Horten Verft: Forskjell mellom revisjoner
(Ny side: rammeløs|48x48px|høyre Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter Horten Verft A/S (på folkemunne kjent som Verven) var et…) |
|||
(10 mellomliggende revisjoner av samme bruker vises ikke) | |||
Linje 1: | Linje 1: | ||
[[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]] | [[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]] | ||
[[ | [[Fil:Hortens motor4.jpg|miniatyr|Hortens-motor 4,5 HK.]] | ||
[[Fil:Horten-Doxford.jpg|miniatyr|Horten Doxford i maskinverkstedet]] | |||
[[Fil:Marinens hovedverft - Horten.png|miniatyr|Reklame for Marinens hovedverft]] | |||
[[Fil:1966 Marinens Hovedverft.png|alt=Sulzer, Doxford og Götaverken.|miniatyr|Sulzer, Doxford og Götaverken. ]] | |||
Horten Verft A/S (på folkemunne kjent som Verven) var et verft i Horten kommune i Vestfold. Skipsverftet ble opprinnelig anlagt i 1818, først som orlogsstasjon, fra 1850 som marinens hovedverft. I 1854 fikk det navnet Karljohansvern verft. | Horten Verft A/S (på folkemunne kjent som Verven) var et verft i Horten kommune i Vestfold. Skipsverftet ble opprinnelig anlagt i 1818, først som orlogsstasjon, fra 1850 som marinens hovedverft. I 1854 fikk det navnet Karljohansvern verft. | ||
Linje 8: | Linje 10: | ||
== Hortens-motoren == | == Hortens-motoren == | ||
Ved siden av driften på verftet ble det også produsert en lite serie av motorer. Disse var 1-sylindrede, 4-takt bensinmotorer på 4,5 HK. De ble også kalt for Verven-motor. Om de var i ordinært salg eller bare for de ansatte er heller usikkert. Motoren skal visstnok ha vert ganske lik en annen motor kalt "Framnes". | Ved siden av driften på verftet ble det også produsert en lite serie av motorer. Disse var 1-sylindrede, 4-takt bensinmotorer på 4,5 HK. De ble også kalt for Verven-motor. Om de var i ordinært salg eller bare for de ansatte er heller usikkert. Motoren skal visstnok ha vert ganske lik en annen motor kalt "Framnes". | ||
== Horten Sulzer == | == Horten Sulzer == | ||
Marinens Hovedverft tok i | Marinens Hovedverft tok i 1916 kontakt med Sulzer i Sveits for å få tak i en lisens på å bygge Sulzermotorer, og sikret seg rettigheter til å bygge motorer og 8 stykker ble bygget i samarbeide med Norsk Maskinindustri og Thunes. Thune satt på den andre lisensen til Sulzer i Norge. | ||
I runde to av Sulzerlisensen, som de ervervet på slutten av 1950-tallet, bygget Horten ca 100 motorer, både til Norske og utenlandske verft. Den første "nye" Sulzeren de bygget var en 5RD76 som ga 7500 bhk ve 119 o/min. Den sto ferdig i 1962, og ble startet for første gang 25. oktober 1962 av direktør Michael Langballe. | |||
== Horten Doxford == | == Horten Doxford == | ||
Horten satt sammen 1 motor bygget av Hawthorn Leslie, og bygget 9 egne Horten Doxford. | |||
== Horten Gøtaverken == | == Horten Gøtaverken == | ||
Bygget noen motorer for Gøtaverken. Ukjent i hvilket antall og tidsperiode. Men anslagsvis på slutten av 50 tallet og et stykke utover 60-tallet. | Bygget noen motorer for Gøtaverken. Ukjent i hvilket antall og tidsperiode. Men anslagsvis på slutten av 50 tallet og et stykke utover 60-tallet. | ||
== Motorer bygget ved Horten Verft == | == Motorer bygget ved Horten Verft == | ||
Linje 34: | Linje 37: | ||
!Verft / Byggenr | !Verft / Byggenr | ||
|- | |- | ||
