Nabbetorp: Forskjell mellom revisjoner

Fra MotorWiki
Hopp til navigering Hopp til søk
(Ny side: rammeløs|48x48px|høyre '''Nabbetorp Mekaniske Værksted & Støperi''' startet med motorproduksjon i 1909. Produksjon av glødehodemotorer ble startet i 1912.…)
 
 
(12 mellomliggende revisjoner av 2 brukere er ikke vist)
Linje 1: Linje 1:
[[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]]
[[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]]
[[Fil:Nabbetorp Logo.png|alt=Nabbetorps logo|miniatyr|Nabbetorps logo]]
[[Fil:Nabbetorp_03061909.jpg|thumb|Reklame for Nabbetorp fra 1909]]
[[Fil:1914 Motoren Sterk.jpg|miniatyr|Sterk-semidiesel 1914]]
[[Fil:1916 Nabbetorp.png|thumb|Motoren Sterk]]
[[Fil:Nabbetorp.jpg|thumb|1918 Nabbetorp oppføring i adressebok]]
[[Fil:1918 Nabbetorp.png|miniatyr|Gammel Nabbetorp reklame]]
[[Fil:1923 Sterk.png|miniatyr|Reklame for Nabbetorps motorer 1923]]
[[Fil:1932 Nabbetorp.jpg|miniatyr|1932 Nabbetorp]]
[[Fil:1936 Dampdynamo fra Nabbetorp.png|miniatyr|Dampdynamo fra Nabbetorp 1936]]
[[Fil:1931 Nabbetorp Sterk.png|alt=Reklame for Sterk (1931)|miniatyr|Reklame for Sterk (1931)]]
* [[Norske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]]


'''Nabbetorp Mekaniske Værksted & Støperi''' startet med motorproduksjon i 1909. Produksjon av glødehodemotorer ble startet i 1912.  
'''Nabbetorp Mekaniske Værksted & Støperi''' startet med motorproduksjon i 1909. Produksjon av glødehodemotorer ble startet i 1912.  


[[Fil:Nabbetorp_03061909.jpg|thumb|Reklame for Nabbetorp fra 1909]]Verkstedet ble grunnlagt i 1895 av Støren. Ingeniør Trygve Negaard ble opptatt som kompanjong og ansatt som disponent i 1911. Etter 1. verdenskrig var han eneaksjonær. [[Fil:1914 Motoren Sterk.jpg|miniatyr|Sterk-semidiesel 1914]]I 1925 ble kassereren ansatt i Nabbetorp arrestert for underslag av 11000 kroner av arbeidernes skattetrekkpenger. Kommunen hadde lenge vært oppmerksom på sommel i innbetalingen av skattetrekket, og Herredsstyret hadde diskutert saken. Men det tok noen år før kassereren ble avslørt.  
Verkstedet ble grunnlagt i 1896 av E. Hermansen, men gikk konkurs i 1900.  De første årene drev de med mindre maskiner til teglverksindustrien, samt leverte støpegods. Det ble solgt på konkursauksjon i 1901 til Chr. Støren og Axel Iversen.
 
Ingeniør Trygve Negaard ble opptatt som kompanjong og ansatt som disponent i 1908, og bedriften gikk over til å bli et aksjeselskap i 1911. Etter 1. verdenskrig var han eneaksjonær.  
 
I 1925 ble kassereren ansatt i Nabbetorp arrestert for underslag av 11000 kroner av arbeidernes skattetrekkspenger. Kommunen hadde lenge vært oppmerksom på sommel i innbetalingen av skattetrekket, og Herredsstyret hadde diskutert saken. Men det tok noen år før kassereren ble avslørt.  


Under Østfoldustillingen i 1930 fikk verkstedet Sølvmedalje for en 2 sylindret motor.  
Under Østfoldustillingen i 1930 fikk verkstedet Sølvmedalje for en 2 sylindret motor.  


I 1943 var det brann på maskinverkstedet og smien, noe som førte til total ødeleggelse av alt av maskiner og utstyr der. Støperiet og kontorbygget, samt den nye verkstedavdelingen overlevde brannen. [[Fil:1916 Nabbetorp.png|thumb|Motoren Sterk]]
I 1943 var det brann på maskinverkstedet og smien, noe som førte til total ødeleggelse av alt av maskiner og utstyr der. Støperiet og kontorbygget, samt den nye verkstedavdelingen overlevde brannen.  
[[Fil:Nabbetorp.jpg|thumb|1918 Nabbetorp oppføring i adressebok]]
 
[[Fil:1918 Nabbetorp.png|miniatyr|Gammel Nabbetorp reklame]]
 
[[Fil:1932 Nabbetorp.jpg|miniatyr|1932 Nabbetorp]]
[[Fil:1936 Dampdynamo fra Nabbetorp.png|miniatyr|Dampdynamo fra Nabbetorp 1936]]


== Nabbetorp-motor ==
Motorproduksjonen startet med "Nabbetorp".


== Sterk-motoren. ==
== Sterk-motoren. ==
Under navnet "Sterk" produserte fabrikken både bensin- og semidieselmotorer. Som 2-takt glødehodemotor produserte de 4H K og 5 HK-modeller. Som bensin var det en motor ganske lik motorer fra '''[[Edv. Christensen & Sønner|E.C.S]]''' i Brevik (kraft).
Etter konkursen i Guldbergsiden Mek, ble modeller og rettigheter til Stærk ble kjøpt på konkursauksjon i 1911.
 
