Damsgård Motorfabrik: Forskjell mellom revisjoner

Fra MotorWiki
Hopp til navigering Hopp til søk
mIngen redigeringsforklaring
mIngen redigeringsforklaring
 
(16 mellomliggende revisjoner av 2 brukere er ikke vist)
Linje 1: Linje 1:
[[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]]
[[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]]


[[Fil:1958 Sabb Damsgård.png|miniatyr|Reklame fra 1958 "Sabben personlig"]]
[[Fil:1958 Sabb Damsgård.png|miniatyr|Reklame fra 1958 for "Sabben personlig"]]
[[Fil:Veivluke Ny-Sabb.jpg|miniatyr|Ny-Sabb veivluke. Foto: Thomas Arntsen.]]
[[Fil:1935_Sabb_motoren.jpg|miniatyr|Sabb Semi-diesel reklame fra 1935]]
[[Fil:1947 Damsgaard Motor Semi-Diesel.png|miniatyr|Reklame for Semi-Diesel (1947)]]


To brødre,  Alf og Håkon Søyland, fra Flekkefjord dro til hver sin av landets tekniske skoler for å få utløp for sine mekaniker-interesser, og møttes i Bergen hvor de satte opp sin egen fabrikk Damsgårdsund, for produksjon av båtmotorer som skulle være bedre enn noe annet de hadde sett.
Grunnlagt i Bergen i 1925 av brødrene Alf og Håkon Søyland fra Flekkefjord. Tidligere hadde de gått på hver sin av landets tekniske skoler for å få utløp for sine tekniske interesser. De ville senere gå sammen med å starte en fabrikk i Damsgårdsund for produksjon av båtmotorer som skulle være bedre enn noe annet de hadde sett.  




Sabb
== Sabb Semidiesel ==
== Sabb Semidiesel ==


[[Fil:14368681 648571851984983 6917790618780096295 n.jpg|miniatyr|Ny-Sabb veivluke. Foto: Thomas Arntsen.]]
{| class="wikitable"
{| class="wikitable"
!Type
!Type
Linje 36: Linje 39:
|1925-63
|1925-63
|1859
|1859
|Videreutvikling av Wichmann Motorfabrikk A/L sin 2HK Type B
|Videreutvikling av Wichmann Motorfabrikk A/L sin 2HK Type C
|-
|-
|B
|B
Linje 49: Linje 52:
|
|
|-
|-
|C
| rowspan="2" |C
|5 - 7
|5 - 7
|
|
Linje 56: Linje 59:
|
|
|
|
|1927-?
|1927-
| rowspan="2" |6473
| rowspan="2" |6473
|
|Første utgave
|-
|-
|C
|5 - 9
|5 - 9
|750
|750
Linje 67: Linje 69:
|2155
|2155
|265
|265
|
|<nowiki>-1965</nowiki>
|
|
|-
|-
Linje 76: Linje 78:
|160 x 160
|160 x 160
|3217
|3217
|385
|312
|1951-66
|1951-66
|1986
|1986
|
|
|}
|}
'''2-sylindret prototyp:''' i en kort periode ble det forsøkt produsert en 2-sylindret semidieselmotor hos Sabb. Denne motoren var i grunn bare 2 stykk Type A-motorer satt sammen til èn motor. Dette ble imidlertidig ingen suksess ettersom de ikke klarte å få dieselpumpene til å regulere riktig. Dette resulterte i at motoren ville jage på turtallet.
'''2-sylindret prototyp:''' i en kort periode ble det forsøkt produsert en 2-sylindret semi-dieselmotor hos Sabb. Denne motoren var i grunn bare 2 stykk Type A-motorer satt sammen til èn motor. Dette ble imidlertid ingen suksess ettersom de ikke klarte å få dieselpumpene til å regulere riktig, som resulterte i at motoren ville jage på turtallet.


== Ny-Sabb ==
== Ny-Sabb ==
Når Sabb først introduserte Type C i 1927 var den konstruert som 5-7HK. Original boring var 120 mm. Da den etter noen år ble oppgradert til 5-9HK fikk de snart tilbakemeldinger om veivakselbrudd. Dette ble fort en kostbar affære siden de måtte sende ut reperatører i hele landet for å utføre hastereparasjoner.  
Når Sabb først introduserte Type C i 1927 var den konstruert som 5-7HK. Original boring var 120 mm. Da den etter noen år ble oppgradert til 5-9HK fikk de snart tilbakemeldinger om veivakselbrudd. Dette ble fort en kostbar affære siden de måtte sende ut reperatører i hele landet for å utføre hastereparasjoner.  


