Skudenes mek. verksted: Forskjell mellom revisjoner
m (Ryddet tekst.) |
m (Fjernet gammel lenke.) |
||
Linje 2: | Linje 2: | ||
Fabrikken ble grunnlagt i Skudeneshavn sentrum i 1916. Utenom motorproduksjon ble det også utført reparasjon av motorer og båter. I 1917 ble en 16 HK Skude-motor installert i Lista-skøyta [http://jekte-og-jaktfart.origo.no/-/image/show/2275527_kristina-karmoey?ref=checkpoint '''"Kristina"''']. Støping av deler til verkstedet ble utført i Kopervik. De første motorene hadde støpte hvittmetallagrer. Disse ble støpt og tilpasset av en lokal smed i Åkrahamn, som også var deleier i fabrikken. Senere gikk de over til rullelager fra SKF. Verkstedet hadde også patent på en egen luftregulator for brennoljepumpa, patentnummer 47090. Foruten produksjon av egne motorer ble det også produsert toppstykker og glødekuler for elektrisk gløding. Disse ble også brukt på enkelte andre Norske motormerker, bl.a '''[[Motoren Rapp|Rap]].''' | Fabrikken ble grunnlagt i Skudeneshavn sentrum i 1916. Utenom motorproduksjon ble det også utført reparasjon av motorer og båter. I 1917 ble en 16 HK Skude-motor installert i Lista-skøyta [http://jekte-og-jaktfart.origo.no/-/image/show/2275527_kristina-karmoey?ref=checkpoint '''"Kristina"''']. Støping av deler til verkstedet ble utført i Kopervik. De første motorene hadde støpte hvittmetallagrer. Disse ble støpt og tilpasset av en lokal smed i Åkrahamn, som også var deleier i fabrikken. Senere gikk de over til rullelager fra SKF. Verkstedet hadde også patent på en egen luftregulator for brennoljepumpa, patentnummer 47090. Foruten produksjon av egne motorer ble det også produsert toppstykker og glødekuler for elektrisk gløding. Disse ble også brukt på enkelte andre Norske motormerker, bl.a '''[[Motoren Rapp|Rap]].''' | ||
I dag er | I dag er fabrikkbygningen innredet som '''[https://skudenes-mek-verksted-selskapslokale.webnode.com/ selskapslokale]'''. | ||
== Skude-motoren == | == Skude-motoren == |
Revisjonen fra 20. feb. 2020 kl. 15:46
Fabrikken ble grunnlagt i Skudeneshavn sentrum i 1916. Utenom motorproduksjon ble det også utført reparasjon av motorer og båter. I 1917 ble en 16 HK Skude-motor installert i Lista-skøyta "Kristina". Støping av deler til verkstedet ble utført i Kopervik. De første motorene hadde støpte hvittmetallagrer. Disse ble støpt og tilpasset av en lokal smed i Åkrahamn, som også var deleier i fabrikken. Senere gikk de over til rullelager fra SKF. Verkstedet hadde også patent på en egen luftregulator for brennoljepumpa, patentnummer 47090. Foruten produksjon av egne motorer ble det også produsert toppstykker og glødekuler for elektrisk gløding. Disse ble også brukt på enkelte andre Norske motormerker, bl.a Rap.
I dag er fabrikkbygningen innredet som selskapslokale.
Skude-motoren
Motoren som ble laget ved Skudenes Mek. Verksted & Slip A/S var 1-sylindrede 2-takt semidieselmotorer. Verkstedet kunne levere flere forskjellige modeller:
Ytelse | Sylindre | Boring / Slag | Byggeår |
---|---|---|---|
3 - 5 HK | 1 | 115 x 140 | |
5 - 8 HK | 1 | 135 x 170 | |
7 - 12 HK | 1 | 165 x 200 | |
12 - 19 HK | 1 | 200 x 240 | |
16 - 25 HK | 1 | 225 x 260 | |
30 - 55 HK | 1 | 310 x 382 |