|Doxford | |Hawthorn Leslie Doxford | ||
| | | | ||
|65 LBD | |67 LB 6 | ||
|6600 HK | |||
| | |||
|6 | |||
|670 x 2320 mm | |||
|1955 | |||
|M/S Concordia Sky | |||
|Byggenr 138 | |||
|- | |||
|Horten Doxford | |||
| | |||
| | |||
67 LB 5 | |||
|5270 HK | |||
|113 | |||
|5 | |||
|670 x 2320 mm | |||
|1955 | |||
|M/T Mistra | |||
|Flender | |||
Lubeck-Siems # 447 | |||
|- | |||
|Horten Doxford | |||
| | |||
|70 LB 6 | |||
|7200 HK | |||
|114 | |||
|6 | |||
|700 x 2320 mm | |||
| | |||
|M/T Drafn | |||
|Byggenr 140 | |||
|- | |||
|Horten Doxford | |||
| | |||
|67 LB 6 | |||
|6800 HK | |||
|115 | |||
|6 | |||
|670 x 2320 mm | |||
|1958 | |||
|M/T Beaulieu | |||
|Byggenr 141 | |||
|- | |||
|Horten Doxford | |||
| | |||
|65 LBD 6S | |||
|8800 HK | |8800 HK | ||
| | | | ||
|6 | |||
|650 x 2320 mm | |||
|1958 | |||
|M/T Edith Borthen | |||
|Byggenr 142 | |||
|- | |||
|Horten Doxford | |||
| | |||
|67 LBD 4 | |||
|4600 HK | |||
| | |||
|4 | |||
| | |||
|1958 | |||
|M/S Nordland | |||
|Kaldnes # | |||
|- | |||
|Horten Doxford | |||
| | |||
|67 LB 5 | |||
|5500 HK | |||
| | | | ||
| | | | ||
| | |||
|1967 / 1959 | |||
|M/S Duke of Sparta | |||
| | |||
|- | |||
|Horten Doxford | |||
| | |||
|67 LBD 6S | |||
|8000 HK | |||
|115 | |||
|6 | |||
|2320 mm | |||
|1959 | |||
|M/T Haarald Stange | |||
|Byggenr 143 | |||
|- | |||
|Horten Doxford | |||
| | |||
|67 LBD 6S | |||
|8000 HK | |||
|115 | |||
|6 | |||
|2320 mm | |||
|1959 | |||
|M/T Lovdal | |||
|Byggenr 144 | |||
|- | |||
|Horten Doxford | |||
|610 | |||
|65 LBD 6S | |||
|8800 HK | |||
|115 | |||
|6 | |||
|2320 mm | |||
|1962 | |1962 | ||
| | |M/T Nina Borthen | ||
|Byggenr 147 | |Byggenr 147 | ||
|- | |- | ||
Linje 54: | Linje 160: | ||
|1962 | |1962 | ||
| | | | ||
|Byggenr | |Byggenr | ||
|- | |||
|Sulzer | |||
| | |||
| | |||
|850 HK | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
|Olav Tryggvason | |||
| | |||
|- | |||
|Sulzer | |||
| | |||
| | |||
|355 HK | |||
| | |||
| | |||
| | |||
|1937 | |||
|Nordkapp | |||
| | |||
|- | |||
|Sulzer | |||
| | |||
| | |||
|355 HK | |||
| | |||
| | |||
| | |||
|1937 | |||
|Senja | |||
| | |||
|- | |- | ||
|Sulzer | |Sulzer | ||
Linje 77: | Linje 216: | ||
| | | | ||
|Haugesund mek verksted | |Haugesund mek verksted | ||
|- | |||
|Sulzer | |||
|023? | |||
|5 RD 76 | |||
|7500 HK | |||
|119 | |||
|5 | |||
| | |||
| | |||
|M/S Sandar | |||
|Horten Verft Byggenr 149 | |||
|- | |- | ||
|Sulzer | |Sulzer | ||
Linje 87: | Linje 237: | ||
| | | | ||
|Horten | |Horten | ||
|Byggenr 150 | |Horten Verft Byggenr 150 | ||
|- | |- | ||
|Sulzer | |Sulzer | ||
Linje 98: | Linje 248: | ||
| | | | ||
| | | | ||
|Byggenr 155 | |Horten Verft Byggenr 155 | ||
|- | |- | ||
|Sulzer | |Sulzer | ||
Linje 110: | Linje 260: | ||
| | | | ||
|Framnæs mek verksted | |Framnæs mek verksted | ||
|- | |||
|Sulzer | |||
| | |||
|7 RND 68 | |||
|8400 Hk | |||
| | |||
| | |||
|680 x 1250 | |||
|1964 | |||
|M/S Thorsdrott | |||
|Framnæs Mek. Værksted, Sandefjord Byggenr 192 | |||
|- | |||
|Sulzer | |||
| | |||
|7 RD 68 | |||
|8400 HK | |||
|144 | |||
|7 | |||
| | |||
|1964 | |||
|M/S Thorsøy | |||
|Framnæs Mek. Værksted, Sandefjord Byggenr 166 | |||
|- | |||
|Sulzer | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
|1968 | |||
|M/S Thorswave | |||
|Framnæs Mek.Verk., Sandefjord, Byggene 171 | |||