Under navnet "Sterk" produserte fabrikken både bensin- og semidieselmotorer. Som 2-takt glødehodemotor produserte de 4- og 5 HK-modeller. Som bensin var det en motor ganske lik motorer fra '''[[Edv. Christensens Sønner|E.C.S]]''' i Brevik (kraft).
{| class="wikitable"
|+
!Modell
!Sylindre
!Ytelse
!Turtall
!Boring x
Slag
!Slagvolum
!Drivstoff
!Vekt
Kg
|-
| rowspan="2" |Alfa
| rowspan="2" |1
|3
|
|95 x 95
|673 cm³
| rowspan="8" |Bensin
|80
|-
|4
|
|110 x 120
|1140 cm³
|95
|-
| rowspan="3" |Delta
|1
|3 ½
|
|95 x 100
|708 cm³
|90
|-
| rowspan="2" |2
|8
|900
|95 x 120
|1701 cm³
|220
|-
|10
|900
|105 x 120
|2078 cm³
|255
|-
| rowspan="3" |Gamma
| rowspan="3" |1
|3
|650
|90 x 100
|636 cm³
|90
|-
|4-5
|600
|110 x 120
|1140 cm³
|140
|-
|9
|550
|125 x 140
|1718 cm³
|235
|}


== Trim-bensinmotor ==
== Trim-bensinmotor ==
Linje 22: Linje 110:


== Gamma-motor ==
== Gamma-motor ==
Dette var en annen motor produsert ved Nabbetorp rundt 1912. Dette var en 4-takt bensinmotor med atmosfærisk innsugsventil.
Dette var en annen motor produsert ved Nabbetorp rundt 1912. Dette var en 4-takt bensinmotor på 4-5 HK med atmosfærisk innsugsventil.


== Nabbetorp-dampmaskin ==
== Nabbetorp-dampmaskin ==
Linje 28: Linje 116:


== Referanser / Kilder ==
== Referanser / Kilder ==
* Lokalhistorisk turhåndbok for Glommastien.
''Lokalhistorisk turhåndbok for Glommastien.''
 
[[Norske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]]


[[Kategori:Norske motorprodusenter]]
[[Kategori:Norske motorprodusenter]]
[[Kategori:Fredrikstad]]
[[Kategori:Fredrikstad]]
[[Kategori:Østfold]]
[[Kategori:Østfold]]
''Første bidrag 25. apr. 2015 kl. 15:56''‎

Nåværende revisjon fra 4. okt. 2024 kl. 20:17

Norge Flagg.jpg
Nabbetorps logo
Nabbetorps logo
Reklame for Nabbetorp fra 1909
Sterk-semidiesel 1914
Motoren Sterk
1918 Nabbetorp oppføring i adressebok
Gammel Nabbetorp reklame
Reklame for Nabbetorps motorer 1923
1932 Nabbetorp
Dampdynamo fra Nabbetorp 1936
Reklame for Sterk (1931)
Reklame for Sterk (1931)

Nabbetorp Mekaniske Værksted & Støperi startet med motorproduksjon i 1909. Produksjon av glødehodemotorer ble startet i 1912.

Verkstedet ble grunnlagt i 1896 av E. Hermansen, men gikk konkurs i 1900. De første årene drev de med mindre maskiner til teglverksindustrien, samt leverte støpegods. Det ble solgt på konkursauksjon i 1901 til Chr. Støren og Axel Iversen.

Ingeniør Trygve Negaard ble opptatt som kompanjong og ansatt som disponent i 1908, og bedriften gikk over til å bli et aksjeselskap i 1911. Etter 1. verdenskrig var han eneaksjonær.

I 1925 ble kassereren ansatt i Nabbetorp arrestert for underslag av 11000 kroner av arbeidernes skattetrekkspenger. Kommunen hadde lenge vært oppmerksom på sommel i innbetalingen av skattetrekket, og Herredsstyret hadde diskutert saken. Men det tok noen år før kassereren ble avslørt.

Under Østfoldustillingen i 1930 fikk verkstedet Sølvmedalje for en 2 sylindret motor.

I 1943 var det brann på maskinverkstedet og smien, noe som førte til total ødeleggelse av alt av maskiner og utstyr der. Støperiet og kontorbygget, samt den nye verkstedavdelingen overlevde brannen.


Nabbetorp-motor

Motorproduksjonen startet med "Nabbetorp".

Sterk-motoren.

Etter konkursen i Guldbergsiden Mek, ble modeller og rettigheter til Stærk ble kjøpt på konkursauksjon i 1911.

Under navnet "Sterk" produserte fabrikken både bensin- og semidieselmotorer. Som 2-takt glødehodemotor produserte de 4- og 5 HK-modeller. Som bensin var det en motor ganske lik motorer fra E.C.S i Brevik (kraft).

Modell Sylindre Ytelse Turtall Boring x

Slag

Slagvolum Drivstoff Vekt

Kg

Alfa 1 3 95 x 95 673 cm³ Bensin 80
4 110 x 120 1140 cm³ 95
Delta 1 3 ½ 95 x 100 708 cm³ 90
2 8 900 95 x 120 1701 cm³ 220
10 900 105 x 120 2078 cm³ 255
Gamma 1 3 650 90 x 100 636 cm³ 90
4-5 600 110 x 120 1140 cm³ 140
9 550 125 x 140 1718 cm³ 235

Trim-bensinmotor

Dette var en liten 4-taktsmotor på ca. 4-5HK. Motoren hadde helstøpt sylinder med ventiler på styrbord side. FM skal visstnok ha kopiert denne motorens utforming når de startet produksjonen av sin FM Type D.

Gamma-motor

Dette var en annen motor produsert ved Nabbetorp rundt 1912. Dette var en 4-takt bensinmotor på 4-5 HK med atmosfærisk innsugsventil.

Nabbetorp-dampmaskin

Verkstedet produserte på 30-tallet dampdynamoer til bruk ombord i båter.

Referanser / Kilder

Lokalhistorisk turhåndbok for Glommastien.

Første bidrag 25. apr. 2015 kl. 15:56