Nabbetorp: Forskjell mellom revisjoner
Ingen redigeringsforklaring |
m (Oppdatert opplysninger) |
||
Linje 12: | Linje 12: | ||
'''Nabbetorp Mekaniske Værksted & Støperi''' startet med motorproduksjon i 1909. Produksjon av glødehodemotorer ble startet i 1912. | '''Nabbetorp Mekaniske Værksted & Støperi''' startet med motorproduksjon i 1909. Produksjon av glødehodemotorer ble startet i 1912. | ||
Verkstedet ble grunnlagt i | Verkstedet ble grunnlagt i 1896 av E. Hermansen, men gikk konkurs i 1900. De første årene drev de med mindre maskiner til teglverksindustrien, samt leverte støpegods. Det ble solgt på konkursauksjon i 1901 til Chr. Støren og Axel Iversen. | ||
Ingeniør Trygve Negaard ble opptatt som kompanjong og ansatt som disponent i 1908, og bedriften gikk over til å bli et aksjeselskap i 1911. Etter 1. verdenskrig var han eneaksjonær. | |||
I 1925 ble kassereren ansatt i Nabbetorp arrestert for underslag av 11000 kroner av arbeidernes skattetrekkspenger. Kommunen hadde lenge vært oppmerksom på sommel i innbetalingen av skattetrekket, og Herredsstyret hadde diskutert saken. Men det tok noen år før kassereren ble avslørt. | |||
Under Østfoldustillingen i 1930 fikk verkstedet Sølvmedalje for en 2 sylindret motor. | Under Østfoldustillingen i 1930 fikk verkstedet Sølvmedalje for en 2 sylindret motor. | ||
Linje 19: | Linje 23: | ||
== Nabbetorp-motor == | |||
Motorproduksjonen startet med "Nabbetorp". | |||
== Sterk-motoren. == | == Sterk-motoren. == | ||
Etter konkursen i Guldbergsiden Mek, ble modeller og rettigheter til Stærk ble kjøpt på konkursauksjon i 1911. | |||
Under navnet "Sterk" produserte fabrikken både bensin- og semidieselmotorer. Som 2-takt glødehodemotor produserte de 4- og 5 HK-modeller. Som bensin var det en motor ganske lik motorer fra '''[[Edv. Christensens Sønner|E.C.S]]''' i Brevik (kraft). | Under navnet "Sterk" produserte fabrikken både bensin- og semidieselmotorer. Som 2-takt glødehodemotor produserte de 4- og 5 HK-modeller. Som bensin var det en motor ganske lik motorer fra '''[[Edv. Christensens Sønner|E.C.S]]''' i Brevik (kraft). | ||
Linje 29: | Linje 38: | ||
== Gamma-motor == | == Gamma-motor == | ||
Dette var en annen motor produsert ved Nabbetorp rundt 1912. Dette var en 4-takt bensinmotor på 4-5 HK med atmosfærisk innsugsventil. | Dette var en annen motor produsert ved Nabbetorp rundt 1912. Dette var en 4-takt bensinmotor på 4-5 HK med atmosfærisk innsugsventil. | ||
== Nabbetorp-dampmaskin == | == Nabbetorp-dampmaskin == |
Revisjonen fra 21. jul. 2022 kl. 11:53
Nabbetorp Mekaniske Værksted & Støperi startet med motorproduksjon i 1909. Produksjon av glødehodemotorer ble startet i 1912.
Verkstedet ble grunnlagt i 1896 av E. Hermansen, men gikk konkurs i 1900. De første årene drev de med mindre maskiner til teglverksindustrien, samt leverte støpegods. Det ble solgt på konkursauksjon i 1901 til Chr. Støren og Axel Iversen.
Ingeniør Trygve Negaard ble opptatt som kompanjong og ansatt som disponent i 1908, og bedriften gikk over til å bli et aksjeselskap i 1911. Etter 1. verdenskrig var han eneaksjonær.
I 1925 ble kassereren ansatt i Nabbetorp arrestert for underslag av 11000 kroner av arbeidernes skattetrekkspenger. Kommunen hadde lenge vært oppmerksom på sommel i innbetalingen av skattetrekket, og Herredsstyret hadde diskutert saken. Men det tok noen år før kassereren ble avslørt.
Under Østfoldustillingen i 1930 fikk verkstedet Sølvmedalje for en 2 sylindret motor.
I 1943 var det brann på maskinverkstedet og smien, noe som førte til total ødeleggelse av alt av maskiner og utstyr der. Støperiet og kontorbygget, samt den nye verkstedavdelingen overlevde brannen.
Nabbetorp-motor
Motorproduksjonen startet med "Nabbetorp".
Sterk-motoren.
Etter konkursen i Guldbergsiden Mek, ble modeller og rettigheter til Stærk ble kjøpt på konkursauksjon i 1911.
Under navnet "Sterk" produserte fabrikken både bensin- og semidieselmotorer. Som 2-takt glødehodemotor produserte de 4- og 5 HK-modeller. Som bensin var det en motor ganske lik motorer fra E.C.S i Brevik (kraft).
Trim-bensinmotor
Dette var en liten 4-taktsmotor på ca. 4-5HK. Motoren hadde helstøpt sylinder med ventiler på styrbord side. FM skal visstnok ha kopiert denne motorens utforming når de startet produksjonen av sin FM Type D.
Gamma-motor
Dette var en annen motor produsert ved Nabbetorp rundt 1912. Dette var en 4-takt bensinmotor på 4-5 HK med atmosfærisk innsugsventil.
Nabbetorp-dampmaskin
Verkstedet produserte på 30-tallet dampdynamoer til bruk ombord i båter.
Referanser / Kilder
Lokalhistorisk turhåndbok for Glommastien.
Første bidrag 25. apr. 2015 kl. 15:56