr 144 | |
Horten Doxford | 610 | 65 LBD 6S | 8800 HK | 115 | 6 | 2320 mm | 1962 | M/T Nina Borthen | Byggenr 147 |
Gøtaverken | 017 | DM 520/900 VGS 8 U | 4750 HK | 1962 | Byggenr | ||||
Sulzer | 850 HK | Olav Tryggvason | |||||||
Sulzer | 355 HK | 1937 | Nordkapp | ||||||
Sulzer | 355 HK | 1937 | Senja | ||||||
Sulzer | 021 | 5 RD 56 | 3750 HK | 5 | 1962 | Moss værft og dokk | |||
Sulzer | 022 | 5 RD 76 | 7500 HK | 5 | Haugesund mek verksted | ||||
Sulzer | 023? | 5 RD 76 | 7500 HK | 119 | 5 | M/S Sandar | Horten Verft Byggenr 149 | ||
Sulzer | 024 | 9 RD 90 | 20700 HK | 9 | Horten | Horten Verft Byggenr 150 | |||
Sulzer | 025 | 9 RD 90 | 20700 HK | 9 | Horten Verft Byggenr 155 | ||||
Sulzer | 026 | 7 RD 68 | 8000 HK | 7 | Framnæs mek verksted | ||||
Sulzer | 7 RND 68 | 8400 Hk | 680 x 1250 | 1964 | M/S Thorsdrott | Framnæs Mek. Værksted, Sandefjord Byggenr 192 | |||
Sulzer | 7 RD 68 | 8400 HK | 144 | 7 | 1964 | M/S Thorsøy | Framnæs Mek. Værksted, Sandefjord Byggenr 166 | ||
Sulzer | 1968 | M/S Thorswave | Framnæs Mek.Verk., Sandefjord, Byggene 171 | ||||||
Sulzer | 6 RD 76 | 9600 HK | 6 | 1968 | M/S Cape Sable | Horten Verft Byggenr 163 | |||
Sulzer | 6 RND 76 | 12000 HK | 120 | 6 | 760 x 1550 | 10.1971 | M/T Gogo Regent | Horten Verft Byggenr 172 | |
Sulzer | 5 RND 76 | 12000 HK | 5 | 760 x 1550 | 1972 | M/S Rebeka Oma | Horten Verft Byggenr 173 | ||
Sulzer | 9 RND 90 | 26700 HK | 122 | 9 | 900 x 1550 | 1974 | M/S Sandefjord | Fredrikstad Mek Verksted | |
Sulzer | 6 RND 76 | 12000 HK | 122 | 6 | 760 x 1550 | 1978 | M/T Balder Horten | Horten Verft Byggenr 191 | |
Sulzer | 12000 | 122 | 1979 | M/S Costa Mediterranea | Kaldnes Mek. Verksted, Tønsberg, Byggenr 213 | ||||
Sulzer | 111 | 6 RND 76 M | 14400 | 122 | 6 | 760 x 1550 | 29.11.1979
10.10.1980 |
LPG/C Heron | Byggenummer 194 |
Kilder
https://no.wikipedia.org/wiki/Horten_Verft
Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter
Første bidrag 14. mai 2015 kl. 19:47