|- | |||
|Sulzer | |||
| | |||
|6 RD 76 | |||
|9600 HK | |||
| | |||
|6 | |||
| | |||
|1968 | |||
|M/S Cape Sable | |||
|Horten Verft Byggenr 163 | |||
|- | |- | ||
|Sulzer | |Sulzer | ||
Linje 120: | Linje 314: | ||
|10.1971 | |10.1971 | ||
|M/T Gogo Regent | |M/T Gogo Regent | ||
|Horten Verft | |Horten Verft Byggenr 172 | ||
|- | |||
|Sulzer | |||
| | |||
|5 RND 76 | |||
|12000 HK | |||
| | |||
|5 | |||
|760 x 1550 | |||
|1972 | |||
|M/S Rebeka Oma | |||
|Horten Verft Byggenr 173 | |||
|- | |- | ||
|Sulzer | |Sulzer | ||
Linje 135: | Linje 340: | ||
|Sulzer | |Sulzer | ||
| | | | ||
| | |6 RND 76 | ||
|12000 HK | |12000 HK | ||
|122 | |122 | ||
| | |6 | ||
|760 x 1550 | |760 x 1550 | ||
|1978 | |1978 | ||
|M/T Balder Horten | |M/T Balder Horten | ||
|Horten Verft | |Horten Verft Byggenr 191 | ||
|- | |||
|Sulzer | |||
| | |||
| | |||
|12000 | |||
|122 | |||
| | |||
| | |||
|1979 | |||
|M/S Costa Mediterranea | |||
|Kaldnes Mek. Verksted, Tønsberg, Byggenr 213 | |||
|- | |||
|Sulzer | |||
|111 | |||
|6 RND 76 M | |||
|14400 | |||
|122 | |||
|6 | |||
|760 x 1550 | |||
|29.11.1979 | |||
10.10.1980 | |||
|LPG/C Heron | |||
|Byggenummer 194 | |||
|} | |} | ||
== Kilder == | == Kilder == | ||
https://no.wikipedia.org/wiki/Horten_Verft | https://no.wikipedia.org/wiki/Horten_Verft | ||
[[Norske motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]] | |||
[[Kategori:Norske motorprodusenter]] | [[Kategori:Norske motorprodusenter]] | ||
[[Kategori:Norske skipsverft]] | [[Kategori:Norske skipsverft]] | ||
[[Kategori:Vestfold]] | |||
[[Kategori:Horten]] | |||
''Første bidrag 14. mai 2015 kl. 19:47 | |||
'' |
Nåværende revisjon fra 22. jul. 2023 kl. 10:15
Horten Verft A/S (på folkemunne kjent som Verven) var et verft i Horten kommune i Vestfold. Skipsverftet ble opprinnelig anlagt i 1818, først som orlogsstasjon, fra 1850 som marinens hovedverft. I 1854 fikk det navnet Karljohansvern verft.
Horten Marineetablisement (1818 - 1844), Hortens Verft (1844 - 1849), Marinens Hovedverft (1849 - 1854), Karljohansverns Verft (1854 - 1901), Marinens Hovedverft (1901 - 1968)
Hortens-motoren
Ved siden av driften på verftet ble det også produsert en lite serie av motorer. Disse var 1-sylindrede, 4-takt bensinmotorer på 4,5 HK. De ble også kalt for Verven-motor. Om de var i ordinært salg eller bare for de ansatte er heller usikkert. Motoren skal visstnok ha vert ganske lik en annen motor kalt "Framnes".
Horten Sulzer
Marinens Hovedverft tok i 1916 kontakt med Sulzer i Sveits for å få tak i en lisens på å bygge Sulzermotorer, og sikret seg rettigheter til å bygge motorer og 8 stykker ble bygget i samarbeide med Norsk Maskinindustri og Thunes. Thune satt på den andre lisensen til Sulzer i Norge.
I runde to av Sulzerlisensen, som de ervervet på slutten av 1950-tallet, bygget Horten ca 100 motorer, både til Norske og utenlandske verft. Den første "nye" Sulzeren de bygget var en 5RD76 som ga 7500 bhk ve 119 o/min. Den sto ferdig i 1962, og ble startet for første gang 25. oktober 1962 av direktør Michael Langballe.
Horten Doxford
Horten satt sammen 1 motor bygget av Hawthorn Leslie, og bygget 9 egne Horten Doxford.
Horten Gøtaverken
Bygget noen motorer for Gøtaverken. Ukjent i hvilket antall og tidsperiode. Men anslagsvis på slutten av 50 tallet og et stykke utover 60-tallet.