Det var tilbake til tegnbrettet for Alf Søyland for å utbedre problemet og redde fabrikkens omdømme. Snart hadde fabrikken klar en ny og forbedret utgave av Type C. Forbedringen lå hovedsaklig i en grovere og sterkere veivaksel. Tidlig på 30-tallet ble denne modellen relansert og i en periode ble den reklamert som "Ny-Sabb". Enkelte motorer var også preget mK.
Det var tilbake til tegnbrettet for Alf Søyland for å utbedre problemet og redde fabrikkens omdømme. Snart hadde fabrikken klar en ny og forbedret utgave av Type C. Forbedringen lå hovedsaklig i en grovere og sterkere veivaksel. Tidlig på 30-tallet ble denne modellen relansert og i en periode ble den reklamert som "Ny-Sabb". Enkelte motorer var også preget med navnet på veivluken.


== Sabb Dieselmotor ==
== Sabb Dieselmotor ==
Linje 104: Linje 106:
Kg
Kg
!Byggeår
!Byggeår
!Antall
bygd
!Notater
!Notater
|-
|-
Linje 114: Linje 118:
|
|
|40-talls
|40-talls
|
|Ca. 39 stykk produsert
|Ca. 39 stykk produsert
|-
|-
|'''G'''
|'''[[Sabb type G|G]]'''
|8-10
|8-10
|1800
|1800
Linje 123: Linje 128:
|760
|760
|200
|200
|
|1955 - 2002
|24413
|Vribar propell, frikobling og uten reduksjongear
|Vribar propell, frikobling og uten reduksjongear
|-
|-
|'''GA'''
|'''[[Sabb type G|GG]]'''
|8-10
|8-10
|1800
|1800
Linje 132: Linje 138:
|90 x 120
|90 x 120
|760
|760
|200
|
|
|
|
|Luftkjølt versjon av G, mye brukt i livbåter
|Levert med gear og fast propell
|-
|-
|'''GG'''
|'''GA'''
'''GAG'''
|8-10
|8-10
|1800
|2000
|1 - 4
|1 - 4
|90 x 120
|100 x 120
|760
|940
|200
|240
|
|1961 - 1989
|Levert med gear og fast propell
|5013
|Luftkjølt, mye brukt i livbåter
|-
|-
|'''H'''
|'''H'''
Linje 153: Linje 162:
|570
|570
|165
|165
|1964 - 1978
|4350
|Omstyring, 2:1 reduksjon, frikobling og 394mm, 2-bladet vribar propell
|-
|'''2 H'''
|18
|2250
|2 - 4
|90 x 90
|1,14 L
|190
|1966 - 1983
|5494
|
|
|Omstyring, 2:1 reduksjon, frikobling og 394mm, 2-bladet vribar propell
|-
|'''2 HG'''
|18
|2250
|2 - 4
|90 x 90
|1,14 L
|200
|
|
|Reversgear 2:1, 3-bladet fast propell 400 mm
|-
|-
|'''HG'''
|'''HG'''
Linje 162: Linje 194:
|90 x 90
|90 x 90
|570
|570
|
|
|
|
|
Linje 168: Linje 201:
|'''2G'''
|'''2G'''
|16 - 22
|16 - 22
|
|1800
|2 - 4
|2 - 4
|90 x 120
|90 x 120
|1520
|1520
|390
|390
|
|1958 - 1983
|9200
|Frikobling, 2:1 reduksjon, omstyring og 2-bladet vribar propell
|Frikobling, 2:1 reduksjon, omstyring og 2-bladet vribar propell
|-
|-
Linje 182: Linje 216:
|90 x 120
|90 x 120
|1520
|1520
|
|
|
|
|
Linje 187: Linje 222:
|-
|-
|'''2J'''
|'''2J'''
'''2JZ'''
|22 - 30
|22 - 30
|
|
Linje 193: Linje 229:
|1880
|1880
|400
|400
|
|1969 -
|5559
|Frikobling, 2:1 reduksjon, omstyring og 2-bladet vribar propell
|Frikobling, 2:1 reduksjon, omstyring og 2-bladet vribar propell
|-
|-
Linje 202: Linje 239:
|100 x 120
|100 x 120
|1880
|1880
|
|
|
|
|
Linje 207: Linje 245:
|}
|}


[[Fil:1935_Sabb_motoren.jpg|thumb|Sabb Semi-diesel reklame fra 1935]]
== Personer ==
[[Fil:1947 Damsgaard Motor Semi-Diesel.png|miniatyr|Reklame for Semi-Diesel (1947)]]
* Alf Søyland
 
* Håkon Søyland
[[Norske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]]


== Kilder ==
== Referanse ==
<references />
<references />
http://semidiesel.no/engines/Sabb/index.html
http://semidiesel.no/engines/Sabb/index.html
http://industrimuseum.no/damsgaardmotor
http://industrimuseum.no/damsgaardmotor
http://nettbutikk.sabb.no/Dokumenter/viewfile.aspx?id=517




[[Sabb tekniske data|MTDB Teknisk informasjon som Sabb Diesel]]


http://nettbutikk.sabb.no/Dokumenter/viewfile.aspx?id=517
[[Norske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]]


[[Kategori:Norske motorprodusenter]]
[[Kategori:Norske motorprodusenter]]
[[Kategori:Hordaland]]
[[Kategori:Hordaland]]
[[Kategori:Bergen]]
[[Kategori:Bergen]]
''Første bidrag 25. apr. 2015 kl. 14:34‎''

