Real Motorfabrikk: Forskjell mellom revisjoner

Fra MotorWiki
Hopp til navigering Hopp til søk
mIngen redigeringsforklaring
mIngen redigeringsforklaring
Linje 1: Linje 1:
[[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]]
Stiftet som L. Nesset Mek Verksted i 1910 i Ulsteinvik, og produserte Record-motoren, som senere ble kjøpt og vidreført av Ole Synnes.
 
Nesset startet med konstruksjon av Real i 1917, og etablerte seg i Ålesund i 1920. Fabrikken ble flyttet til Oslo i 1923, og de startet seriøs produksjon av motorer. Real flyttet til Horten på slutten av 1950-tallet i en manøver delvis orkestrert av industridepartementet, finansdepartementet, samt lån og tilskudd fra "telefonpengene". En kilde sier at Real hadde forventninger om en produktivitetsforbedring under produksjonen som aldri kom, og dermed solgte de motorene til under kostpris. Real Motorfabrikk ble slått konkurs i 1960, og det var skriverier i avisene lenge etter konkursen. [[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]]


[[Fil:1935_Real_motoren.jpg|thumb|Reklame fra 1935]]
[[Fil:1935_Real_motoren.jpg|thumb|Reklame fra 1935]]
Linje 8: Linje 10:
Disponent Raidmar Nesset - 1957 til 1960.<ref>http://www.nb.no/nbsok/nb/36889f8942463acc30830ddb2958409b?lang=no#449</ref>
Disponent Raidmar Nesset - 1957 til 1960.<ref>http://www.nb.no/nbsok/nb/36889f8942463acc30830ddb2958409b?lang=no#449</ref>


I sin egenreklame fra 1930 skriver fabrikken:
== Real-motoren. ==
Real Motofabrikk produserte 4-takt bensin-, og parafin-motorer på 1, 2 og 4 sylindre. Det ble også produsert 4-takt luftkjølte dieselmotorer på lisens fra Tyske Hatz  på slutten av 1950 tallet. 
 
I en egenreklame fra 1930 skriver fabrikken:


''"Startet sin virksomhet i Ålesund året 1920, men flyttet i 1923 til Oslo. Til sine nåværende lokaler,hvor den driver fabrikasjon av sitt rikholdige i typer og størrelser vesentlig 4 takts motorer for maritim og stasjonær drift. Real-Motoren har magnettenning og kan kjøres på såvel parafin som bensin i et et rikt utvalg av i størrelser.''  
''"Startet sin virksomhet i Ålesund året 1920, men flyttet i 1923 til Oslo. Til sine nåværende lokaler, hvor den driver fabrikasjon av sitt rikholdige i typer og størrelser vesentlig 4 takts motorer for maritim og stasjonær drift. Real-Motoren har magnettenning og kan kjøres på såvel parafin som bensin i et et rikt utvalg av i størrelser.''  


''Encylindret fra 2 til 8 hk., tocylindret fra 5 til 18 hk. og fircylindret fra 12 til 50 hk. Real Motoren har tross synkende kjøpekraft hos publikum, tross den knivskarpe konkurranse med inn og utenlandske fabrikata, slått igjennem, på grunn av sine fremragende egenskaper, sin flotte konstruksjon og sitt smakfulle sammentrengte ytre, og leveres nu til mindre fiskebåter, trafikk-, tur-, og lystbåter, rundt hele Norges kyst.''  
''Encylindret fra 2 til 8 hk., tocylindret fra 5 til 18 hk. og fircylindret fra 12 til 50 hk. Real Motoren har tross synkende kjøpekraft hos publikum, tross den knivskarpe konkurranse med inn og utenlandske fabrikata, slått igjennem, på grunn av sine fremragende egenskaper, sin flotte konstruksjon og sitt smakfulle sammentrengte ytre, og leveres nu til mindre fiskebåter, trafikk-, tur-, og lystbåter, rundt hele Norges kyst.''  
Linje 18: Linje 23:
''Real-motorens konstruksjon er og hele tilblivelse skyldes fabrikkens disponent Lars Nesset som nu gjennem 25 år helt har ofret sig for motorfabrikasjon, og han er nu gjennem utallige eksperimenter kommet frem til denne ideelle motortype som heltut svarer til sitt fikse navn - en Réal Motor. Fag- og dagpressens hedrende omtale i forbindelse med Real-eiernes ros, vidner om at herr Nesset har nådd sit mål: å fremskaffe en motortype som anbefaler sig selv".''
''Real-motorens konstruksjon er og hele tilblivelse skyldes fabrikkens disponent Lars Nesset som nu gjennem 25 år helt har ofret sig for motorfabrikasjon, og han er nu gjennem utallige eksperimenter kommet frem til denne ideelle motortype som heltut svarer til sitt fikse navn - en Réal Motor. Fag- og dagpressens hedrende omtale i forbindelse med Real-eiernes ros, vidner om at herr Nesset har nådd sit mål: å fremskaffe en motortype som anbefaler sig selv".''