Motorer bygget ved Horten Verft
Motorlisens | Motornummer | Type | Ytelse | Turtall | Sylindre | Boring x Slag | Leveringsår | Skip / Verft | Verft / Byggenr |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Hawthorn Leslie Doxford | 67 LB 6 | 6600 HK | 6 | 670 x 2320 mm | 1955 | M/S Concordia Sky | Byggenr 138 | ||
Horten Doxford |
67 LB 5 |
5270 HK | 113 | 5 | 670 x 2320 mm | 1955 | M/T Mistra | Flender
Lubeck-Siems # 447 | |
Horten Doxford | 70 LB 6 | 7200 HK | 114 | 6 | 700 x 2320 mm | M/T Drafn | Byggenr 140 | ||
Horten Doxford | 67 LB 6 | 6800 HK | 115 | 6 | 670 x 2320 mm | 1958 | M/T Beaulieu | Byggenr 141 | |
Horten Doxford | 65 LBD 6S | 8800 HK | 6 | 650 x 2320 mm | 1958 | M/T Edith Borthen | Byggenr 142 | ||
Horten Doxford | 67 LBD 4 | 4600 HK | 4 | 1958 | M/S Nordland | Kaldnes # | |||
Horten Doxford | 67 LB 5 | 5500 HK | 1967 / 1959 | M/S Duke of Sparta | |||||
Horten Doxford | 67 LBD 6S | 8000 HK | 115 | 6 | 2320 mm | 1959 | M/T Haarald Stange | Byggenr 143 | |
Horten Doxford | 67 LBD 6S | 8000 HK | 115 | 6 | 2320 mm | 1959 | M/T Lovdal | Byggenr 144 | |
Horten Doxford | 610 | 65 LBD 6S | 8800 HK | 115 | 6 | 2320 mm | 1962 | M/T Nina Borthen | Byggenr 147 |
Gøtaverken | 017 | DM 520/900 VGS 8 U | 4750 HK | 1962 | Byggenr | ||||
Sulzer | 850 HK | Olav Tryggvason | |||||||
Sulzer | 355 HK | 1937 | Nordkapp | ||||||
Sulzer | 355 HK | 1937 | Senja | ||||||
Sulzer | 021 | 5 RD 56 | 3750 HK | 5 | 1962 | Moss værft og dokk | |||
Sulzer | 022 | 5 RD 76 | 7500 HK | 5 | Haugesund mek verksted | ||||
Sulzer | 023? | 5 RD 76 | 7500 HK | 119 | 5 | M/S Sandar | Horten Verft Byggenr 149 | ||
Sulzer | 024 | 9 RD 90 | 20700 HK | 9 | Horten | Horten Verft Byggenr 150 | |||
Sulzer | 025 | 9 RD 90 | 20700 HK | 9 | Horten Verft Byggenr 155 | ||||
Sulzer | 026 | 7 RD 68 | 8000 HK | 7 | Framnæs mek verksted | ||||
Sulzer | 7 RND 68 | 8400 Hk | 680 x 1250 | 1964 | M/S Thorsdrott | Framnæs Mek. Værksted, Sandefjord Byggenr 192 | |||
Sulzer | 7 RD 68 | 8400 HK | 144 | 7 | 1964 | M/S Thorsøy | Framnæs Mek. Værksted, Sandefjord Byggenr 166 | ||
Sulzer | 1968 | M/S Thorswave | Framnæs Mek.Verk., Sandefjord, Byggene 171 | ||||||
Sulzer | 6 RD 76 | 9600 HK | 6 | 1968 | M/S Cape Sable | Horten Verft Byggenr 163 | |||
Sulzer | 6 RND 76 | 12000 HK | 120 | 6 | 760 x 1550 | 10.1971 | M/T Gogo Regent | Horten Verft Byggenr 172 | |
Sulzer | 5 RND 76 | 12000 HK | 5 | 760 x 1550 | 1972 | M/S Rebeka Oma | Horten Verft Byggenr 173 | ||
Sulzer | 9 RND 90 | 26700 HK | 122 | 9 | 900 x 1550 | 1974 | M/S Sandefjord | Fredrikstad Mek Verksted | |
Sulzer | 6 RND 76 | 12000 HK | 122 | 6 | 760 x 1550 | 1978 | M/T Balder Horten | Horten Verft Byggenr 191 | |
Sulzer | 12000 | 122 | 1979 | M/S Costa Mediterranea | Kaldnes Mek. Verksted, Tønsberg, Byggenr 213 | ||||
Sulzer | 111 | 6 RND 76 M | 14400 | 122 | 6 | 760 x 1550 | 29.11.1979
10.10.1980 |
LPG/C Heron | Byggenummer 194 |
Kilder
https://no.wikipedia.org/wiki/Horten_Verft
Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter
Første bidrag 14. mai 2015 kl. 19:47