Nåværende revisjon fra 17. mar. 2022 kl. 13:18

Norge Flagg.jpg
Reklame fra 1958 for "Sabben personlig"
Ny-Sabb veivluke. Foto: Thomas Arntsen.
Sabb Semi-diesel reklame fra 1935
Reklame for Semi-Diesel (1947)

Grunnlagt i Bergen i 1925 av brødrene Alf og Håkon Søyland fra Flekkefjord. Tidligere hadde de gått på hver sin av landets tekniske skoler for å få utløp for sine tekniske interesser. De ville senere gå sammen med å starte en fabrikk i Damsgårdsund for produksjon av båtmotorer som skulle være bedre enn noe annet de hadde sett.


Sabb

Sabb Semidiesel

Type Ytelse HK Turtall

O/min

Sylindre

Og Takter

Boring x Slag

mm

Slagvolum

ccm

Vekt

Kg

Byggeår Antall

Bygd

Notater
A 3 850 1 - 2 95 x 100 709 87 1925-63 1859 Videreutvikling av Wichmann Motorfabrikk A/L sin 2HK Type C
B 4 - 5 800 1 - 2 120 x 120 1357 182 1935-63 4536
C 5 - 7 1 - 2 1927- 6473 Første utgave
5 - 9 750 1 - 2 140 x 140 2155 265 -1965
D 6 - 12 700 1 - 2 160 x 160 3217 312 1951-66 1986

2-sylindret prototyp: i en kort periode ble det forsøkt produsert en 2-sylindret semi-dieselmotor hos Sabb. Denne motoren var i grunn bare 2 stykk Type A-motorer satt sammen til èn motor. Dette ble imidlertid ingen suksess ettersom de ikke klarte å få dieselpumpene til å regulere riktig, som resulterte i at motoren ville jage på turtallet.

Ny-Sabb

Når Sabb først introduserte Type C i 1927 var den konstruert som 5-7HK. Original boring var 120 mm. Da den etter noen år ble oppgradert til 5-9HK fikk de snart tilbakemeldinger om veivakselbrudd. Dette ble fort en kostbar affære siden de måtte sende ut reperatører i hele landet for å utføre hastereparasjoner.

Det var tilbake til tegnbrettet for Alf Søyland for å utbedre problemet og redde fabrikkens omdømme. Snart hadde fabrikken klar en ny og forbedret utgave av Type C. Forbedringen lå hovedsaklig i en grovere og sterkere veivaksel. Tidlig på 30-tallet ble denne modellen relansert og i en periode ble den reklamert som "Ny-Sabb". Enkelte motorer var også preget med navnet på veivluken.

Sabb Dieselmotor

Type Ytelse HK Turtall

o/min

Sylindre

Og Takter

Boring x Slag

mm

Slagvolum

ccm

Vekt

Kg

Byggeår Antall

bygd

Notater
E 4 1 - 2 40-talls Ca. 39 stykk produsert
G 8-10 1800 1 - 4 90 x 120 760 200 1955 - 2002 24413 Vribar propell, frikobling og uten reduksjongear
GG 8-10 1800 1 - 4 90 x 120 760 200 Levert med gear og fast propell
GA

GAG

8-10 2000 1 - 4 100 x 120 940 240 1961 - 1989 5013 Luftkjølt, mye brukt i livbåter
H 6-8 2000 1 - 4 90 x 90 570 165 1964 - 1978 4350 Omstyring, 2:1 reduksjon, frikobling og 394mm, 2-bladet vribar propell
2 H 18 2250 2 - 4 90 x 90 1,14 L 190 1966 - 1983 5494
2 HG 18 2250 2 - 4 90 x 90 1,14 L 200 Reversgear 2:1, 3-bladet fast propell 400 mm
HG 6-8 2000 1 - 4 90 x 90 570 Frikobling, reverserbart gear og 380mm, 3-bladet propell
2G 16 - 22 1800 2 - 4 90 x 120 1520 390 1958 - 1983 9200 Frikobling, 2:1 reduksjon, omstyring og 2-bladet vribar propell
2GRS 16 - 22 2 - 4 90 x 120 1520 Stasjonær versjon av 2G
2J

2JZ

22 - 30 2 - 4 100 x 120 1880 400 1969 - 5559 Frikobling, 2:1 reduksjon, omstyring og 2-bladet vribar propell
2JRS 22 - 30 2 - 4 100 x 120 1880 Stasjonær versjon av 2J

Personer

  • Alf Søyland
  • Håkon Søyland

Referanse

http://semidiesel.no/engines/Sabb/index.html http://industrimuseum.no/damsgaardmotor http://nettbutikk.sabb.no/Dokumenter/viewfile.aspx?id=517


MTDB Teknisk informasjon som Sabb Diesel

Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter

Første bidrag 25. apr. 2015 kl. 14:34‎