Damsgård Motorfabrik: Forskjell mellom revisjoner
mIngen redigeringsforklaring |
mIngen redigeringsforklaring |
||
(14 mellomliggende revisjoner av 2 brukere er ikke vist) | |||
Linje 1: | Linje 1: | ||
[[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]] | [[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]] | ||
[[Fil:1958 Sabb Damsgård.png|miniatyr|Reklame fra 1958 "Sabben personlig"]] | [[Fil:1958 Sabb Damsgård.png|miniatyr|Reklame fra 1958 for "Sabben personlig"]] | ||
[[Fil:Veivluke Ny-Sabb.jpg|miniatyr|Ny-Sabb veivluke. Foto: Thomas Arntsen.]] | |||
[[Fil:1935_Sabb_motoren.jpg|miniatyr|Sabb Semi-diesel reklame fra 1935]] | |||
[[Fil:1947 Damsgaard Motor Semi-Diesel.png|miniatyr|Reklame for Semi-Diesel (1947)]] | |||
Grunnlagt i Bergen i 1925 av brødrene Alf og Håkon Søyland fra Flekkefjord. Tidligere hadde de gått på hver sin av landets tekniske skoler for å få utløp for sine tekniske interesser. De ville senere gå sammen med å starte en fabrikk i Damsgårdsund for produksjon av båtmotorer som skulle være bedre enn noe annet de hadde sett. | |||
Sabb | |||
== Sabb Semidiesel == | == Sabb Semidiesel == | ||
{| class="wikitable" | {| class="wikitable" | ||
!Type | !Type | ||
Linje 36: | Linje 39: | ||
|1925-63 | |1925-63 | ||
|1859 | |1859 | ||
|Videreutvikling av Wichmann Motorfabrikk A/L sin 2HK Type | |Videreutvikling av Wichmann Motorfabrikk A/L sin 2HK Type C | ||
|- | |- | ||
|B | |B | ||
Linje 49: | Linje 52: | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
|C | | rowspan="2" |C | ||
|5 - 7 | |5 - 7 | ||
| | | | ||
Linje 56: | Linje 59: | ||
| | | | ||
| | | | ||
|1927- | |1927- | ||
| rowspan="2" |6473 | | rowspan="2" |6473 | ||
| | |Første utgave | ||
|- | |- | ||
|5 - 9 | |5 - 9 | ||
|750 | |750 | ||
Linje 67: | Linje 69: | ||
|2155 | |2155 | ||
|265 | |265 | ||
| | |<nowiki>-1965</nowiki> | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
Linje 76: | Linje 78: | ||
|160 x 160 | |160 x 160 | ||
|3217 | |3217 | ||
| | |312 | ||
|1951-66 | |1951-66 | ||
|1986 | |1986 | ||
| | | | ||
|} | |} | ||
'''2-sylindret prototyp:''' i en kort periode ble det forsøkt produsert en 2-sylindret | '''2-sylindret prototyp:''' i en kort periode ble det forsøkt produsert en 2-sylindret semi-dieselmotor hos Sabb. Denne motoren var i grunn bare 2 stykk Type A-motorer satt sammen til èn motor. Dette ble imidlertid ingen suksess ettersom de ikke klarte å få dieselpumpene til å regulere riktig, som resulterte i at motoren ville jage på turtallet. | ||
== Ny-Sabb == | == Ny-Sabb == | ||
Når Sabb først introduserte Type C i 1927 var den konstruert som 5-7HK. Original boring var 120 mm. Da den etter noen år ble oppgradert til 5-9HK fikk de snart tilbakemeldinger om veivakselbrudd. Dette ble fort en kostbar affære siden de måtte sende ut reperatører i hele landet for å utføre hastereparasjoner. | Når Sabb først introduserte Type C i 1927 var den konstruert som 5-7HK. Original boring var 120 mm. Da den etter noen år ble oppgradert til 5-9HK fikk de snart tilbakemeldinger om veivakselbrudd. Dette ble fort en kostbar affære siden de måtte sende ut reperatører i hele landet for å utføre hastereparasjoner. | ||
Det var tilbake til tegnbrettet for Alf Søyland for å utbedre problemet og redde fabrikkens omdømme. Snart hadde fabrikken klar en ny og forbedret utgave av Type C. Forbedringen lå hovedsaklig i en grovere og sterkere veivaksel. Tidlig på 30-tallet ble denne modellen relansert og i en periode ble den reklamert som "Ny-Sabb". Enkelte motorer var også preget | Det var tilbake til tegnbrettet for Alf Søyland for å utbedre problemet og redde fabrikkens omdømme. Snart hadde fabrikken klar en ny og forbedret utgave av Type C. Forbedringen lå hovedsaklig i en grovere og sterkere veivaksel. Tidlig på 30-tallet ble denne modellen relansert og i en periode ble den reklamert som "Ny-Sabb". Enkelte motorer var også preget med navnet på veivluken. | ||
