Motoren Rapp: Forskjell mellom revisjoner
(Ny side: miniatyr|Fra Malmøgata 5, produksjon (foto: Oslo Museum) thumb|1904 - Petroleumsmotoren Rap Fil:1910_Rap_Chr_Berrefjord.jpg…) |
m (→Modeller: Lagt til P2) |
||
Linje 188: | Linje 188: | ||
!Motor | !Motor | ||
!Ytelse | !Ytelse | ||
!Sylindre | |||
!Turtall | !Turtall | ||
!Boring x Slag | !Boring x Slag | ||
Linje 194: | Linje 195: | ||
|C2 | |C2 | ||
|100 | |100 | ||
| | |||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 200: | Linje 202: | ||
|C3 | |C3 | ||
|150 | |150 | ||
| | |||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 209: | Linje 212: | ||
| | | | ||
| | | | ||
| | |||
|- | |||
|P2 | |||
| | |||
|2 | |||
| | |||
|270 x 300 | |||
|34,35 L | |||
|} | |} | ||
[[Fil:1918_rap_motoren.jpg|thumb]] | [[Fil:1918_rap_motoren.jpg|thumb]] |
Revisjonen fra 31. jan. 2018 kl. 15:10
Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter
A/S Motoren Rap
A/S Motoren Rap ble grunnlagt av sveitseren Ferdinand Münz. Han kom til Norge via et opphold i Gøteborg, der han hadde giftet seg og fått barn. Han fungerte som fabrikkens verksmester. Den daglige administrasjon ble ivaretatt av A. I. Sletten, som hadde studert storindustriens verktøybruk i Amerika, og han var en viktig brikke i produksjonen av det verktøyet Rapp benyttet i sin produksjon.
Firmaet ble stiftet i 1907, i Malmøgaten 5, i Oslo (Kristiania). Finansieringen av oppstarten ble gjort av skipsreder Fred. Olsen.
Münz første motor fikk pris allerede samme år den ble satt i produksjon, under Bergensutstillingen. Motoren ble stadig forbedret, og en ting som Rapp solgte på, var at alle forbedringer som kom til denne modellen kunne monteres på tidligere utgaver.
Modeller
Rap Motor A/S er hovedsaklig kjent for å ha produsert 2-takt semidieselmotorer, men det ble også eksperimentert med produksjon av 4-takt bensinmotorer rundt 1908-10.
1907 - 1920 | 1920 - 1927 | 1928 - | 1930 - 1950 | 1950 - | Boring
(mm) |
Slag
(mm) |
Volum | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Type | Ytelse | Type | Ytelse | Type | Ytelse | Type | Ytelse | Type | Ytelse | Sveipet volum pr sylinder | ||
G | 4 | G | 4 | G | 4,5 | G | 4,5 | 120 | 140 | 1,583 L | ||
E | 5 | EA | 6 | EA | 7,5 | EA | 7,5 | 140 | 160 | 2,463 L | ||
F | 7 | FA | 8 | FA | 10 | FC | 10 | 170 | 195 | 4,426 L | ||
H | 9 | HA | 11 | HB | 14 | HC | 190 | 220 | 6,238 L | |||
I | 12 | IA | 15 | IB | 17 | IC | 17 | I | 22 | 210 | 245 | 8,486 L |
K | 18 | KA | 20 | KB | 24 | KC | K | 32 | 250 | 280 | 13,744 L | |
L | 22 | |||||||||||
PA | 25 | PB | 29 | PC | 29 | P | 40 | 270 | 300 | 17,176 L | ||
NA | 30 | NB | 35 | NC | 35 | 290 | 320 | 21,136 L | ||||
M | 40 | M | 40 | MB | 40 | MC | 45 | M | 56 | 320 | 350 | 28,148 L |
Motor | Ytelse | Sylindre | Turtall | Boring x Slag | Slagvolum |
---|---|---|---|---|---|
C2 | 100 | ||||
C3 | 150 | ||||
C4 | 200 | ||||
P2 | 2 | 270 x 300 | 34,35 L |