Brødrene Klemsdal: Forskjell mellom revisjoner

Fra MotorWiki
Hopp til navigering Hopp til søk
mIngen redigeringsforklaring
mIngen redigeringsforklaring
Linje 4: Linje 4:
[[Fil:BK Diesel.png|miniatyr|BK Diesel]]
[[Fil:BK Diesel.png|miniatyr|BK Diesel]]
[[Fil:1951_KB_Diesel.png|thumb|Det ble litt surr på trykkeriet engang i ny og ne.|alt=K-B Dieseln]]
[[Fil:1951_KB_Diesel.png|thumb|Det ble litt surr på trykkeriet engang i ny og ne.|alt=K-B Dieseln]]
[[Fil:1956_BK_Diesel.jpg|thumb|
[[Fil:1956_BK_Diesel.jpg|thumb|Reklame for Brødrene Klemsdal (1956)]]
Reklame for Brødrene Klemsdal (1956)
[[Fil:bk_diesel_1958.jpg|thumb|Reklame for BK-Diesel i Merkeregisteret]]
]]
[[Fil:bk_diesel_1958.jpg|thumb|
Reklame for BK-Diesel i Merkeregisteret
]]
[[Fil:1959 Lofotposten BK.png|miniatyr|1959 BK Diesel (Lofotposten)]]
[[Fil:1959 Lofotposten BK.png|miniatyr|1959 BK Diesel (Lofotposten)]]
[[Fil:1959_BK_Diesel.jpg|thumb|BK Diesel 1959]]
[[Fil:1959_BK_Diesel.jpg|thumb|BK Diesel 1959]]
[[Fil:1959 Adresseavisen.png|miniatyr|1959 BK Diesel til Sentralsykehuset (Adresseavisen)]]
[[Fil:1959 Adresseavisen.png|miniatyr|1959 BK Diesel til Sentralsykehuset (Adresseavisen)]]
[[Fil:1960 Nordlys BK.png|miniatyr|BK Diesel (Nordlys 1960)]]
[[Fil:1960 Nordlys BK.png|miniatyr|BK Diesel (Nordlys 1960)]]
[[Fil:bk_diesel_1960.jpg|thumb|
[[Fil:bk_diesel_1960.jpg|thumb|Reklame fra 1960]]
Reklame fra 1960
]]
[[Fil:1962 FB BK Konkurs.png|miniatyr|1962 - Brødrene Klemsdal konkurs (Fredrikstad Blad)]]
[[Fil:1962 FB BK Konkurs.png|miniatyr|1962 - Brødrene Klemsdal konkurs (Fredrikstad Blad)]]


Linje 31: Linje 25:
BK Diesel ble benyttet mye av kystverket, og av statlige bygg, som sykehus og fyr. Redningsselskapet kjøpte etter et visst påtrykk fra staten 3 BK motorer, med 10000 timers garanti, som naturlig nok BK ikke kunne holde, siden de gikk konkurs. Den siste motoren redningsselskapet hadde i drift ble byttet ut i 1967.   
BK Diesel ble benyttet mye av kystverket, og av statlige bygg, som sykehus og fyr. Redningsselskapet kjøpte etter et visst påtrykk fra staten 3 BK motorer, med 10000 timers garanti, som naturlig nok BK ikke kunne holde, siden de gikk konkurs. Den siste motoren redningsselskapet hadde i drift ble byttet ut i 1967.   


== Kilder ==
* Byleksikon


== Personer ==
== Personer ==
<nowiki>*</nowiki> Jan Andersen (f. 1936)
* Jan Andersen (f. 1936)


Båter med BK Diesel
Båter med BK Diesel
* R/S Oscar Nibe - 240 HK  Bygg 56 fra Strod Verft 1960
* R/S Oscar Nibe - 240 HK  Bygg 56 fra Strod Verft 1960
== Kilder ==
* Byleksikon
[[Norske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]]
[[Norske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]]



Revisjonen fra 8. mar. 2018 kl. 16:31

Norge Flagg.jpg
1950 - Marthon Bredal
BK Diesel
K-B Dieseln
Det ble litt surr på trykkeriet engang i ny og ne.
Reklame for Brødrene Klemsdal (1956)
Reklame for BK-Diesel i Merkeregisteret
1959 BK Diesel (Lofotposten)
BK Diesel 1959
1959 BK Diesel til Sentralsykehuset (Adresseavisen)
BK Diesel (Nordlys 1960)
Reklame fra 1960
1962 - Brødrene Klemsdal konkurs (Fredrikstad Blad)


Brødrene Kelmsdal A/S

Motorfabrikk i Fredrikstad.

Brødrene Klemsdal ble etablert i 1947 i de gamle lokalene til Fjeldskilen Brug. De Startet med produksjon av deler til Ford-motorer, som var vanskelig å oppdrive i Norge rett etter krigen. Etterhvert begynte de også med båtmotorer. Bedriften kom nesten uskadd fra den store brannen i Fjeldskilen våren 1949, men valgte likevel å flytte produksjonen til Mosseveien 3 i Fredrikstad, rett over gata fra Sleipner.

BK-dieselen er også et produkt fra Klemsdal-familien, som var involvert i Sleipner Motorfabrikk. Forkortelsen BK stod for brødrene Klemsdal. De drev med lisensproduksjon av engelsk-konstruerte dieselmotorer av merke Ricardo, samtidig som de drev en viss egenutvikling. Bedriften gikk konkurs i årsskiftet 1961/1962, og konkursboet ble overtatt av Moss Værft.

BK Diesel ble benyttet mye av kystverket, og av statlige bygg, som sykehus og fyr. Redningsselskapet kjøpte etter et visst påtrykk fra staten 3 BK motorer, med 10000 timers garanti, som naturlig nok BK ikke kunne holde, siden de gikk konkurs. Den siste motoren redningsselskapet hadde i drift ble byttet ut i 1967.


Personer

  • Jan Andersen (f. 1936)

Båter med BK Diesel

  • R/S Oscar Nibe - 240 HK Bygg 56 fra Strod Verft 1960


Kilder

  • Byleksikon


Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter

Første bidrag 24. apr. 2015 kl. 10:32