== Sabb Dieselmotor == | == Sabb Dieselmotor == | ||
Linje 104: | Linje 106: | ||
Kg | Kg | ||
!Byggeår | !Byggeår | ||
!Antall | |||
bygd | |||
!Notater | !Notater | ||
|- | |- | ||
Linje 114: | Linje 118: | ||
| | | | ||
|40-talls | |40-talls | ||
| | |||
|Ca. 39 stykk produsert | |Ca. 39 stykk produsert | ||
|- | |- | ||
|'''G''' | |'''[[Sabb type G|G]]''' | ||
|8-10 | |8-10 | ||
|1800 | |1800 | ||
Linje 123: | Linje 128: | ||
|760 | |760 | ||
|200 | |200 | ||
| | |1955 - 2002 | ||
|24413 | |||
|Vribar propell, frikobling og uten reduksjongear | |Vribar propell, frikobling og uten reduksjongear | ||
|- | |- | ||
|''' | |'''[[Sabb type G|GG]]''' | ||
|8-10 | |8-10 | ||
|1800 | |1800 | ||
Linje 132: | Linje 138: | ||
|90 x 120 | |90 x 120 | ||
|760 | |760 | ||
|200 | |||
| | | | ||
| | | | ||
| | |Levert med gear og fast propell | ||
|- | |- | ||
|''' | |'''GA''' | ||
'''GAG''' | |||
|8-10 | |8-10 | ||
| | |2000 | ||
|1 - 4 | |1 - 4 | ||
| | |100 x 120 | ||
| | |940 | ||
| | |240 | ||
| | |1961 - 1989 | ||
| | |5013 | ||
|Luftkjølt, mye brukt i livbåter | |||
|- | |- | ||
|'''H''' | |'''H''' | ||
Linje 153: | Linje 162: | ||
|570 | |570 | ||
|165 | |165 | ||
|1964 - 1978 | |||
|4350 | |||
|Omstyring, 2:1 reduksjon, frikobling og 394mm, 2-bladet vribar propell | |||
|- | |||
|'''2 H''' | |||
|18 | |||
|2250 | |||
|2 - 4 | |||
|90 x 90 | |||
|1,14 L | |||
|190 | |||
|1966 - 1983 | |||
|5494 | |||
| | | | ||
| | |- | ||
|'''2 HG''' | |||
|18 | |||
|2250 | |||
|2 - 4 | |||
|90 x 90 | |||
|1,14 L | |||
|200 | |||
| | |||
| | |||
|Reversgear 2:1, 3-bladet fast propell 400 mm | |||
|- | |- | ||
|'''HG''' | |'''HG''' | ||
Linje 162: | Linje 194: | ||
|90 x 90 | |90 x 90 | ||
|570 | |570 | ||
| | |||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 168: | Linje 201: | ||
|'''2G''' | |'''2G''' | ||
|16 - 22 | |16 - 22 | ||
| | |1800 | ||
|2 - 4 | |2 - 4 | ||
|90 x 120 | |90 x 120 | ||
|1520 | |1520 | ||
|390 | |390 | ||
| | |1958 - 1983 | ||
|9200 | |||
|Frikobling, 2:1 reduksjon, omstyring og 2-bladet vribar propell | |Frikobling, 2:1 reduksjon, omstyring og 2-bladet vribar propell | ||
|- | |- | ||
Linje 182: | Linje 216: | ||
|90 x 120 | |90 x 120 | ||
|1520 | |1520 | ||
| | |||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 187: | Linje 222: | ||
|- | |- | ||
|'''2J''' | |'''2J''' | ||
'''2JZ''' | |||
|22 - 30 | |22 - 30 | ||
| | | | ||
Linje 193: | Linje 229: | ||
|1880 | |1880 | ||
|400 | |400 | ||
| | |1969 - | ||
|5559 | |||
|Frikobling, 2:1 reduksjon, omstyring og 2-bladet vribar propell | |Frikobling, 2:1 reduksjon, omstyring og 2-bladet vribar propell | ||
|- | |- | ||
Linje 202: | Linje 239: | ||
|100 x 120 | |100 x 120 | ||
|1880 | |1880 | ||
| | |||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 207: | Linje 245: | ||
|} | |} | ||
== Personer == | |||
* Alf Søyland | |||
* Håkon Søyland | |||
== | == Referanse == | ||
<references /> | <references /> | ||
http://semidiesel.no/engines/Sabb/index.html | http://semidiesel.no/engines/Sabb/index.html | ||
http://industrimuseum.no/damsgaardmotor | http://industrimuseum.no/damsgaardmotor | ||
http://nettbutikk.sabb.no/Dokumenter/viewfile.aspx?id=517 | |||
[[Sabb tekniske data|MTDB Teknisk informasjon som Sabb Diesel]] | |||
[[Norske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]] | |||
[[Kategori:Norske motorprodusenter]] | [[Kategori:Norske motorprodusenter]] | ||
[[Kategori:Hordaland]] | [[Kategori:Hordaland]] | ||
[[Kategori:Bergen]] | [[Kategori:Bergen]] | ||
''Første bidrag 25. apr. 2015 kl. 14:34'' |
Nåværende revisjon fra 17. mar. 2022 kl. 13:18
Grunnlagt i Bergen i 1925 av brødrene Alf og Håkon Søyland fra Flekkefjord. Tidligere hadde de gått på hver sin av landets tekniske skoler for å få utløp for sine tekniske interesser. De ville senere gå sammen med å starte en fabrikk i Damsgårdsund for produksjon av båtmotorer som skulle være bedre enn noe annet de hadde sett.