== Real-motoren. ==
== Real Diesel ==
Real Motofabrikk produserte 4-takt bensin-, og parafin-motorer på 1, 2 og 4 sylindre. Det ble også produsert 4-takt luftkjølte dieselmotorer på lisens fra Tyske Hatz tidlig på slutten av 1950 tallet og et stykke inn på 1960-tallet.  
Real tegnet en avtale med tyske Hatz om lisensproduksjon av Hatz luftkjølte dieselmotorer.  


== Modeller ==
== Modeller ==
Linje 27: Linje 32:
== Personer ==
== Personer ==
* Lars Nesset
* Lars Nesset
* Raidmar Nesset


== Referanser / Kilder ==
== Referanser / Kilder ==

Revisjonen fra 21. okt. 2022 kl. 07:08

Stiftet som L. Nesset Mek Verksted i 1910 i Ulsteinvik, og produserte Record-motoren, som senere ble kjøpt og vidreført av Ole Synnes.

Nesset startet med konstruksjon av Real i 1917, og etablerte seg i Ålesund i 1920. Fabrikken ble flyttet til Oslo i 1923, og de startet seriøs produksjon av motorer. Real flyttet til Horten på slutten av 1950-tallet i en manøver delvis orkestrert av industridepartementet, finansdepartementet, samt lån og tilskudd fra "telefonpengene". En kilde sier at Real hadde forventninger om en produktivitetsforbedring under produksjonen som aldri kom, og dermed solgte de motorene til under kostpris. Real Motorfabrikk ble slått konkurs i 1960, og det var skriverier i avisene lenge etter konkursen.

Norge Flagg.jpg
Reklame fra 1935
Reklame fra 1948
Utklipp fra 1958
Utklipp fra Fiskaren 1958
Utklipp fra Fiskaren 1958

Disponent Raidmar Nesset - 1957 til 1960.[1]

Real-motoren.

Real Motofabrikk produserte 4-takt bensin-, og parafin-motorer på 1, 2 og 4 sylindre. Det ble også produsert 4-takt luftkjølte dieselmotorer på lisens fra Tyske Hatz på slutten av 1950 tallet.

I en egenreklame fra 1930 skriver fabrikken:

"Startet sin virksomhet i Ålesund året 1920, men flyttet i 1923 til Oslo. Til sine nåværende lokaler, hvor den driver fabrikasjon av sitt rikholdige i typer og størrelser vesentlig 4 takts motorer for maritim og stasjonær drift. Real-Motoren har magnettenning og kan kjøres på såvel parafin som bensin i et et rikt utvalg av i størrelser.

Encylindret fra 2 til 8 hk., tocylindret fra 5 til 18 hk. og fircylindret fra 12 til 50 hk. Real Motoren har tross synkende kjøpekraft hos publikum, tross den knivskarpe konkurranse med inn og utenlandske fabrikata, slått igjennem, på grunn av sine fremragende egenskaper, sin flotte konstruksjon og sitt smakfulle sammentrengte ytre, og leveres nu til mindre fiskebåter, trafikk-, tur-, og lystbåter, rundt hele Norges kyst.

Dessuten til den norske Marine og Tollvesenet, Statens havnevesen m.fl. offentlige institusjoner, såvel som for stasjonær drift. Dessuten i flere år eksporteret til utlandet, bl.a. til Kina, Syd Amerika, Island, og Færøierne. For å møte de stadig økende krav på motorteknikkens område, har fabrikken gått til anskaffelse av helt moderne hurtiggående presisjons-maskiner for fremstilling av de forskjellige deler, maskiner som tilsikrer den mest minutiøse nøiaktighet av de delene som bare fremstilles av de beste sort materialer, og derfor vil en reservedel til Real-motoren altid passe.

Real-motorens konstruksjon er og hele tilblivelse skyldes fabrikkens disponent Lars Nesset som nu gjennem 25 år helt har ofret sig for motorfabrikasjon, og han er nu gjennem utallige eksperimenter kommet frem til denne ideelle motortype som heltut svarer til sitt fikse navn - en Réal Motor. Fag- og dagpressens hedrende omtale i forbindelse med Real-eiernes ros, vidner om at herr Nesset har nådd sit mål: å fremskaffe en motortype som anbefaler sig selv".

Real Diesel

Real tegnet en avtale med tyske Hatz om lisensproduksjon av Hatz luftkjølte dieselmotorer.

Modeller

  • Junior 2 og Junior 4
  • E

Personer

  • Lars Nesset
  • Raidmar Nesset

Referanser / Kilder

  • Reklame for luftkjølt diesel (Fiskaren 1959)
    Reklame for luftkjølt diesel (Fiskaren 1959)
    Fiskeriene med tilknyttede næringer.

Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter

Første bidrag 22. apr. 2015 kl. 16:34‎