Rosenberg mek. verksted: Forskjell mellom revisjoner

Fra MotorWiki
Hopp til navigering Hopp til søk
mIngen redigeringsforklaring
Ingen redigeringsforklaring
Linje 1: Linje 1:
[[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]]
[[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]]
 
[[Fil:1912 Rosenbergs mek.png|miniatyr|Reklame fra 1912 (NHST)]]
[[Fil:1906 Stella.png|miniatyr|Reklame fra 1906 for Stella]]
[[Fil:1906 Stella.png|miniatyr|Reklame fra 1906 for Stella]]


Foruten motorproduksjon drev fabrikken også med konstruksjon og reparasjon av båter, produksjon av støpejernovner og produksjon av diverse maskinverktøy.   
Foruten motorproduksjon drev fabrikken også med konstruksjon og reparasjon av båter, produksjon av støpejernovner, kjelder, dampmotorer, og produksjon av diverse maskinverktøy.   


== Stella-motoren ==
== Stella-motoren ==

Revisjonen fra 14. okt. 2018 kl. 15:25

Norge Flagg.jpg
Reklame fra 1912 (NHST)
Reklame fra 1906 for Stella

Foruten motorproduksjon drev fabrikken også med konstruksjon og reparasjon av båter, produksjon av støpejernovner, kjelder, dampmotorer, og produksjon av diverse maskinverktøy.

Stella-motoren

Stella-motor. Foto: Jacob J. Håland

Motorene bygget ved Rosenberg Mek. Verksted var både 2- og 4-taktsmotorer. Som 4-taktere ble de produsert fra 6 til 15 HK. Motorproduksjonen foregikk f.o.m 1905 til omtrent midt på 1910-tallet. Stella ble konstruert og utviklet lokalt og produksjonen skjedde ved Rosenbergs eget maskinverksted.

Den første motoren av merket Stella ble montert i en fiskebåt som ble levert til Færøyene i mai 1905. Frem til 1914 ble det montert 7 Stella-motorer i fartøy levert fra Rosenberg.

Rosenberg stilte ut en motor på 9 HK ved den tekniske utstillingen i Bergen i 1910. I merkeregisteret fra 1922 finnes det registrert 9 fartøy med Stella-motor.

Motorene kostet mellom 1300 og 3100, inkl. montering, avhengig av størrelse.

Referanser

  • Fra verksted til verft? A/S Rosenberg mekaniske verksted 1896-1914

Første oppføring 26. nov. 2016 kl. 18:55‎