Sabb
Sabb Semidiesel
Type | Ytelse HK | Turtall
O/min |
Sylindre
Og Takter |
Boring x Slag
mm |
Slagvolum
ccm |
Vekt
Kg |
Byggeår | Antall
Bygd |
Notater |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
A | 3 | 850 | 1 - 2 | 95 x 100 | 709 | 87 | 1925-63 | 1859 | Videreutvikling av Wichmann Motorfabrikk A/L sin 2HK Type C |
B | 4 - 5 | 800 | 1 - 2 | 120 x 120 | 1357 | 182 | 1935-63 | 4536 | |
C | 5 - 7 | 1 - 2 | 1927- | 6473 | Første utgave | ||||
5 - 9 | 750 | 1 - 2 | 140 x 140 | 2155 | 265 | -1965 | |||
D | 6 - 12 | 700 | 1 - 2 | 160 x 160 | 3217 | 312 | 1951-66 | 1986 |
2-sylindret prototyp: i en kort periode ble det forsøkt produsert en 2-sylindret semi-dieselmotor hos Sabb. Denne motoren var i grunn bare 2 stykk Type A-motorer satt sammen til èn motor. Dette ble imidlertid ingen suksess ettersom de ikke klarte å få dieselpumpene til å regulere riktig, som resulterte i at motoren ville jage på turtallet.
Ny-Sabb
Når Sabb først introduserte Type C i 1927 var den konstruert som 5-7HK. Original boring var 120 mm. Da den etter noen år ble oppgradert til 5-9HK fikk de snart tilbakemeldinger om veivakselbrudd. Dette ble fort en kostbar affære siden de måtte sende ut reperatører i hele landet for å utføre hastereparasjoner.
Det var tilbake til tegnbrettet for Alf Søyland for å utbedre problemet og redde fabrikkens omdømme. Snart hadde fabrikken klar en ny og forbedret utgave av Type C. Forbedringen lå hovedsaklig i en grovere og sterkere veivaksel. Tidlig på 30-tallet ble denne modellen relansert og i en periode ble den reklamert som "Ny-Sabb". Enkelte motorer var også preget med navnet på veivluken.
Sabb Dieselmotor
Type | Ytelse HK | Turtall
o/min |
Sylindre
Og Takter |
Boring x Slag
mm |
Slagvolum
ccm |
Vekt
Kg |
Byggeår | Antall
bygd |
Notater |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
E | 4 | 1 - 2 | 40-talls | Ca. 39 stykk produsert | |||||
G | 8-10 | 1800 | 1 - 4 | 90 x 120 | 760 | 200 | 1955 - 2002 | 24413 | Vribar propell, frikobling og uten reduksjongear |
GG | 8-10 | 1800 | 1 - 4 | 90 x 120 | 760 | 200 | Levert med gear og fast propell | ||
GA
GAG |
8-10 | 2000 | 1 - 4 | 100 x 120 | 940 | 240 | 1961 - 1989 | 5013 | Luftkjølt, mye brukt i livbåter |
H | 6-8 | 2000 | 1 - 4 | 90 x 90 | 570 | 165 | 1964 - 1978 | 4350 | Omstyring, 2:1 reduksjon, frikobling og 394mm, 2-bladet vribar propell |
2 H | 18 | 2250 | 2 - 4 | 90 x 90 | 1,14 L | 190 | 1966 - 1983 | 5494 | |
2 HG | 18 | 2250 | 2 - 4 | 90 x 90 | 1,14 L | 200 | Reversgear 2:1, 3-bladet fast propell 400 mm | ||
HG | 6-8 | 2000 | 1 - 4 | 90 x 90 | 570 | Frikobling, reverserbart gear og 380mm, 3-bladet propell | |||
2G | 16 - 22 | 1800 | 2 - 4 | 90 x 120 | 1520 | 390 | 1958 - 1983 | 9200 | Frikobling, 2:1 reduksjon, omstyring og 2-bladet vribar propell |
2GRS | 16 - 22 | 2 - 4 | 90 x 120 | 1520 | Stasjonær versjon av 2G | ||||
2J
2JZ |
22 - 30 | 2 - 4 | 100 x 120 | 1880 | 400 | 1969 - | 5559 | Frikobling, 2:1 reduksjon, omstyring og 2-bladet vribar propell | |
2JRS | 22 - 30 | 2 - 4 | 100 x 120 | 1880 | Stasjonær versjon av 2J |
Personer
- Alf Søyland
- Håkon Søyland
Referanse
http://semidiesel.no/engines/Sabb/index.html http://industrimuseum.no/damsgaardmotor http://nettbutikk.sabb.no/Dokumenter/viewfile.aspx?id=517
MTDB Teknisk informasjon som Sabb Diesel
Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter
Første bidrag 25. apr. 2015 kl. 14:34