Holmens Verft: Forskjell mellom revisjoner

Fra MotorWiki
Hopp til navigering Hopp til søk
mIngen redigeringsforklaring
m (Lagt ved lenke.)
 
(6 mellomliggende revisjoner av samme bruker vises ikke)
Linje 1: Linje 1:
[[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]]
Rundt 1950 startet ingeniør '''[http://www.tangvald.com/tre/PS01/PS01_141.HTM Torleif Schiander]''' (1909 - 2001) et prøveprosjekt  ved Holmens Verft i Risør for produksjon av dieselmotorer. Disse skulle være spesialbygget for bruk i livbåter. Schander hadde mottatt pengestøtte fra Teknisk- og Naturvitenskapelig Forskningsråd til prosjektet. Den første prototypen stod ferdig i 1954 og ble demonstret på Fornebu. Selv om planen var serieproduksjon av motoren, ble prosjektet lagt på hylla etter å ha ferdigstilt kun 4 motorer.[[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]]


[[fil:1952 Holmens dieselmotor.png|thumb]]
=== Andre nøkkelpersonner: ===
'''Niels Juell:''' disponent ved Holmens Verft som også var en sentral medhjelper av Schander i utforming av motoren (se bilde). Også sønnene hans Leif og Finn var involvert i motorproduksjonen.


[[Norske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]]
'''Reidar Marcussen:''' mekaniker og dreier, ansvarlig for produksjon og montering av deler


== Holmens verft ==
'''Oddmund Kvernvik:''' montør som også var ansvarlig for innkjøp av ferdige deler


'''Knut Aagestad:''' maskinist som var ansvarlig for prøvekjøring av motoren
'''Jacob Blesvik:''' fikk installert motor nr. 1 til testkjøring i båt[[fil:1952 Holmens dieselmotor.png|thumb]]
== HV-motoren ==
Motoren produsert ved '''Holmens Verft''' var en 1-sylindret, 2-takt dieselmotor på 9HK. Motoren var utformet for å yte 10HK men klarte aldri helt å leve opp til potensialet. Det ble sagt at motoren var tungstartet og lagde mye røyk selv etter varmkjøring. Den var utstyrt med snorkel for å kunne operere helt nedsenket i vann.
== Kilder ==
[https://www.facebook.com/GamleMaritimeRisorBilder/photos/a.416854055038608.94468.416842938373053/492541074136572/?type=3&theater Risør Sjømannsforening]
[[Kategori:Norske motorprodusenter]]
[[Kategori:Norske motorprodusenter]]
[[Kategori:Aust-Agder]]
[[Kategori:Aust-Agder]]
[[Kategori:Risør]]
[[Kategori:Risør]]

Nåværende revisjon fra 17. mar. 2018 kl. 19:16

Rundt 1950 startet ingeniør Torleif Schiander (1909 - 2001) et prøveprosjekt ved Holmens Verft i Risør for produksjon av dieselmotorer. Disse skulle være spesialbygget for bruk i livbåter. Schander hadde mottatt pengestøtte fra Teknisk- og Naturvitenskapelig Forskningsråd til prosjektet. Den første prototypen stod ferdig i 1954 og ble demonstret på Fornebu. Selv om planen var serieproduksjon av motoren, ble prosjektet lagt på hylla etter å ha ferdigstilt kun 4 motorer.

Norge Flagg.jpg

Andre nøkkelpersonner:

Niels Juell: disponent ved Holmens Verft som også var en sentral medhjelper av Schander i utforming av motoren (se bilde). Også sønnene hans Leif og Finn var involvert i motorproduksjonen.

Reidar Marcussen: mekaniker og dreier, ansvarlig for produksjon og montering av deler

Oddmund Kvernvik: montør som også var ansvarlig for innkjøp av ferdige deler

Knut Aagestad: maskinist som var ansvarlig for prøvekjøring av motoren

Jacob Blesvik: fikk installert motor nr. 1 til testkjøring i båt

1952 Holmens dieselmotor.png

HV-motoren

Motoren produsert ved Holmens Verft var en 1-sylindret, 2-takt dieselmotor på 9HK. Motoren var utformet for å yte 10HK men klarte aldri helt å leve opp til potensialet. Det ble sagt at motoren var tungstartet og lagde mye røyk selv etter varmkjøring. Den var utstyrt med snorkel for å kunne operere helt nedsenket i vann.

Kilder

Risør Sjømannsforening