Brødrene Klemsdal: Forskjell mellom revisjoner
mIngen redigeringsforklaring |
mIngen redigeringsforklaring |
||
Linje 4: | Linje 4: | ||
[[Fil:BK Diesel.png|miniatyr|BK Diesel]] | [[Fil:BK Diesel.png|miniatyr|BK Diesel]] | ||
[[Fil:1951_KB_Diesel.png|thumb|Det ble litt surr på trykkeriet engang i ny og ne.|alt=K-B Dieseln]] | [[Fil:1951_KB_Diesel.png|thumb|Det ble litt surr på trykkeriet engang i ny og ne.|alt=K-B Dieseln]] | ||
[[Fil:1956_BK_Diesel.jpg|thumb| | [[Fil:1956_BK_Diesel.jpg|thumb|Reklame for Brødrene Klemsdal (1956)]] | ||
Reklame for Brødrene Klemsdal (1956) | [[Fil:bk_diesel_1958.jpg|thumb|Reklame for BK-Diesel i Merkeregisteret]] | ||
]] | |||
[[Fil:bk_diesel_1958.jpg|thumb| | |||
Reklame for BK-Diesel i Merkeregisteret | |||
]] | |||
[[Fil:1959 Lofotposten BK.png|miniatyr|1959 BK Diesel (Lofotposten)]] | [[Fil:1959 Lofotposten BK.png|miniatyr|1959 BK Diesel (Lofotposten)]] | ||
[[Fil:1959_BK_Diesel.jpg|thumb|BK Diesel 1959]] | [[Fil:1959_BK_Diesel.jpg|thumb|BK Diesel 1959]] | ||
[[Fil:1959 Adresseavisen.png|miniatyr|1959 BK Diesel til Sentralsykehuset (Adresseavisen)]] | [[Fil:1959 Adresseavisen.png|miniatyr|1959 BK Diesel til Sentralsykehuset (Adresseavisen)]] | ||
[[Fil:1960 Nordlys BK.png|miniatyr|BK Diesel (Nordlys 1960)]] | [[Fil:1960 Nordlys BK.png|miniatyr|BK Diesel (Nordlys 1960)]] | ||
[[Fil:bk_diesel_1960.jpg|thumb| | [[Fil:bk_diesel_1960.jpg|thumb|Reklame fra 1960]] | ||
Reklame fra 1960 | |||
]] | |||
[[Fil:1962 FB BK Konkurs.png|miniatyr|1962 - Brødrene Klemsdal konkurs (Fredrikstad Blad)]] | [[Fil:1962 FB BK Konkurs.png|miniatyr|1962 - Brødrene Klemsdal konkurs (Fredrikstad Blad)]] | ||
Linje 31: | Linje 25: | ||
BK Diesel ble benyttet mye av kystverket, og av statlige bygg, som sykehus og fyr. Redningsselskapet kjøpte etter et visst påtrykk fra staten 3 BK motorer, med 10000 timers garanti, som naturlig nok BK ikke kunne holde, siden de gikk konkurs. Den siste motoren redningsselskapet hadde i drift ble byttet ut i 1967. | BK Diesel ble benyttet mye av kystverket, og av statlige bygg, som sykehus og fyr. Redningsselskapet kjøpte etter et visst påtrykk fra staten 3 BK motorer, med 10000 timers garanti, som naturlig nok BK ikke kunne holde, siden de gikk konkurs. Den siste motoren redningsselskapet hadde i drift ble byttet ut i 1967. | ||
== Personer == | == Personer == | ||
* Jan Andersen (f. 1936) | |||
Båter med BK Diesel | Båter med BK Diesel | ||
* R/S Oscar Nibe - 240 HK Bygg 56 fra Strod Verft 1960 | * R/S Oscar Nibe - 240 HK Bygg 56 fra Strod Verft 1960 | ||
== Kilder == | |||
* Byleksikon | |||
[[Norske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]] | [[Norske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]] | ||
Revisjonen fra 8. mar. 2018 kl. 16:31
Brødrene Kelmsdal A/S
Motorfabrikk i Fredrikstad.
Brødrene Klemsdal ble etablert i 1947 i de gamle lokalene til Fjeldskilen Brug. De Startet med produksjon av deler til Ford-motorer, som var vanskelig å oppdrive i Norge rett etter krigen. Etterhvert begynte de også med båtmotorer. Bedriften kom nesten uskadd fra den store brannen i Fjeldskilen våren 1949, men valgte likevel å flytte produksjonen til Mosseveien 3 i Fredrikstad, rett over gata fra Sleipner.
BK-dieselen er også et produkt fra Klemsdal-familien, som var involvert i Sleipner Motorfabrikk. Forkortelsen BK stod for brødrene Klemsdal. De drev med lisensproduksjon av engelsk-konstruerte dieselmotorer av merke Ricardo, samtidig som de drev en viss egenutvikling. Bedriften gikk konkurs i årsskiftet 1961/1962, og konkursboet ble overtatt av Moss Værft.
BK Diesel ble benyttet mye av kystverket, og av statlige bygg, som sykehus og fyr. Redningsselskapet kjøpte etter et visst påtrykk fra staten 3 BK motorer, med 10000 timers garanti, som naturlig nok BK ikke kunne holde, siden de gikk konkurs. Den siste motoren redningsselskapet hadde i drift ble byttet ut i 1967.
Personer
- Jan Andersen (f. 1936)
Båter med BK Diesel
- R/S Oscar Nibe - 240 HK Bygg 56 fra Strod Verft 1960
Kilder
- Byleksikon
Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter
Første bidrag 24. apr. 2015 kl. 10:32