Rosenberg mek. verksted: Forskjell mellom revisjoner
mIngen redigeringsforklaring |
Ingen redigeringsforklaring |
||
Linje 1: | Linje 1: | ||
[[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]] | [[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]] | ||
[[Fil:1912 Rosenbergs mek.png|miniatyr|Reklame fra 1912 (NHST)]] | |||
[[Fil:1906 Stella.png|miniatyr|Reklame fra 1906 for Stella]] | [[Fil:1906 Stella.png|miniatyr|Reklame fra 1906 for Stella]] | ||
Foruten motorproduksjon drev fabrikken også med konstruksjon og reparasjon av båter, produksjon av støpejernovner og produksjon av diverse maskinverktøy. | Foruten motorproduksjon drev fabrikken også med konstruksjon og reparasjon av båter, produksjon av støpejernovner, kjelder, dampmotorer, og produksjon av diverse maskinverktøy. | ||
== Stella-motoren == | == Stella-motoren == |
Revisjonen fra 14. okt. 2018 kl. 15:25
Foruten motorproduksjon drev fabrikken også med konstruksjon og reparasjon av båter, produksjon av støpejernovner, kjelder, dampmotorer, og produksjon av diverse maskinverktøy.
Stella-motoren
Motorene bygget ved Rosenberg Mek. Verksted var både 2- og 4-taktsmotorer. Som 4-taktere ble de produsert fra 6 til 15 HK. Motorproduksjonen foregikk f.o.m 1905 til omtrent midt på 1910-tallet. Stella ble konstruert og utviklet lokalt og produksjonen skjedde ved Rosenbergs eget maskinverksted.
Den første motoren av merket Stella ble montert i en fiskebåt som ble levert til Færøyene i mai 1905. Frem til 1914 ble det montert 7 Stella-motorer i fartøy levert fra Rosenberg.
Rosenberg stilte ut en motor på 9 HK ved den tekniske utstillingen i Bergen i 1910. I merkeregisteret fra 1922 finnes det registrert 9 fartøy med Stella-motor.
Motorene kostet mellom 1300 og 3100, inkl. montering, avhengig av størrelse.
Referanser
- Fra verksted til verft? A/S Rosenberg mekaniske verksted 1896-1914
Første oppføring 26. nov. 2016 kl. 18:55