Nabbetorp: Forskjell mellom revisjoner

Fra MotorWiki
Hopp til navigering Hopp til søk
mIngen redigeringsforklaring
mIngen redigeringsforklaring
Linje 5: Linje 5:
[[Fil:1916 Nabbetorp.png|thumb|Motoren Sterk]]
[[Fil:1916 Nabbetorp.png|thumb|Motoren Sterk]]
[[Fil:Nabbetorp.jpg|thumb|1918 Nabbetorp oppføring i adressebok]]
[[Fil:Nabbetorp.jpg|thumb|1918 Nabbetorp oppføring i adressebok]]
[[Fil:1918 Nabbetorp.png|miniatyr|Gammel Nabbetorp reklame]][[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]]
[[Fil:1918 Nabbetorp.png|miniatyr|Gammel Nabbetorp reklame]]
[[Fil:1923 Sterk.png|miniatyr|Reklame for Nabbetorps motorer 1923]]
[[Fil:1923 Sterk.png|miniatyr|Reklame for Nabbetorps motorer 1923]]
[[Fil:1932 Nabbetorp.jpg|miniatyr|1932 Nabbetorp]]
[[Fil:1932 Nabbetorp.jpg|miniatyr|1932 Nabbetorp]]

Revisjonen fra 9. mar. 2018 kl. 14:43

Norge Flagg.jpg
Reklame for Nabbetorp fra 1909
Sterk-semidiesel 1914
Motoren Sterk
1918 Nabbetorp oppføring i adressebok
Gammel Nabbetorp reklame
Reklame for Nabbetorps motorer 1923
1932 Nabbetorp
Dampdynamo fra Nabbetorp 1936

Nabbetorp Mekaniske Værksted & Støperi startet med motorproduksjon i 1909. Produksjon av glødehodemotorer ble startet i 1912.

Verkstedet ble grunnlagt i 1895 av Støren. Ingeniør Trygve Negaard ble opptatt som kompanjong og ansatt som disponent i 1911. Etter 1. verdenskrig var han eneaksjonær. I 1925 ble kassereren ansatt i Nabbetorp arrestert for underslag av 11000 kroner av arbeidernes skattetrekkpenger. Kommunen hadde lenge vært oppmerksom på sommel i innbetalingen av skattetrekket, og Herredsstyret hadde diskutert saken. Men det tok noen år før kassereren ble avslørt.

Under Østfoldustillingen i 1930 fikk verkstedet Sølvmedalje for en 2 sylindret motor.

I 1943 var det brann på maskinverkstedet og smien, noe som førte til total ødeleggelse av alt av maskiner og utstyr der. Støperiet og kontorbygget, samt den nye verkstedavdelingen overlevde brannen.



Sterk-motoren.

Under navnet "Sterk" produserte fabrikken både bensin- og semidieselmotorer. Som 2-takt glødehodemotor produserte de 4H K og 5 HK-modeller. Som bensin var det en motor ganske lik motorer fra E.C.S i Brevik (kraft).

Trim-bensinmotor

Dette var en liten 4-taktsmotor på ca. 4-5HK. Motoren hadde helstøpt sylinder med ventiler på styrbord side. FM skal visstnok ha kopiert denne motorens utforming når de startet produksjonen av sin FM Type D.

Gamma-motor

Dette var en annen motor produsert ved Nabbetorp rundt 1912. Dette var en 4-takt bensinmotor med atmosfærisk innsugsventil.

Nabbetorp-dampmaskin

Verkstedet produserte på 30-tallet dampdynamoer til bruk ombord i båter.

Referanser / Kilder

  • Lokalhistorisk turhåndbok for Glommastien.

Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter

Første bidrag 25. apr. 2015 kl. 15:56