Levahn Motor: Forskjell mellom revisjoner
(Ny side: Levanger og Rahn Motor Co AS startet sin virksomhet i 1906, i Pilestredet 33, og holdt til der frem til 1917. Da kjøpte de Ensjø Teglverk, med 90 mål grunn, og bygde det gamle teglver…) |
mIngen redigeringsforklaring |
||
(4 mellomliggende revisjoner av samme bruker vises ikke) | |||
Linje 1: | Linje 1: | ||
[[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]] | |||
[[Fil:levahn_1908.jpg|thumb|Levahn (1908)]] | [[Fil:levahn_1908.jpg|thumb|Levahn (1908)]] | ||
[[Fil:1910_Levahn.jpg|thumb|Reklame for Levahn (1910)]] | [[Fil:1910_Levahn.jpg|thumb|Reklame for Levahn (1910)]] | ||
[[Fil:1911_Levahn.jpg|thumb]] | [[Fil:1911_Levahn.jpg|thumb]] | ||
[[Fil:1912_Levahn_Filial.jpg|thumb]] | [[Fil:1912_Levahn_Filial.jpg|thumb]] | ||
[[Fil:1913 Levahn.png|miniatyr|1913 - Kristiania adressebok - Levahn i Pilestredet 33]] | |||
[[Fil:1914 Levahn bensinmotor.jpg|thumb|Tegning av en liten Levahn bensinmotor]] | |||
[[Fil:levahn_1914.jpg|thumb|Levahn Raaolje og Benzinmotorer (1914)]] | [[Fil:levahn_1914.jpg|thumb|Levahn Raaolje og Benzinmotorer (1914)]] | ||
[[Fil:1915_Levahn_Florø.jpg|thumb]] | [[Fil:1915_Levahn_Florø.jpg|thumb]] | ||
[[Fil:1915_Levahn_Gunnar_Birkeland.jpg|thumb]] | [[Fil:1915_Levahn_Gunnar_Birkeland.jpg|thumb]] | ||
[[Fil:1916_Levahn_Gunnar_Birkeland.jpg|thumb]] | [[Fil:1916_Levahn_Gunnar_Birkeland.jpg|thumb]] | ||
[[Fil:1917 Levahn Raaoljemotor.png|miniatyr|Levahn raaoljemotor (1917)]] | |||
[[Fil:1948 Levahn Mek Verksted.png|miniatyr|1948 Levahn Mekaniske Verksted i Hedemarksgaten 25]] | |||
[[Fil:levahn.jpg|miniatyr]] | [[Fil:levahn.jpg|miniatyr]] | ||
[[ | |||
Levanger og Rahn Motor Co AS startet sin virksomhet i 1906, i Pilestredet 33, og holdt til der frem til 1917. Da kjøpte de Ensjø Teglverk, med 90 mål grunn, og bygde det gamle teglverket om til verksted. | |||
I 1929 gikk Levahn Motor over til å bli et eiendomsselskap og direktør W. A. Wiik overtok verkstedet under navnet Levahn Mekaniske Verksted AS. I 1936 kjøpte LMV verkstedsbygningen med tilhørende maskiner og ca 6 mål grunn. Verkstedet i Hedemarksgaten 25 brant ned i 1946, og en ny moderne bygning ble oppført, og det meste av maskineriet ble fornyet. | |||
Av andre produkter verdt å nevne, er bygging av damp-pumper og lokomotiv. | |||
Her er en [[Ørebladet 19 Mai 1922|artikkel]] publisert i Ørebladet i mai 1922 | |||
== Levahn-motoren == | |||
Fabrikken produserte både bensin- og semidiesel-motorer, både til stasjonært bruk og fremdrifts og hjelpemotor til bruk i båt, de aller fleste som to-taktere. | |||
Semi-Dieselmotorene hadde vanninsprøytning på full belastning. De fleste eksemplar vi har vært borti av har innkapslet sentrtifugalregulator. | |||
Levahn var kjent for at det var lettstartede motorer når temperaturen var lav. | |||
== Levahn Jernstøperi A/S == | |||
Otto Levanger startet i 1912/1913 et jernstøperi, som forsynte Levahn Motor med støpegods. De tok også oppdrag fra eksterne kunder, men Levahn Motor var den største kunden. | |||
== Personer == | |||
[[Ulf Worm-Pedersen]] | |||
Otto Levanger | |||
== Referanser == | |||
[[Norske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]] | |||
[[Kategori:Norske motorprodusenter]] | [[Kategori:Norske motorprodusenter]] | ||
[[Kategori:Oslo]] | [[Kategori:Oslo]] |
Nåværende revisjon fra 14. feb. 2023 kl. 21:17
Levanger og Rahn Motor Co AS startet sin virksomhet i 1906, i Pilestredet 33, og holdt til der frem til 1917. Da kjøpte de Ensjø Teglverk, med 90 mål grunn, og bygde det gamle teglverket om til verksted.
I 1929 gikk Levahn Motor over til å bli et eiendomsselskap og direktør W. A. Wiik overtok verkstedet under navnet Levahn Mekaniske Verksted AS. I 1936 kjøpte LMV verkstedsbygningen med tilhørende maskiner og ca 6 mål grunn. Verkstedet i Hedemarksgaten 25 brant ned i 1946, og en ny moderne bygning ble oppført, og det meste av maskineriet ble fornyet. Av andre produkter verdt å nevne, er bygging av damp-pumper og lokomotiv.
Her er en artikkel publisert i Ørebladet i mai 1922
Levahn-motoren
Fabrikken produserte både bensin- og semidiesel-motorer, både til stasjonært bruk og fremdrifts og hjelpemotor til bruk i båt, de aller fleste som to-taktere.
Semi-Dieselmotorene hadde vanninsprøytning på full belastning. De fleste eksemplar vi har vært borti av har innkapslet sentrtifugalregulator.
Levahn var kjent for at det var lettstartede motorer når temperaturen var lav.
Levahn Jernstøperi A/S
Otto Levanger startet i 1912/1913 et jernstøperi, som forsynte Levahn Motor med støpegods. De tok også oppdrag fra eksterne kunder, men Levahn Motor var den største kunden.
Personer
Otto Levanger